• straw2008

Jag vill donera ägg !!

Jag har länge tänkt på att jag skulle vilja donera ägg, har egna biologiska friska barn. Hur går jag till väga ? Jag har kontaktat de flesta universitetssjukhus i närheten, men detta forum kanske kan öppna fler möjligheter ? Tack på förhand

I kinamockaskogen.....
  • Svar på tråden Jag vill donera ägg !!
  • Pimpinellan

Som du redan gjort,kontakta IVF-klinikerna på närmaste sjukhusen/sjukhuset. Där blir du utredd och intervjuad om du är lämplig. Hoppas det för såna som du behövs!

• pojkens

som ovan, prata med närmsta klinik så hjälper dem dig! Jag har donerat och kan säga att bemötandet var mycket proffsigt och välkomnande och det gick superbra.  lite småbiverkningar, men ingenting stort, och utplock är odramatiskt. 

• straw2008

Hej jag ska nu till två olika sjukhus för intervju om jag förstod det rätt. Själva plocket gör det ont ? Det står att man får bedövning o jag får smått panik om man måste stoppa in nål o sticka i snippan......

I kinamockaskogen.....
  • Pimpinellan

Äggplock kan göra allt från svinont till att inte kännas alls. Har varit med om alla varianter mina 5 ÄP. Men nål i snippan fick man väl ändå inte!? Tabletter och intavenöst,men jag kanske förträngt allt...Obestämd De flesta får adekvat smärtlindring. Är man smärtkänslig säger man bara till lite extra så får man ännu mer än vanligt.

• straw2008

Ok man får alltså via nål i armen ? Hur ofta får man donera ägg ?

I kinamockaskogen.....
  • Pimpinellan
    straw2008 skrev 2013-01-27 19:18:45 följande:
    Ok man får alltså via nål i armen ? Hur ofta får man donera ägg ?
    Ja, och tabletter innan också. Ingen aning hur många man får göra,fråga kliniken.
  • pojkens

hej, 
    vid plocket känns det ju inte alls var min erfarenhet. Jag fick morfin och annan värktablett.De sticker ju in med en ultraljudsstav, som vid vanlig undersökning, sen finns det en supertunn nål på staven som sticks igenom väggen och suger ut äggen.

Efter utplocket hade jag dock väldigt kraftig mensvärk i 2 dygn, men fick hem starka värktabletter så jag jobbade som vanligt.  

• Smulerulan

Hej!

Hur har det gått för dig Straw2008? Har du fått lämna ägg? Kommer detta i sådana fall att ske på Karolinska i Huddinge? Drömmer
    Varför jag frågar är för att jag har tagit emot ett ägg förut och har nu är helt underbar son men jag skulle så gärna vilja ha ett syskon till honom. För att detta ens ska vara möjligt så behöver jag en donator som hjälper oss.

Måste säga att det är helt underbart att ni här vill donera ägg för att hjälpa oss som är barnlösa. Det är den bästa gåvan som vi kan få! Hjärta

• Larsson2006

Jag vill också donera men skulle gärna vilja hjälpa både min och någon annans familj. Låter udda det här men skulle vilja kunna hitta på något speciellt med mina barn i samband med detta.
    Skulle vilja att barnet hamnar hos någon som älskar det, saknar det redan innan det är fött, tar väl hand om det och låter det göra massa kul (utan att det blir bortskämt).

Någon som vet om man får välja vilken klinik i sverige man vill eller om man måste gå till närmsta?

Om man skall donera utomlands vart och hur?

Får man veta något om familjen och hur det gick?

I Sverige har barnen rätt att veta vem jag är, är det så i andra länder också?

Svar på tråden Jag vill donera ägg !!