• Ett syskon till marcus

Mensen tillbaka efter 2mån fast jag helammar

Jag fattar ingenting, har just fått tillbaka min mens. Min lilla bebis är bara 2mån och jag helammar, även på natten. Är det här normalt, när fick ni eran mens? Jag vill gärna ha ett barn till men blir nu orolig att det kommer lite fortare en vi tänkt om vi inte är försiktiga.

• Svar på tråden Mensen tillbaka efter 2mån fast jag helammar
  • Tirem

Gjorde den för mig så så det är nog inte ovanligt...

• Tirem

Amning funkar inte som preventivmedel, har aldrig gjort och kommer aldrig göra

• Dang it

Som föregående talare sagt, att helammar ger inget skydd mot en ny graviditet. Man behöver heller inte ha fått tillbaka sin mens innan man kan bli gravid igen. Det är minipiller som gäller när man ammar, eller något annat preventivmedel.

• Pumpkin

Ja det är normalt. Och eftersom ägglossningen kommer före mensen, så ska man skydda sig från första början om man inte vill bli gravid på en gång

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillpyret BF 130504
  • ummabdilleh

min kompis som helammade fick ocksa tillbaka sin mens efter 2 manader, hon blev gravid nar barnet var 4 manader...min mens kom tillbaka nar jag slutade helamma da var min son 15 manader

• pigglet

Jag fick tillbaks den medan jag fortfarande hade avslag efter 2 av graviditeterna. Trots helamning, aldrig längre än 3 timmar mellan målen.
    Efter sista graviditeten tog det i alla fall 4 månader innan jag fick tillbaks mensen. Lyxigt.

Det är väl inte svårare att skydda sig nu än innan? Vill man inte bli gravid så skyddar man sig, vare sig man fött barn tidigare eller inte?   

• mikroE

Det händer, det räcker att ha 4 timmar eller längre mellan amningarna en gång för att kroppen ska få signaler om att starta upp och vara fertil och för vissa så kommer det igång fast man haft täta amningar. Andra som jag har inte fått mens än på 7 månader trots att min dotter haft mer än 4 timmar många gånger och nu även äter en del mat. Jag är väldigt nyfiken att se när mensen kommer tillbaka. Ser man det som en katastrof att bli gravid kan man inte lita på att enbart LAM räcker.

• Ett syskon till marcus

Jag vill gärna ha ett barn igen, snart. Men vill ha några månader för kroppen att återhämta sig. Börja med p-piller känns inte ok. Med min förra tog det nästan 1 år innan den kom tillbaka. Trist att det har blovit så trist ton här inne, det låter som " vadå, det måste man väl fatta att amma inte är ett preventivmedel"

• kiriaki
    Ett syskon till marcus skrev 2013-01-26 03:57:08 följande:
    Jag vill gärna ha ett barn igen, snart. Men vill ha några månader för kroppen att återhämta sig. Börja med p-piller känns inte ok. Med min förra tog det nästan 1 år innan den kom tillbaka. Trist att det har blovit så trist ton här inne, det låter som " vadå, det måste man väl fatta att amma inte är ett preventivmedel"

Anvand kondom tills ni ar redo for en till bebis, jag har hort att vissa kvinnor ar lite val fertila direkt efter att ha fatt barn :)
  • Dr Mupp
    Tirem skrev 2013-01-25 11:18:37 följande:
    Amning funkar inte som preventivmedel, har aldrig gjort och kommer aldrig göra
    Det gör det visst om man uppfyller kraven dvs
    * Helammar och det aldrig går mer än max 4 timmar mellan två amningar
    * Bebisen är under 6 månader
    * Man har inte fått tillbaka mensen.

Uppfyller man alla kriterier så är amning lika säkert som minipiller. Men så fort ett av dem inte uppfylls så är det inte säkert. Såklart finns det folk som blivit gravida trots att de uppfyllt alla regler. Men så är det ju med alla prevetivmedel. Inget är 100% säkert, inte ens sterilisering. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Pumpkin
    Ett syskon till marcus skrev 2013-01-26 03:57:08 följande:

Som sagts - använd kondom tills ni är redo
  • Pumpkin
    Dr Mupp skrev 2013-01-26 07:54:52 följande:
    Det gör det visst om man uppfyller kraven dvs

* Helammar och det aldrig går mer än max 4 timmar mellan två amningar

* Bebisen är under 6 månader

* Man har inte fått tillbaka mensen.

