• star88

20 månaders liten kille som inte pratar

Vi har en liten underbar pojke på 20 månader, ljuvlig på alla sätt. Men pratar inte alls, reagerar inte på sitt namn, otroligt rädd för nya människor och höga ljud. Trivs bäst om han får sitta på sitt rum och sortera - radar upp sina leksaker, sorterar ut och in i lådor. Trygg och glad om han är med sina syskon eller oss föräldrar, extremt ängslig i nya miljöer. Har en storebror med uttalad Aspergers Syndrom - men han pratade och var oerhört tidig i sin utveckling. Vi vill inte dra förhastade slutsatser - men känner ändå en viss oro!? Hur ser det ut för era 20 månaders barn - vad kan dom? För tidigt med en utredning? Vissa dagar tänker jag att han bara är en blyg liten pojke som behöver få utvecklas i sin egen takt - andra dagar är jag helt övertygad om att han är autistisk. Uppskattar kloka råd och tankar!? 

• Svar på tråden 20 månaders liten kille som inte pratar
  • Jenny 886

Visst alla barn är olika. Men jag skulle kontakta Bvc så dom fick se och höra. Bättre att veta än att bara gissa sig fram och tro eller inte tro.
    Men jag kan väl säga att min dotter i den åldern var livlig och väldigt aktiv både själv och med andra barn. Började så smått prata vid ca 1 1/2 år vid 2 års ålder fick hon ihop flera sammanhängande meningar.

• skogsvitter

Det finns barn som är knäpptysta till över 2 års ålder utan att det är minsta fel på dem, så det är alldeles för tidigt att säga något om detta redan nu. Om BVC inte reagerade på 18-månaders kontrollen så tycker jag inte att det finns skäl för oro ännu.

Dessutom finns det ju inget de kan göra. Vad tänkte du Jenny att de skulle kunna ge för besked så att TS "vet" redan nu? De kan omöjligt ge några besked. De kan på sin höjd starta en utredning, som kommer ta lång tid, men antagligen gör de inte ens det utan säger att ni måste avvakta. Allt det TS berättar nu är ju helt normalt. I nuläget.

• Neko

Det låter som autismspektrum och i och med att ni har det i släkten (syskonet) tycker jag inte att det är för tidigt att utreda. Det går ju att å mycket bättre hjälp om man utreder tidigt. Vad kan det skada liksom?

• skogsvitter

Å andra sidan tycker jag att risken blir att man utgår ifrån tanken att något är "fel" på barnet om man ställer in sig på det. Det finns tonvis av familjer där bara ett barn eller en i familjen har NPF, det behöver inte alls vara så att "alla" får det, tvärtom! Det är inte särskilt kul att dra igång utredningar på utredningar, i synnerhet inte för barnet, om barnet i själva verket är fullt normalutvecklad! Jag tycker man ska akta sig för att låta sådana erfarenheter gå ut över syskon eller andra barn.

• fågelungarna

Jag tänker lite på min brorson. Han började tala kring tvåårsåldern. Innan dess var det bara ett sånt där obegripligt nonsensspråk som han körde långa harranger på. Ofta reagerade han inte alls på tilltal, verkade liksom inne i en egen värld. Redan vid 18 mån om inte förr, så äääälskade han att ligga och köra runt med bilar och traktorer, tittade på hur hjulen snurrade och så. Kunde göra det i evigheter. Var också ganska stillsam och blyg, men lekte gärna med sina kusiner. Jag funderade både en och annan gång på om det var något på tok med honom, men sa det aldrig till min bror. Men innan han började tala, så började han nynna melodier. Med klar och kraftig stämma kunde han sjunga na-na-na-na etc, både takt- och tonrent Blinka lilla stjärna. Sen kom fler melodier, och senare kom språket.

Jag tror att hans staka musikaliska ådra har gjort att han lyssnat efter helt andra saker, än vad andra barn gör. När vi har försökt prata med honom har han kanske i stället lyssnat på musiken som var på i bakgrunden, eller kanske haft en melodislinga i huvudet etc, vilket har kunnat uppfattas som ett kryptiskt beteende för oss som inte förstått det. Numera är han en normalt verbal 2,5-åring, som älskar traktorer och andra stora fordon, samt att sjunga!

Vad jag vill ha sagt är väl att ett avvikande beteende inte nödvändigtvis behöver innebära diagnoser. TS, du får följa din magkänsla. Har din större son någon kontakt med HAB eller liknande har du ju möjlighet att byta några ord med dem kring lillebror, men det är inte alls säkert att det behöver vara något på tok med honom.

Kram!

• Neko

Enligt min erfarenhet så är det inte så jobbigt att göra utredningar på småbarn utan mer att barnet får leka med en psykolog som observerar det och frågar föräldrarna lite frågor. Barn med auism som har språksvårigheter kan absolut lära sig och prata normalt men språket kommer inte alltid "av sig själv" som det gör på vanliga barn utan NPF. Man kan behöva öva lite med barnet och hjälpa det på traven.

Jag har själv ett barn med autism och språkproblem och vi fick ingen utredning innan han var 4 år eftersom alla sade att det kunde vara normalt. Efter att vi fått diagnosen så fick vi massor av hjälp och tips och han har kommit långt framåt i sin språkutveckling som i praktiken stod stilla tills han var 4. Han hade varit enormt hjälpt av att få diagnosen tidigare.

Sedan om ditt barn är helt normalt och inte har något NPF utan bara är normalsen så kommer det att märkas på utredningen och då får han ingen diagnos och han har bara fått leka lite med en psykolog, ingen skada skedd.

