• Anonym (Barnlös)

J*vla kärring!

För att göra en lång historia kort så för ett år sedan så blev jag och min sambo gravida, min sambo hamnade i en depression för att han fick ångest för lite olika saker men själva graviditeten triggade igång allt, vi förlorade tyvärr barnet tidigt i graviditeten. 

Min sambo började träffa en psykolog och började må bättre, sedan för ca 4 månader sedan så började han må sämre igen då det hände mycket i hans familj som han hade svårt att hantera så att han fick antidepp medicinen Sertralin av en läkare hos hans husläkare. 
    Innan han fick tabletterna så sa han att han ville äta några tabletter under en längre tid utan läkaren sa att de han skulle äta dem i 3 månader sedan skulle han börja trappa ner dem. 

Efter ca en månad började hans sexlust försvinna eller rättare sagt han kunde inte komma. Vi kunde ha sex i timmar utan att det slutade i något, han fick panik och jag fick panik. Vi har planerat att skaffa barn sedan innan han började äta tabellerna och nu kan han inte ens komma så jag börjar googla på den medicinen som han fått och det visar sig att bieffektern är att man tappar sex lusten totalt och har stora problem att komma. 

Idag ringde min sambo till läkaren och sa att han ville sluta ta tabletterna och frågade hur han skulle gå tillväga eller om det finns någon medicin som han kan ta för att få tillbaka sexlusten.
    Kärringen som inte är samma som skrev ut medicinen i första hand detta är en kollega, hon säger åt min sambo att han inte får sluta äta medicinen och att han inte är kapabel att ta han om ett barn och hon tyckte inte att vi ska skaffa några barn på ett par år och så sa hon att hon tyckte att vi skulle se på en porrfilm för att få upp humöret om han nu verkligen ville skaffa barn. 

Min sambo blev jätte ledsen och sa att det ända han vill är att skaffa barn, det är hans val och han känner att tiden är rätt, då säger kärringen att ni är unga, ni han vänta ett par år innan vi skaffar barn.
    På detta har människan inte ens träffat min sambo, hon vet inget om honom och hur bra han mår, eller hur han mådde när han mådde dåligt. 

JÄVLA KÄRRING säger bara jag, vi är 27 år och vi vill ha barn, och hur fan kan man säga till någon att ni är unga ni kan vänta ett par år. 

Detta fortsätter då hon sa massor av helt oprofessionella saker. 

Förlåt att jag svär och att inlägget blev så långt.  

Är det någon som har erfarenhet av detta problem med antidepp?  

• Svar på tråden J*vla kärring!
  • Anonym

Men är det verkligen bra att skaffa barn om man är deprimerad? Det behöver ju inte ta flera år innan han mår bättre, det kan gå mycket snabbare, särskilt om depressionen beror på yttre omständigheter. Då vet ni/ han ju vad han har att bearbeta och sörja.

Men att vänta ett tag för att få en bättre utgångspunkt är väl inget dåligt tips?

• Bibbidi

Det är otroligt dumt att skaffa barn när någon i ens förhållande mår sådär! 
    Vänta till han mår bättre, varför bråttom? 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (P)

Fruktansvärt oprofessionellt att uttrycka sig på det sättet! Förstår att ni är ledsna och arga!

Nånting i mig säger dock att det kanske inte är så bra om han nu är deprimerad! Jag förstår att det inte är något ni vill höra. Men när man har barn tar det upp mycket av ens tid och skulle han då känna att han inte mår bra så kommer det att gå ut över er.

Jag har tyvärr inte någon egen erfarenhet av depression i detta sammanhanget. Men det är så komplicerat och kan i sig ta upp mycket av ett pars tid. Tycker att ni ska tänka över om det verkligen är dags nu eller om ni kan vänta något år. 

• MattiasFru

Det låter som ett väldigt oprofessionellt bemötande helt klart, men samtidigt så kanske hon hade en poäng? Om han inte mår bra så är det väl ett väldigt dåligt utgångsläge för att skaffa barn? Det blir ju inte stabilare och lättare med ett barn i bilden, och då kanske det är bra om båda i förhållandet är stabila nog att klara av det? Låt din man få den tiden han behöver för att få ordning på sigsjälv innan ni inkluderar ytterligare en person i bilden. Ang. medicinen så tycker jag att ni kan prata med någon annan och be om att få byta, att sluta med medicinen helt är inget bra, men det går ofta att byta till någon annan medicin som inte har den biverkningen.

• LinneaJosie

Det är inte upp till random läkare att avgöra när ni ska skaffa barn. Byt läkare till någon som har förstått sina arbetsuppgifter.

• Anonym (Wildrat)

För den delen kan han börja med medicinen igen när du väl blivit gravid så han inte är deprimerad när bebisen kommer.

Förlorad sexlust är extremt vanligt med antidepp och jag har aldrig hört att det finns nåt att göra åt det annat än att sluta med medicinen. 

Byt läkare tills ni hittar en ni är nöjda med. Det är ni som är kunder, ni har rätt att bli trevligt och respekfullt bemötta.   

• Anonym

Jag har ätit Sertralin i 12 år och kommer förmodligen behöva äta det resten av livet. Jag har inga problem med depression men däremot panikångestattacker. Så länge jag äter medicinen är jag helt syptomfri och både jag och min man kände oss inte ett dugg oroade när vi bestämde oss för att börja försöka få barn. Idag har vi tre småttingar och jag har inte haft en enda panikattack, barnen mår bra och vi har ett alldeles utmärkt fungerande familjeliv.

En av de biverkningar som jag har är just minskad sexlust men det är inte så att jag/vi lider av det. Visserligen tar det lite längre tid än vanligt att få orgasm och jag kanske inte tar lika många initiativ till sex som jag skulle ha gjort utan medicinen, men å andra sidan så har vi regelbunden och bra sex så jag har aldrig behövt fundera på att byta medicin.

Hur stor dos tar din sambo? Kan han kanske minska denna? När jag gick i samtalsterapi (grupp) för min panik så träffade jag en tjej som hade ätit Sertralin (då Zoloft) och haft sådana sexuella problem att hon fått byta medicin. Är detta möjligt?

Mitt råd till er är att vända er till närmsta psykiatriska klinik på sjukhuset. Där har man mycket större erfarenhet av dessa mediciner och vet precis vad som behövs och ev. kan bytas ut. Inget ont om allmänläkare men när det kommer till psykiatrisk medicinering har jag ytterst sällan träffat någon som vet vad dom pratar om!

Jag förstår att din sambo har svårt att släppa det kvinnan sade till honom men han måste lära sig att det finns oprofessionella människor inom alla yrkeskategorier. Detta var tydligen en sådan.

Lycka till! 

• Anonym (:o)

Men fy så kan hon väl inte säga! Vad är det som säger att ni kommer kunna skaffa barn om ett par år?? Det kanske är försent då!

• Anonym

Hon uttryckte sig mindre bra, men jag förstår hur hon menar. Om din kille mår så dåligt kanske ni bör vänta innan ni blir föräldrar?

Svar på tråden J*vla kärring!