Vad får man INTE äta enligt lchf dieten?
Skall börja seriöst med lchf nu! Vad får man inte äta egentligen? Skriv gärna din egna erfarenhet av dieten
Skall börja seriöst med lchf nu! Vad får man inte äta egentligen? Skriv gärna din egna erfarenhet av dieten
Vad du inte får äta? Personligen tyckte jag att det var lättare att lista det man fick äta när jag var inne i det ^^
Jag motspråkar det inte, alla som vill bör testa. Men för mig funkade det inte alls. Hade inga direkta övergångsbesvär men det funkade bara inte, gick inte ner i vikt alls och fick panik och ångest om jag åt eller drack något med för mycket kolhydrater.
Men du ska undvika:
Potatis
Pasta
Ris
Bulgur
Couscous
Bröd
Mjöl
Socker
Chips
Popcorn
Godis
Läsk
Saft
Rotfrukter
Mjölk
Margarin
Ligth produkter (creme fraiche, Keso, youghurt etc)
Allt med sötningsmedel
Flingor
Havregryn
Ja som sagt, listan kan göras milsvid. Du kan väl försöka ha som regel att inte äta något med mer än 5g kolhydrater/100g. Det är inget att gå efter hela tiden, du bör räkna och väga. Men det kan vara en hyfsad tumregel att gå efter.
Låter ju inte såå farligt! Men jag älskar ju rotfrukter hehe Men hur är det egentligen med dom lchf produkterna som finns i affärer? Köpte en sådan chokladkaka i helgen. Dom är set väl sötningsmedel i?
På Kostdoktorn.se finns bra och enkel information för nybörjare. Har du köpt "lowcarb"-choklad är den inte Lchf, bara full m.skit.
Tack för tipset! Åh vilken nit!
det står ju lchf på förpackningen...
Kan ju vara ngt nytt jag missat men kolla kolhydratinnehållet =)
Fast det där med sötningsmedel gör man ju faktiskt som man vill med Många som äter LCHF sötar exempelvis med stevia.
Vissa frukter ska du inte heller äta. När jag gick på LCHF fick jag en mejlkontakt med en kvinna som kan allt om LCHF och hon sa att man bland annat inte får äta vattenmelon.
Man äter inga frukter, man äter bär
Fast det finns ju ungefär lika många varianter av LCHF som det finns utövare av kosthållningen.
Klart som fan man får äta frukt och rotfrukter osv om man vill även inom LCHF, liksom potatis och en viss begränsad mängd fullkornsprodukter. Poängen är enligt de allra flesta att du ska hålla nere andelen kolhydrater, du ska inte ta bort dem helt och hållet! Frukt innehåller massor av nyttiga vitaminer och mineraler precis som grönsaker, även de som växer under jord. Så att påstå att "man inte får" äta alla dessa livsmedel ni nämnt är ren lögn.
Håller med dig i princip skogsvitter Men om man nu skulle göra en lista, för en nybörjare, om vad som inte ingår i LCHF, så faller ju frukt bort, likaså rotfrukter. Om man verkligen bestämt sig för att "köra LCHF" så är det ju dumt att äta frukt av ren okunskap. Däremot kan man ju lägga till det om man vill, medvetet.
Jag kan utesluta potatis, ris och rotfrukter osv osv men frukten kommer jag fortsätta med... Gör ju smoothien på jordgubbar och en halv banan.
Kan ju inte hålla med om att det finns en massa olika varianter av Lchf, däremot en massa okunskap! Lchf går ju ut på att äta lite kolhydrater och då kan man inte äta t.ex. banan eller ananas. Det finns ju hur mycket grönsaker som helst som innehåller alla de vitaminer kroppen behöver.