• PappaKim

Amning på stan?

Har ni upplevt några problem med att amma på stan? Eller i andra "offentliga rum"?

Jag håller på med ett projekt som jag kallar för "Amningskampen" som syftar till att uppmärksamma detta fenomen med att kvinnor blir utskickade från ställen eller får konstiga blickar/ifrågasättande kommentarer för att de ammar nånannanstans än i hemmiljön.

Jag skulle vara nyfiken på att höra era historier om detta.

Ni får också gärna hänga med i amningskampen på facebook ( www.facebook.se/amningskampen )

kim

• Svar på tråden Amning på stan?
  • Antilopen

Bra initiativ! Jag har själv aldrig upplevt något problem, och jag ammar min 16-månaders var jag än är. Däremot ser jag aldrig någon annan göra detsamma, vilket är jättesynd...

• viseversa

Nej inga problem. Dock en och annan snuskgubbe som sträckt lite extra på sig för att få se lite boobie! men annars inga problem. Skulle någon kolla surt skulle jag nog inte ens se det då jag inte bryr mig ett skit om det. Jag ammar diskret btw så andra har inget att kolla surt för.

• Sapato

Har inte märkt av något men ammar diskret då jag inte vill flasha mig.
    Här för någon dag sedan gjorde min 1åring panik på en buss, inget hjälpte så tog upp och ammade. Fick mest lättnande suckar då

• Jill 79

Jag ammar ogärna på stan även om jag är diskret så vet jag hur vissa är. Önskar att jag inte brydde mig. Själv har jag absolut inte nåt emot att se ammande mammor:) Men det värsta jag varit med om var när jag var på 5dagars kontroll hos barnläkarmottagningen med min nyfödda. Efter besöket så var hon hungrig och eftersom jag har en halvtimme hem var det inte direkt läge att vänta. Det var fler folk(med bebisar) i väntrummet så jag försökte sätta mig med ryggen emot men ändå kommer en sköterska och säger; men oj här kan du inte sitta och flasha och så ledde hon mig in i nåt rum långt bort i korridoren i stället. Kände mig så j-la förnedrad. De förespråkar ammning men jag "fick" inte ens amma öppet på en barnmoyyagning! De som satt och matade sin lilla med flaska i väntrummet sa hon inte till, så det måste varit tuttarna hon var rädd för och inte bebisens matro.

• viseversa

Jill79 låter ju helt jävla sjukt. Jag hade INTE släppt det utan ställt till med ett liv om det var mig hon kom fram till. Sen hade jag skickat mail till chefen ang deras behandling.

• Antilopen

Jill, fyfan vad sjukt! Jag hade INTE flyttat på mig utan suttit kvar och matat mitt barn vilket jag har all rätt i världen att göra!

• Höghus

Jag har ammat 3 barn precis överallt, cafeer, museer, parkbänkar, hos tandläkare, på sjukhus, på dagis, på fest osv och jag har aldrig stött på någon som ifrågasatt. Iofs hade jag inte brytt mig i alla fall.

• Bling1975

Nu kunde jag inte amma så länge och hade ganska stora problem med amningen (grät mest av smärta). Trots det upplevde jag det aldrig som ett problem på stan. Det gick tom bra att amma sittandes på några kartonger på Ikeas tag själv lager. Men det var skönt när det fanns amningsrum i köpcentrum/varuhus. Det gav en lugn stund till bebisen (och mig). Men en mer erfaren ammare fixar säkert det där oavsett. När min dotter började gråta i en butik så tipsade ett snällt butiksbiträde om att de hade sköna fåtöljer i provrummet om jag behövde amma.

Den enda som har reagerat var en av mina vänners man som är från England. Men han sa bara att det gjorde honom generad och bad om ursäkt för att han var så pryd och lämnade rummet innan.

• Flickan och kråkan

Jag har aldrig upplevt det som något problem att amma just offentligt. Har ammat när mina barn har velat amma oavsett var vi varit. Däremot upplevde jag att folk reagerade lite när de blev lite äldre och närmade sig året. Inga problem med nyfödingar, men mer blickar när de blivit lite större.

• Lily38

Har aldrig märkt något heller. Har en fyra-mån bebis o ammat på stan, mc D, centrum o lite varstans. Sitter beredd varje gång att nån ska säga nåt eftersom jag läst om sånt här på fl :P.. Men än så länge är det ingen som sagt nåt el glott ilsket :D!

Men ska absolut kolla in amningskampen på fb! :)..

• Dullan 79

Folk har tittat konstigt på mig men jag har aldrig brytt mig! En gång blev jag tillsagd att gå in i ett annat rum på en restaurang och amma ifall om att jag störde dom andra gästerna, svarade med lite högre röst (på att alla i rummet kunde höra) att om det lär någon som hade problem med att jag ammade kunde den personen gå in i det andra rummet då när det väl kom till kritan så var det ingen som ens såg att jag gav pojken mat

• hannis

Jag har inte heller haft några problem. Jag har ammat mitt barn överallt och jag skäms inte ett dugg för det. Jag är stolt över att jag kan ge mitt barn mat på ett sätt som vi båda mår bra av. Har någon problem med det så får de titta bort.

• PappaKim

Tack för många fina svar! Några av svaren har jag tagit ut, och kommer att använda mig av i kampen för kvinnors rätt att faktiskt amma sitt barn när barnet är hungrigt, oavsett vart man är!

Jag kommer inte hänga ut någon med bild eller så, utan bara använda erat familjelivepitet i sammanhanget, hoppas att det är okej!

• LillanH

Har ammat tre barn och det är väl mest för egen del att jag inte känt mig helt bekväm att amma offentligt. Jag har gjort det ändå eftersom jag ville amma och blir bebisen hungrig så är det bara att gilla läget oavsett var man är. 
    Idag är det enklare och utbudet större för att hjälpa mammor som vill amma bekvämt och diskret.

Tips på härliga produkter hittar ni på www.zos.se

Ska också kolla in amningskampen.

Må gott! 

• Afrikasara

Har själv inga barn och har därför inte ammat... Men jag måste säga att jag blir glad varje gång jag ser någon som ammar! Varför ska man inte få amma offentligt egentligen? Det är ju det mest naturliga som finns! Skit i om det är mycket folk, kör på ;) haha. Jag menar var jag säger; fortsätt gärna med det. Det borde bli mer accepterat i många fall. Som sagt- ni som ammar, det är bara gött!

• mikroE

Nej, inga större problem faktiskt. I början kände jag mig lite obekväm och någon gång har någon stirrat på mig men ingen har sagt något negativt, dock har jag ibland fått positiva kommentarer om att det ser mysigt ut och att det är bra att jag kan amma. Nu är mitt barn större och då frågar ibland folk om vi ammar fortfarande men ingen har varit otrevlig. 

Amningsrum har jag bara använt en gång och det var trångt och massor av folk som kom och gick så det skippade jag nästa gång. 

Svar på tråden Amning på stan?