• pontus1992

politisk korrekt

Här på Familjeliv och alla andra ställen pratas det mycket om PK. Hur kommer det sig att så fort man har ett öppet sinne och accepterar folk oavsett kön, kulturellt ursprung, sexuell läggning, familjebildning, religion, klädsel, nationalitet osv osv så är man det enbart för att man skall vara politiskt korrekt. Tror ni verkligen inte att det finns folk som verkligen tycker att man inte ska döma folk utan att känna dem, oavsett hur de ser ut, vilken de knullar eller har en tro på?

• Svar på tråden politisk korrekt
  • pontus1992

ingen som har något att säga?

• pontus1992
    Pluttan87 skrev 2013-01-23 12:44:10 följande:
    Bög !

ja vad vill du?
  • JTA
    pontus1992 skrev 2013-01-23 11:46:07 följande:
    Tror ni verkligen inte att det finns folk som verkligen tycker att man inte ska döma folk utan att känna dem, oavsett hur de ser ut, vilken de knullar eller har en tro på?
    Du blandar ihop saker:

- Utseende: Tänker du på hudfärg etc? Inte självvalt.
    - Sexuell läggning: Inte självvald.
    - Har en tro på: Självvald. Det man tror på har man valt själv att tro på. Tror man fel får man lov att ändra sig. Nazism, t.ex. Övertygelser kan och bör diskuteras. 

Det är väl vid den sistnämnda punkten det kan bli relevant att tala om politisk korrekthet. Till exempel hävdar du själv i en annan tråd att det är helt i sin ordning att bära burka som förskolelärare, trots att bäraren då kör upp sina religiösa övertygelser i ansiktet på alla hon möter, diskriminerar föräldrarna och utgör en mycket tveksam rollmodell för de små. Du har inte presenterat några egentliga argument för ditt ställningstagande. I det sammanhanget är det relevant att fråga sig om du är politisk korrekt. Det är ju politiskt inkorrekt att kritisera islam, muslimer, invandrare eller uttryck ur en annan kultur än den svenska. 
  • pontus1992
    JTA skrev 2013-01-23 13:13:15 följande:
    Du blandar ihop saker:

- Utseende: Tänker du på hudfärg etc? Inte självvalt.

- Sexuell läggning: Inte självvald.

- Har en tro på: Självvald. Det man tror på har man valt själv att tro på. Tror man fel får man lov att ändra sig. Nazism, t.ex. Övertygelser kan och bör diskuteras. 

Det är väl vid den sistnämnda punkten det kan bli relevant att tala om politisk korrekthet. Till exempel hävdar du själv i en annan tråd att det är helt i sin ordning att bära burka som förskolelärare, trots att bäraren då kör upp sina religiösa övertygelser i ansiktet på alla hon möter, diskriminerar föräldrarna och utgör en mycket tveksam rollmodell för de små. Du har inte presenterat några egentliga argument för ditt ställningstagande. I det sammanhanget är det relevant att fråga sig om du är politisk korrekt. Det är ju politiskt inkorrekt att kritisera islam, muslimer, invandrare eller uttryck ur en annan kultur än den svenska. 

så bara för att en person bär en viss klädsel så kör de upp sin religösa övertygelse i ansiktet på folk? Du behöver inte se burkan eller niqaben som något annat än ett klädesplagg det är helt upp till dig.
  • LinneaJosie

Att anklaga någon för att vara PK är oftast bara något som det dras till med när alla intelligenta argument är slut.

• pontus1992
    Pluttan87 skrev 2013-01-23 13:11:20 följande:
    Jag har Tourettes syndrom och måste säga bög ibland.

ja jag förstår det det är ett fint ord kram på dig breeder
  • pontus1992
    LinneaJosie skrev 2013-01-23 14:22:51 följande:
    Att anklaga någon för att vara PK är oftast bara något som det dras till med när alla intelligenta argument är slut.

• helene 355

folk är tyvärr så himla dömande många gånger och rädda!  De plus anonymitet som man kan gömma sig bakom här på FL får verkligen människors värsta sidor och åsikter att komma fram tyvärr. :/ vissa svar man får här är verkligen skrämmande och i vilken mängd, frågar man utanför internet där man ej kan gömma sig brukar svaren som tur var lite mer föstående, men många har nog  svårt att sätta sig in i andras situationer och att acceptera folk som dem är.

• JTA
    pontus1992 skrev 2013-01-23 14:21:25 följande:
    så bara för att en person bär en viss klädsel så kör de upp sin religösa övertygelse i ansiktet på folk? Du behöver inte se burkan eller niqaben som något annat än ett klädesplagg det är helt upp till dig.
    Nej det är inte helt upp till mig. Vad har du fått det ifrån? Klädseln är religiöst motiverad, det är bäraren som står för motiveringen, inte betraktaren. 
  • pontus1992
    JTA skrev 2013-01-23 14:42:59 följande:
    Nej det är inte helt upp till mig. Vad har du fått det ifrån? Klädseln är religiöst motiverad, det är bäraren som står för motiveringen, inte betraktaren. 

nu ska denna tråd inte handla om detta utan om PK och varför man blir anklagad för att inte kunna tänka själv utan anpassa sig för att det ska låta rätt.
  • JTA
    pontus1992 skrev 2013-01-23 15:08:42 följande:
    nu ska denna tråd inte handla om detta utan om PK och varför man blir anklagad för att inte kunna tänka själv utan anpassa sig för att det ska låta rätt.
    Mmm, och det lutar ju lite åt det hållet i din burka-tråd.
  • Snigelbarn

Jag är inte helt fri från fördomar men är inte heller mer än människa...
    Annars är jag nog näst intill en sån person som du beskriver TS och aldrig har jag väl sett mig som politiskt korrekt....

Svar på tråden politisk korrekt