• Evighetsmaskin

Ta ledigt för resa?

Vad jag minns får man inte det. Vi tänkte ev. åka bort över pingst då det är 2½-3 skoldagar. Vågar knappt fråga skolan om man måste fuska om sjukledigt. Hur gör man?

• Svar på tråden Ta ledigt för resa?
  • Punkster

Klart man kan vara ledig för att resa bort. Fram till nyligen så har klassläraren kunnat bevilja upp till 5 dagar/läsår, utöver det har varit rektorns sak. Det har precis ändrats och jag är osäker på exakt vad som gäller nu, men ledig kan man vara. Speciellt som i ert fall, när det bara rör sig om ett par dagar.

• Machapuchare

På vår skola ja man få 10 dagars ledigt per läsår beviljat.
    Du kan ju alltid fråga om vilka regler som gäller allmänt utan att nämna några datum...

• Majsan70

Då min dotter är såpass stor att hon uppbär csn så får hon INTE åka bort. Det klassas som olovlig frånvaro och kan påverka hennes csn. Trots det så åker vi nu till Egypten för att fira hennes födelsedag. Så busiga är vi. Hon har ingen annan frånvaro så vi tror hon kommer klara sig utan påbackning.

Min lilla dotter däremot går i trean och det är inte populärt att hon är hemma/ledig men inte heller förbjudet i den skolan. Nu skall hon inte med till Egypten men är med som ett exempel.

• Dixie
    Punkster skrev 2013-01-24 06:55:00 följande:
    Klart man kan vara ledig för att resa bort. Fram till nyligen så har klassläraren kunnat bevilja upp till 5 dagar/läsår, utöver det har varit rektorns sak. Det har precis ändrats och jag är osäker på exakt vad som gäller nu, men ledig kan man vara. Speciellt som i ert fall, när det bara rör sig om ett par dagar.

Nja, det beror på rektorn, det finns visa skolor som inte beviljar någon ledighet alls!
  • Mercurialis

Där jag jobbar är man restriktiv med att bevilja ledighet.

Vid begravning och bröllop beviljas ledighet alltid. Vid övrig ledighetsansökan vägs studiesituationen in, d v s hur ligger eleven till i sina respektive kurser, krockar ledigheten med större examinationer etc.

En enstaka dag kan elevens coach på egen hand bevilja ledighet  för. Är den önskade ledigheten längre måste elev inhämta kommentarer från samtliga lärare i de kurser hen läser och därefter fattar coach eller rektor beslut om ledigheten ska beviljas eller inte.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mandelblomma

fråga skulle jag självklart göra eller mer säga " du vi ska åka bort xx dagar ( om det nu är så få som er ert fall), ska vi ta med oss lite uppgifter eller?

• Dixie
    mandelblomma skrev 2013-01-24 08:54:42 följande:
    fråga skulle jag självklart göra eller mer säga " du vi ska åka bort xx dagar ( om det nu är så få som er ert fall), ska vi ta med oss lite uppgifter eller?

Går man i skolan måste man be rektorn om ledigt!
  • mandelblomma
    Dixie skrev 2013-01-24 08:57:33 följande:

då barnen fått ledigt så få dagar tar vi det med deras lärare. Då vi varit längre lediga ( 2-4 veckor) har rektorn godkänt det.
  • Tuffen
    Dixie skrev 2013-01-24 08:57:33 följande:

Det kan vara delegerat till klassläraren. 
  • Baryk

För våra barn gäller följande:
    upp till 3 dagars ledighet under läsåret är upp till klassläraren att avgöra
    upp till 10 dagar per läsår avgör rektor (efter koll med klasslärare)

Under vårterminen ges inga ledigheter alls från mars - början av maj (pga centrala proven)

• Tuffen
    Baryk skrev 2013-01-24 16:55:29 följande:
    För våra barn gäller följande:
    upp till 3 dagars ledighet under läsåret är upp till klassläraren att avgöra
    upp till 10 dagar per läsår avgör rektor (efter koll med klasslärare)

Under vårterminen ges inga ledigheter alls från mars - början av maj (pga centrala proven)
    Årskurser? Undrar efter de nationella proven i åk 9 börjar redan i början av februari. i har yngre barn, förmodar jag. 
  • Baryk
    Tuffen skrev 2013-01-24 16:58:16 följande:
    Årskurser? Undrar efter de nationella proven i åk 9 börjar redan i början av februari. i har yngre barn, förmodar jag. 
    Ja det har du rätt i, det gäller låg- och mellanstadiet i det här fallet. Enligt uppgift börjar de inte med sina prov förrän början av mars.
  • Stjärnfall76

Nu med de nyra reglerna så ger vissa skolor alla avslag. Men på mina barns skola är det som det var innan, 10 dagar fick vi ledigt utan problem för resa.

