• enäggs81

Är det okej att 7-åringar ska behöva kissa ute i -13 grader?

Mina barns skola hade en utedag i skolan igår. Där dom var fanns ingen toalett utan både flickor och pojkar fick göra sina behov i skogen under hela dagen. Är det rimligt i -13 grader? Inte kunde dom gå in heller någonstans. Överreagerar jag som tycker det är hemskt?

• Svar på tråden Är det okej att 7-åringar ska behöva kissa ute i -13 grader?
  • jashrinah

absolut inte ok ! såvida dem inte erbjöd sig att köra barnen till en toalett minst en gång under dagen ! 

• enäggs81

nej de fick kissa ute i skogen

• cosinus

Nedkylningsmässigt ser jag inga problem. Att visa rumpan i -13 den tid det tar att kissa är ingen fara.

Men däremot är det inte ens säkert att alla ungar fixar att kissa ute utan hjälp (och de vill ju knappast be om hjälp). Att kissa ute som tjej är inte plättlätt med täckkläder (framförallt inte om man har overall) och risken att någon råkar kissa ner kläderna är rätt stor.

Fanns våtservetter att tvätta händerna med sen? Något att torka sig med? Det låter ju rätt mycket som att någon inte tänkt till faktiskt.

Hade det varit utedass hade jag inte sagt flaska om det så var -25 men att förlägga en utedag där det inte finns möjlighet att göra sina behov eller värma sig en stund när det är så kallt och under så lång tid är inte rimligt. För börjar man frysa rejält går det inte få tillbaka värmen när det är så pass kallt.

• myone

Hade jag ALDRIG gått med på. Alla barn (eller vuxna) kan inte kissa ute i skogen.  Ska man då gå och hålla sig en hel dag? Det är inte speciellt bra. Nej, vore kul att höra hur de lärarna tänker

• enäggs81

fick ju höra det av barnen när de kom hem. dom hade inte kissat alls.... om man behövde bajsa då?:/

• mliten

Vad är det som är så farligt med det? De lär ju inte förfrysa de ädla delarna på den tiden.
    Så länge de som behöver hjälp får det.

• skogsvitter

En heldag ute i skogen i -13 grader? Vad i hela friden gjorde de då? Som inte ens ni föräldrar fått reda på?! Låter endera som att barnen överdriver eller så är det något allvarligt fel på skolan som anordnar en sådan aktivitet utan att för det första meddela föräldrarna och för det andra ordna så att det finns möjlighet för alla att kissa, bajsa och hålla sin hygien. Hur kunde de värma sig? Torka sig om de blev blöta? Risken för förfrysningsskador är ju enorm om man tex blir blöt om vantar eller inte har ordentliga extrasockar på fötterna om man är ute en hel dag!

• 2barnsmamma87

Jag tycker inte du överreagerar. Det var ju -13 grader ute. Undra fall dem vuxna hade velat kissa ute i -13 jag har svårt att tro det. Sen fattar jag inte varför dem tog en heldag när det var så kallt ute. Halva dagen hade räckt men det är min åsikt.

• enäggs81

Dom hade meddelat föräldrarna att det var en pulkadag. Men inte sagt nåt angående toaletten. Det var det barnen berättade när de kom hem. Läraren skrev till mig att det inte fanns möjlighet till toalett då de var i ett villaområde bredvid ett skogsparti. Dom tände en liten eld där man fick värma sig. Dom gick i 40 minuter för att komma dit.

• Punkster

Att barnen (och de vuxna) får kissa i skogen tycker jag inte är konstigt. Det kör vi med där jag jobbar också. Om man inte kan/vill fixa det själv (barnen då) så får man såklart hjälp. Om vi skulle välja utflyktsmål beroende på tillgång till toalett så skulle vi aldrig komma ut i skogen. Att däremot ha en heldag utomhus i -13 grader utan möjlighet att värma sig inomhus tycker jag är värre. En sån utflykt får man nog ta en dag med lite mildare väder, alt. korta ner den lite.

Svar på tråden Är det okej att 7-åringar ska behöva kissa ute i -13 grader?