Uppfyller man alla kriterier så är amning lika säkert som minipiller. Men så fort ett av dem inte uppfylls så är det inte säkert. Såklart finns det folk som blivit gravida trots att de uppfyllt alla regler. Men så är det ju med alla prevetivmedel. Inget är 100% säkert, inte ens sterilisering. 

Fast problemet är ju att ägglossningen kommer före mensen, så man kan ju inte säkert veta innan mensen kommit tillbaka att man faktiskt är skyddad.
  • mikroE
    Pumpkin skrev 2013-01-26 08:57:49 följande:

Fast problemet är ju att ägglossningen kommer före mensen, så man kan ju inte säkert veta innan mensen kommit tillbaka att man faktiskt är skyddad.
    Det är faktiskt väldigt ovanligt med ägglossning på första mens så de flesta klarar sig dock, men inte alla (min syster tex blev gravid utan förstamens). Det vanliga är dock att barnet blir sex månader innan mensen kommer tillbaka om man ammat minst var fjärde timme. Jag uppfyller inte kraven för LAM genom att som jag skrev ovan min dotter sover längre än 4 timmar i sträck och har gjort så länge men ändå har jag inte fått mens än och de flesta jag känner har inte fått tillbaka mens vid sex månader.
  • Dr Mupp
    Pumpkin skrev 2013-01-26 08:57:49 följande:

För det första är det ovanligt att mensen kommer alls om man ammar minst var fjärde timme och för de andra så brukar man inte få ägglossning före första mensen om den kommer tidigt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Pumpkin
    mikroE skrev 2013-01-26 11:17:35 följande:
    Det är faktiskt väldigt ovanligt med ägglossning på första mens så de flesta klarar sig dock, men inte alla (min syster tex blev gravid utan förstamens). Det vanliga är dock att barnet blir sex månader innan mensen kommer tillbaka om man ammat minst var fjärde timme. Jag uppfyller inte kraven för LAM genom att som jag skrev ovan min dotter sover längre än 4 timmar i sträck och har gjort så länge men ändå har jag inte fått mens än och de flesta jag känner har inte fått tillbaka mens vid sex månader.
    Dr Mupp skrev 2013-01-26 11:19:58 följande:
    För det första är det ovanligt att mensen kommer alls om man ammar minst var fjärde timme och för de andra så brukar man inte få ägglossning före första mensen om den kommer tidigt. 
    Jojo, men jag menar bara att det inte alltid är ett så säkert skydd som en del tror. Jag vet betydligt fler som blivit gravida trots amning enligt konstens alla regler, än som har blivit gravida vid (korrekt) användning av kondom t ex.

• Dr Mupp
    Pumpkin skrev 2013-01-26 11:22:30 följande:
    Jojo, men jag menar bara att det inte alltid är ett så säkert skydd som en del tror. Jag vet betydligt fler som blivit gravida trots amning enligt konstens alla regler, än som har blivit gravida vid (korrekt) användning av kondom t ex.

De flesta jag känner som ammar, har nån gång mer än 4 timmar mellan amningarna inkl jag själv. Vilket gör att amningsmetoden inte är ett prevetivmedel längre. 

Själv känner jag till betydligt fler som blivit gravida med kopparsprial är vid korrekt amningsmetod.  
  • mowgli

Min mamma helammade mig tätt och blev gravid 6 veckor efter syrrans förlossning, hon hade inte fått tillbaka mensen. Vi är födda på samma år. Mina systrar har fått tillbaka mensen jättesnabbt efter förlossning, kansk 3  månader.

För mig tog det dock 8 månader och jag ammade varannan timme i alla åtta månadena, det gjorde jag förvisso i ännu några månader till, dygnet runt alltså. Av oss är jag den som ammat tätast, så kanske ligger det någonting i hur tätt man ammar. Inte i min mammas fall dock, hon ammade tätt. Men i mina systrars fall, de har nog haft 4-6 timmar mellan amningarna, åtminstone på natten. Och de har ju fått igen mensen snabbt. 

• Killa

Har alltid ammat tätt och fick tillbaka min mens efter 4-6 veckor efter förlossningarna (två stycken).
    Kondom är ju kanon ist för ppiller om mm ändå vill ha tätt. We did!! Slipper man fler hormoner i kroppen än man redan har.

Svar på tråden Mensen tillbaka efter 2mån fast jag helammar