Tycker absolut att ni ska utreda.

• star88

Tack för alla kloka svar - ja det är en svår avvägning. Å ena sidan en liten pojke i en bubbla å andra sidan så är han ju så liten fortfarande och mycket kan hända på vägen. Han är en alldeles ljuvlig unge som älskar musik - är i sin egen lilla värld och är alldeles nöjd med detta.. Vi funderar vidare och pratar ordentligt med BVC vid nästa besök.

Kram på er

• Jenny 886

Om man ändå tror att där kan finnas nått som inte stämmer så varför inte kolla upp det. Jag hade gjort det för säkerheten skull. Verkligen berättat hur man upplever honom. Att få utredningar får man ibland kriga för så, så man får ta tag i saker och ting mycket själv och stå på sig.
    Det finns ändå inom familjen så.

• sasso78

Hej hej! Min kille är drygt 2 ½ år och pratar inte, mer än enstaka ord som mamma, pappa, buss, tiggy (namn på sitt gosedjur) men han har mycket "ljud" för sig så tyst är han inte men han pratar inte. vi fick remiss till logodep av bvc vid 2 ½ års kontollen i dec. IDAG ska vi dit på första besöket. Får se vad det blir. Hoppas det går bra för dig TS.

• sirisdotter

Min erfarenhet är att BVC vid 18-månaderskontrollen frågar om barnet hänger med.   "Om ni ber barnet gå och hämta sina stövlar,  för nu ska vi gåt till lekparken -  gör barnet det?"     Sådana kontrollfrågor.  Uppfattar  BVC  stora avvikelser från normen remitterar de vidare.   Kanske olika i olika delar av landet?

• sasso78
    sirisdotter skrev 2013-01-23 09:14:47 följande:
    Min erfarenhet är att BVC vid 18-månaderskontrollen frågar om barnet hänger med.   "Om ni ber barnet gå och hämta sina stövlar,  för nu ska vi gåt till lekparken -  gör barnet det?"     Sådana kontrollfrågor.  Uppfattar  BVC  stora avvikelser från normen remitterar de vidare.   Kanske olika i olika delar av landet?

Här har de kontroll vid 2 ½ år om sådana kontroll frågor samt hur många ord de kan osv. Alltså vid 30 mån, inte vid 18 mån.
  • skogsvitter
    Jenny 886 skrev 2013-01-23 18:36:18 följande:
    Bvc godkänner 8-10 ord vid 1 1/2 år och 50 ord vid 2 1/2.
    Skulle de inte "godkänna" barnets utveckling om de kan färre ord än så menar du? Det stämmer ju såklart inte.
  • Jenny 886

Nä men dom kanske har återkoppling till det då tidigare för att se om det kommer ikapp om du förstår vad jag menar. Stället för att vänta till barnet är 2 1/2-3 år för nästa kontroll.
    Dessa siffror står i min Bvc bok som jag har åt mina barn. Men sen hur varje Bvc funkar och gör är en annan sak.

• star88

Vill bara uppdatera tråden. Vi har nu fått besked. Klassisk autism och psykomotorisk utvecklingsförsening.Liten har inget tal ännu - förstår inte talat språk, behöver bildstöd och tecken. Tack för era svar när jag behövde det.

• skpklm
    star88 skrev 2013-09-18 19:52:59 följande:
    Vill bara uppdatera tråden. Vi har nu fått besked. Klassisk autism och psykomotorisk utvecklingsförsening.Liten har inget tal ännu - förstår inte talat språk, behöver bildstöd och tecken. Tack för era svar när jag behövde det.
    Tack för att du delar med dig!   Hoppas ni får bra hjälp med bildstöd och tecken!
  • blubbblubb

Vad bra att ni fått en diagnos att förhålla sig till.  Jag är av åsikten att det är bra att utreda ett barn om föräldrarna är oroliga och barnet är klart sent inom området. 

När det gäller språkproblem specfikt kan det ju dessutom röra sig om så enkla saker som dålig hörsel p.g.a vatten bakom öronen. 

• blubbblubb
    skogsvitter skrev 2013-01-23 18:40:31 följande:
    Skulle de inte "godkänna" barnets utveckling om de kan färre ord än så menar du? Det stämmer ju såklart inte.

Nja, jo. Barnet får helt enkelt inte fylla 2 år förrän de kan 20 ord. 

Underkänd är ju kanske fel ord. Men BVC har ju 5-10 saker de brukar kolla och att  kunna säga 8-10 vid 18 månader är en av detta. (barnet behöver altså inte prata vid själva besöket).

BVC gör en helhetsbedömning baserat på resultatet vilket resulterar i godkänt, återkom om det inte utvecklas ordentligt, återbesök om X antal månader eller vidare kontakt med logoped, BUP, ögonläkare eller vad nu avvikelsen handlar om. Dessutom är det föräldern som bestämmer, BVC kan inte tvinga på någon en vidare utredning.

Att säga 8-10 ord är en central fråga hos t.ex vårt BVC, men det är ju stor skillnad på att säga 5 ord än inget. Föräldrar är generellt duktiga på att överskatta sina barns språkförståelse så därför är det lättare att kolla på det aktiva talet. (Om barnet står i hallen, har jackan på sig och föräldern frågar efter skorna begriper barnet vad föräldern vill utan att förstå meningen rent språkligt).

Svar på tråden 20 månaders liten kille som inte pratar