• Linda5

Varför övergöder överviktiga vårdpersonal vårdtagarna?

Ja som frågan lyder. Jobbar i vården o blir så ledsen när vårdttagare bara ska gödas sen köps det läsk, snax, kakor,dubbla proportioner m.m bara gör det är synd om dom. Till 99% på vår avdelning så är det dom som är tjocka själva som övegöder o det hjälper inte att prata om det.

OBS!!! Vill tillägga att detta självklart inte gäller överviktiga äldre dom verkligen behöver allt dom kan få i sig. Det handlar om överviktiga som aldrig rör på sig o som får i sig all näring ändå.

• Svar på tråden Varför övergöder överviktiga vårdpersonal vårdtagarna?
  • Sannor

Jobbar dock i hemtjänsten, men har liknade fall. Dock är det vårdtagare själv som bestämmer vad den vill äta. Vi har tex en tant som liften knappt orkar, ändå ska hon ha grädde på gröten:/ vi har försökt allt för att hon ska ta mjölk och inte köpa så fet mat. Men eftersom dom bestämmer själva är det bara gilla läget, tyvärr! Men har samma fundering som du? Vad kan man göra som vårdpersonal för att förhindra fetma

• Queenie70

Våldtagna?

Tänker du alltså att vårdtagare ska ifråntas sin rätt att själv välja vad de ska äta? Att exempelvis hemtjänstpersonal ska bestämma vad vårdtagarna får köpa hem eller hur tänker du?  

• Sannor

Nej såklart inte så jag mena dom ska få äta\köpa vad som vill men det får vara inom rimliga gränser.

• Mercurialis
    Sannor skrev 2013-01-24 08:20:10 följande:
    Nej såklart inte så jag mena dom ska få äta\köpa vad som vill men det får vara inom rimliga gränser.
    Vem ska bestämma var dessa "rimliga gränser" går?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Linda5

Oftast är det inte vårdttagare som frågar/ber att få det. Det är personalen som tycker o köper.

• maximum

Tänker så här. Att om jag är 89år och siiter i rullstol på hemmet och redan är överviktig så kanske snacks och godis är det enda roliga i vardagen. Känns som att det kan spela kvitta om jag blir tjockare och tjockare....

• Sannor

Om man inte kan använda en ligt som klarar 150kg och inte knappt få plats i en dubbelvårdsäng. Så är det väl dags att göra nått åt det? Man behöver ej äta godis varje dag men kanske var tredje! Man får ju se över vad hennes/hans behov är! Har man ett mat missbruk och har hemhjälp/boende så är det vår skyldighet att se till att vårdtagaren mår bra! Mår man bra när man väger över 150kg? När benen i kroppen går av för att man väger för mkt? Snacka om diabetes, man ska se till vårdtahrens bästa sen får man ju vara flexibel för ligger oftast ett missbruk bakom! Och nej jag tvingar inte mina vårdtagare att handla dietmat!

• Sannor

Det är det jag menar med att vara flexibel, visa har enbart maten kvar som glädje och då ser jag inget problem, men sen när en annan vårdtagare undrar varför hon är tjock eller går sönder för jämnan så kan man undra var självinsikten tagit vägen, det är du vi ska hjälpa till

• Sannor

Sorry Linda5 läste ej rubriken ordentligt:( är ju inne på helt fel spår haha,

• gerd123
    Linda5 skrev 2013-01-24 08:23:15 följande:
    Oftast är det inte vårdttagare som frågar/ber att få det. Det är personalen som tycker o köper.

Men "våldtagna"? Hur menar du?

Svar på tråden Varför övergöder överviktiga vårdpersonal vårdtagarna?