• Pedagogen

Barbie barn! Färga ögonbrynen...

Hej alla föräldrar! Jag jobbar som pedagog i en förskola i Stockholms området. Jag har en fråga/ personlig synpunkt som jag gärna vill ha er återkoppling på.

Tycker ni att det är Ok att slinga håret på ett barn. Med riktiga sling/blonderings medel för att få ett blondare hår? Färga ögonbrynen och fransarna? Använda brun utan sol på deras hud? ( på barn under 6 år)

Jag syftar alltså inte på ett enstaka tillfälle för någon sk skönhetstävling för barn eller något kalas, maskerad mm , utan detta görs dagligen för att föräldrarna tycker det är fint.

Ok eller inte? Jag vet vad jag tycker och känner men vad säger ni som föräldrar?

Tacksam för återkoppling.

• Svar på tråden Barbie barn! Färga ögonbrynen...
  • Zayco

Jag skulle inte göra det på mina barn, mina barn är ingen leksak och jag skulle inte behandla dom som dockor. Särskilt inte att dom ska kliva in i vuxenvärlden så tidigt med massa skeva skönhetsideal och sånt.. Nej, jag tycker inte det är passande. Det är ganska ytligt..

• Coccolina

Nu är jag visserligen inte en mamma.... men NEJ det är inte ok... inte ens för enstaka tillfälle!! För maskerader osv kan man använda sprej hårfärg möjligen... Men inte något permanent!!!!!

Snacka om att lära sina barn att utseendet är det viktigaste!! Fy farao för föräldrar som gör sånt!! Låt barnen vara barn och naturliga så länge som går!! De växer upp snabbt nog ändå!! 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Min underbara hjärtan

Självklart äre okej! Öööööö nej i min värd äre typ och förstöra dom snygga kläder och bekväma det är viktigt men färga hår nix ;)

• Zayco

Vet inte om det har någon koppling men min syrra fick liknande behandlingar när hon var liten, när hon var liten så färgade hon håret, plockade ögonbryn, hade läppstift och smink på sig.. Nu när hon är vuxen är alla samtalsämnen hon pratar om med alla ytliga som enbart handlar om hennes utseende, smink eller plastikoperationer.