Men det verkar vara väldigt olika med de nya reglerna, och vissa skolor ger som sagt alla avslag.....

Vet faktiskt inte vad jag hade gjort då. tyckr det verkar konstigt att inte ha en dialog kring om berört barn klarar av det och att man fixar läxorna....

Jag vet att mina barn och jag fixar det utan problem....      

• Tuffen
    Stjärnfall76 skrev 2013-01-31 20:25:44 följande:
    Nu med de nyra reglerna så ger vissa skolor alla avslag. Men på mina barns skola är det som det var innan, 10 dagar fick vi ledigt utan problem för resa.

Men det verkar vara väldigt olika med de nya reglerna, och vissa skolor ger som sagt alla avslag.....

Vet faktiskt inte vad jag hade gjort då. tyckr det verkar konstigt att inte ha en dialog kring om berört barn klarar av det och att man fixar läxorna....

Jag vet att mina barn och jag fixar det utan problem....      
    Det tror alltid föräldrar, men många elever kommer ändå tillbaka till skolan utan att ha fixat det hela. 
  • strojes

Jag tror det i många fall handlar om hur man framör det hela till rektor/lärare.
    Vår rektor har tydligt talat om oftast bebiljas ledighet om det framförs med god framförhållning och inte som ett krav. En förälder som meddelar att "om tre månade har vi bokat en resa och X behöver vara ledig en vecka" skulle förmogligen få avslag. En förfrågan om ledighet ska komma innan resan bokas.
    Under perioden för nationella prov ges ingen ledighet överhuvudtaget till barn i berörda klasser! Annars är de oftast ganska generösa när det gäller ledighet utöver lov så länge barnet klarar av att hålla jämna steg med sina klasskompisar.

• mandelblomma
    strojes skrev 2013-02-01 11:02:19 följande:
    Jag tror det i många fall handlar om hur man framör det hela till rektor/lärare.
    Vår rektor har tydligt talat om oftast bebiljas ledighet om det framförs med god framförhållning och inte som ett krav. En förälder som meddelar att "om tre månade har vi bokat en resa och X behöver vara ledig en vecka" skulle förmogligen få avslag. En förfrågan om ledighet ska komma innan resan bokas.
    Under perioden för nationella prov ges ingen ledighet överhuvudtaget till barn i berörda klasser! Annars är de oftast ganska generösa när det gäller ledighet utöver lov så länge barnet klarar av att hålla jämna steg med sina klasskompisar.
    fast rent krasst, ska tonen på ledighetsansökningen egentligen påverka beslutet?
    jag förstår resonemanget men det blir ju då ett beslut baserat på prestige och inte något annat
  • Natulcien

Finns det inget skrivet om regler kring ledighet på skolans hemsida eller något välkomstblad eller liknande?

Jag jobbade på en skola en period, och då hetter det att man beviljade resor " av sociala skäl", d.v.s. om resa skedde med familj. Men rena kompisresor avslogs. Gällde alltså gymnasieelever.

• Tuffen
    mandelblomma skrev 2013-02-01 18:42:56 följande:
    fast rent krasst, ska tonen på ledighetsansökningen egentligen påverka beslutet?
    jag förstår resonemanget men det blir ju då ett beslut baserat på prestige och inte något annat
    Det ska INTE handla om det. Det ska vara en individuell bedömning. Man kollar på hur barnet ligger till i skolan, möjlighet att ta igen det man eventuellt missar samt sociala skäl. Vi beviljar t ex alltid ansökningar som rör begravningar. 
  • mandelblomma
    Tuffen skrev 2013-02-01 18:56:34 följande:
    Det ska INTE handla om det. Det ska vara en individuell bedömning. Man kollar på hur barnet ligger till i skolan, möjlighet att ta igen det man eventuellt missar samt sociala skäl. Vi beviljar t ex alltid ansökningar som rör begravningar. 
    det är det jag menar.
    Ganska oproffsigt skulle jag säga att göra som Strojes skola
Svar på tråden Ta ledigt för resa?