• Pedagogen

Barbie barn! Färga ögonbrynen...

Hej alla föräldrar! Jag jobbar som pedagog i en förskola i Stockholms området. Jag har en fråga/ personlig synpunkt som jag gärna vill ha er återkoppling på.

Tycker ni att det är Ok att slinga håret på ett barn. Med riktiga sling/blonderings medel för att få ett blondare hår? Färga ögonbrynen och fransarna? Använda brun utan sol på deras hud? ( på barn under 6 år)

Jag syftar alltså inte på ett enstaka tillfälle för någon sk skönhetstävling för barn eller något kalas, maskerad mm , utan detta görs dagligen för att föräldrarna tycker det är fint.

Ok eller inte? Jag vet vad jag tycker och känner men vad säger ni som föräldrar?

Tacksam för återkoppling.

• Svar på tråden Barbie barn! Färga ögonbrynen...
  • Zayco

Jag skulle inte göra det på mina barn, mina barn är ingen leksak och jag skulle inte behandla dom som dockor. Särskilt inte att dom ska kliva in i vuxenvärlden så tidigt med massa skeva skönhetsideal och sånt.. Nej, jag tycker inte det är passande. Det är ganska ytligt..

• Coccolina

Nu är jag visserligen inte en mamma.... men NEJ det är inte ok... inte ens för enstaka tillfälle!! För maskerader osv kan man använda sprej hårfärg möjligen... Men inte något permanent!!!!!

Snacka om att lära sina barn att utseendet är det viktigaste!! Fy farao för föräldrar som gör sånt!! Låt barnen vara barn och naturliga så länge som går!! De växer upp snabbt nog ändå!! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Min underbara hjärtan

Självklart äre okej! Öööööö nej i min värd äre typ och förstöra dom snygga kläder och bekväma det är viktigt men färga hår nix ;)

• Zayco

Vet inte om det har någon koppling men min syrra fick liknande behandlingar när hon var liten, när hon var liten så färgade hon håret, plockade ögonbryn, hade läppstift och smink på sig.. Nu när hon är vuxen är alla samtalsämnen hon pratar om med alla ytliga som enbart handlar om hennes utseende, smink eller plastikoperationer.

Om det har kopplingar? I dunno Obestämd 

• viseversa

Nej det är absolut INTE okej. Jag hade blivit väldigt orolig för det barnet faktiskt.

• MrsKnapa

Inte okej, de va faktiskt enfamilj i Usa? (Rätta mig om jag har fel) där soc blev inkopplad just pga ett sånt här beteende!

• Jellybeanbaby
    Pedagogen skrev 2013-01-22 18:42:59 följande:
    Hej alla föräldrar! Jag jobbar som pedagog i en förskola i Stockholms området. Jag har en fråga/ personlig synpunkt som jag gärna vill ha er återkoppling på. Tycker ni att det är Ok att slinga håret på ett barn. Med riktiga sling/blonderings medel för att få ett blondare hår? Färga ögonbrynen och fransarna? Använda brun utan sol på deras hud? ( på barn under 6 år) Jag syftar alltså inte på ett enstaka tillfälle för någon sk skönhetstävling för barn eller något kalas, maskerad mm , utan detta görs dagligen för att föräldrarna tycker det är fint. Ok eller inte? Jag vet vad jag tycker och känner men vad säger ni som föräldrar? Tacksam för återkoppling.
    Nej det är inte okej att måla ut sitt barn till att bli en levande Barbiedocka. Barnet kommer växa upp med fel värderingar, typ att "Jag måste se ut såhär för att passa in".
    Det är inte vägen att gå. Helst skulle de inte ens få Barbie med hennes skeva kroppsideal alls.

Har ni sett benen på nya barbie? Låren är lika smala som vaderna nu. WTF
    Well behaved women rarely make history
  • Jellybeanbaby

OCH!!!

Jag har färgat hår, ögonbryn och fransar i vuxen ålder.

Bleka håret gör håret torrt och slitet
    Färga ögonfransarna är fint men det håller inte. Och om man får in en mikrognutta i ögonen svider det nåt så in i helsike. Jag fick en adrenalin-high rush från den smärtan.

Färga ögonbryn - varför måste man göra det på ett barn? Eller noppa för den delen.
    Jisses, barn är barn! De ska ha kläder man kan leka i, och de ska inte ha fejknaglar heller för guds skull.

Well behaved women rarely make history
  • Duckan

Näe, skulle inte komma på tanken att göra det själv. Märkligt.

• La Lola

Jag kan inte låta bli att undra vad din fråga har med ditt yrke att göra?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Höghus

La Lola: jag gjorde kopplingen att TS kommit i kontakt med detta pga sitt yrke...

• Höghus

Fast jag kan ju vara ute och cykla..

• La Lola
    Höghus skrev 2013-01-22 20:05:00 följande:
    La Lola: jag gjorde kopplingen att TS kommit i kontakt med detta pga sitt yrke...
    Jaha...jag kan inte se nån sån koppling men så kan det ju vara.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • LillyLolo

Inte när de är så pass unga.

Jag tycker det är OK att låta dom ha läppstift att leka med då och då. Men det är inget som ska ske regelbundet eller på allvar.

• Brumma
    La Lola skrev 2013-01-22 19:34:10 följande:
    Jag kan inte låta bli att undra vad din fråga har med ditt yrke att göra?

Kopplar det som att hon på förskolan har ett barn som dagligen kommer såhär till fösrkolan Skrattande

TS - nej, för mig är det inte ok alls!
    Däremot har jag arbetat på en fösrkola där två av barnen (flickor) hade en mamma som var frisör. Mamman slingade och färgade sitt eget hår ofta, och la även i slingor i barnens hår ibland.
    En del av personalen (och föräldrarna) hade åsikter om detta, som de tog upp med mamman, jag ansåg däremot att det för barnen var vardag att se när mamma fixade håret på folk (hon hade salongen i sitt hus), bvilket säkert skapat nyfikenhet och en önskan att själv få slinga. I det fallet såg jag det inte som ngn jättegrej. Hon gjorde dock inte ngt annat "konstigt" med dom..
    Många barn får ju oxå slingor när de går till frisören och klipper sig (nu pratar jag om slingor gjorda typ av sprayfärg, som går bort efter två/tre tvättar).
    Skulle dock aldrig själv göra det..
    Bonus fick lov att färga håret förra året - då var hon 11 Flört
Svar på tråden Barbie barn! Färga ögonbrynen...