• Anonym

Svara fort..Gemensam vårdnad innan barnet är fött - Vart vänder jag mig?

Som rubriken säger..
    Vart vänder jag mig?
    Soc i min kommun? Mvc? Fk??

• Svar på tråden Svara fort..Gemensam vårdnad innan barnet är fött - Vart vänder jag mig?
  • Mitarashi

Socialförvaltningen, både du och den andra vårdnadshavaren måste skriva under pappret.

• Mariana 580
    Mitarashi skrev 2013-01-22 13:20:19 följande:
    Socialförvaltningen, både du och den andra vårdnadshavaren måste skriva under pappret.
    Japp!

Inte för att jag förstår brådskan, man får ju fixa det efteråt :s
  • Anonym

Soc alltså i min kommun. Tack, då ska jag hämta papper och så får vi skriva under.

• Anonym
    Mariana 580 skrev 2013-01-22 13:21:46 följande:
    Japp!

Inte för att jag förstår brådskan, man får ju fixa det efteråt :s
    Är man inte gifta och inte faderskapet är påskrivet så har pappan ingen rätt till barnet om något skulle hända mamman under förlossningen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-22 13:23:54 följande:
    Är man inte gifta och inte faderskapet är påskrivet så har pappan ingen rätt till barnet om något skulle hända mamman under förlossningen.

Exakt, då finns det ingen i livet som kan intyga att pappan är pappa, man måste göra ett faderskapstest och invänta resultatet. Innan dess har pappan inte rätt att ta ut några föräldradagar t.ex. Så det är mycket bättre att skriva detta i förväg, om man inte tvivlar på faderskapet...
  • Mariana 580
    Anonym skrev 2013-01-22 13:23:54 följande:
    Jo, det e klart, de frågar ju på lassarettet. Min sons pappa fick ta hand om honom på neotalen när jag va sjuk och inte kunde. Det va flera veckor senare som vi skrev på papprena på soc.

Föresten måste det göras med typ 2 sochandläggare, med vitnen på cos och förhör i enskilda rum ang om man tror att det e pappan osv.. det e inte bara ett paper man hämtar hem O.o
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym skrev 2013-01-22 13:21:50 följande:
    Soc alltså i min kommun. Tack, då ska jag hämta papper och så får vi skriva under.

Ja, du vänder dig till soc. Men du får inget papper att ta med hem utan ni båda måste åka dit för att skriva på. Men ring, du kan behöva boka tid.
  • Anonym
    Mariana 580 skrev 2013-01-22 13:28:09 följande:
    Jo, det e klart, de frågar ju på lassarettet. Min sons pappa fick ta hand om honom på neotalen när jag va sjuk och inte kunde. Det va flera veckor senare som vi skrev på papprena på soc.

Föresten måste det göras med typ 2 sochandläggare, med vitnen på cos och förhör i enskilda rum ang om man tror att det e pappan osv.. det e inte bara ett paper man hämtar hem O.o
    Men hade du dött så hade inte pappan fått ta barnet, det hade placerats hos någon annan i väntan på utredning vem som var fadern.
  • Mariana 580
    Anonym skrev 2013-01-22 13:26:18 följande:

Exakt, då finns det ingen i livet som kan intyga att pappan är pappa, man måste göra ett faderskapstest och invänta resultatet. Innan dess har pappan inte rätt att ta ut några föräldradagar t.ex. Så det är mycket bättre att skriva detta i förväg, om man inte tvivlar på faderskapet...
    Men vad är skillnaden på att jag säger "han e pappan" före barnet e fött och efter?

Jag är skeptisk på det där, om inga tvivel fins att det är pappan, då tillfaller ju vårdnaden honom om än tillfälligt fram tills faderskapstest gjorts.

Har aldrig hört något liknande! O.o

Eller jo, jag har hört det där om att e man gift faller det automatiskt på mannen som pappa, det e dumt tycker jag, som om inte gifta e otrogna då... duh!

• Mariana 580
    Anonym skrev 2013-01-22 13:29:27 följande:
    Men hade du dött så hade inte pappan fått ta barnet, det hade placerats hos någon annan i väntan på utredning vem som var fadern.
    Är det så!? Seriöst!?
    Det e ju galenskap!

humm, detta ska jag kolla upp.
Svar på tråden Svara fort..Gemensam vårdnad innan barnet är fött - Vart vänder jag mig?