• Turbo2013

Har hormoniell migrän-hur blir det vid amningen?

Hej!

Jag har besvär av migrän (ofta homoniellt utlöst dvs vid mens el ägglossning) och måste ta imigran injektioner (ca 5-6 st under ett anfall). Nu är jag gravid och har kämpat mig igenom anfallen som tyvärr dykt upp en gång per månad fram till månad 7 ungefär.
    Jag är beräknad 29 januari (nästa tis) och är redan nu lite orolig för hur min migrän kommer arta sig efter förlossningen. Vågar ju inte ta medicin under amning eftersom jag blir så påverkad och nästan helt nerdrogad av medicinen.... vet inte heller hur jag skulle klara att amma med migrän i 60 timmar som jag inte kan vila ifrån då jag kräks och mår så dåligt, och då ha en liten att ta hand om..

Någon som också haft jobbig migrän innan graviditet och även under graviditet (även om de flesta säger att den brukar försvinna då...) och hur blev det vid amningen?

En annan grej jag grubblar på är vilket p-piller man nu ska välja...hormonspiral känns bra men blir rädd för att proppa kroppen med ännu mer hormoner om det ger mig ännu mer migrän..... :-/

Tacksam för svar!
    Ha en bra dag  

• Svar på tråden Har hormoniell migrän-hur blir det vid amningen?
  • Grytlapp

Jag har också problem med migrän men under amning och graviditet hade jag inte ett enda anfall. Hoppas du slipper migränen under amningen.

• Turbo2013

Hej Grytlapp
    Det var skönt att höra att det kan bli så! Måste kännas underbart!
    Håller tummarna att det blir så för mig med ð???

• Copyjulia

Jag har också hormonell migrän och fram till ca v. 20 var det ett helvete. Hade svår migrän var och varannan dag och kunde ju inte ta mina Maxalt migräntabletter. Men från v. 20 vände det totalt och jag har inte haft migrän en enda gång sedan dess. Nu är sonen över 2 mån och jag ammar för fullt utan att migränen dykt upp. Jag är helt enkelt mkt bättre än innan jag blev gravid! Hoppas det håller i sig.

• Malinh

Hade massor med migrän under graviditeten.. Sjukskriven från v 7 till hon föddes. Nu är visserligen lillan bara 2,5 veckor men jag har inte haft nån migrän sen hon kom och jag helammar :)

• hannis

Ingen aning om just migränen men varför välja hormonella preventivmedel alls? Du kan ju ha kopparspiral som är helt hormonfritt.

• QiTaS

När man ammar har man väldigt låg hormon nivå så det borde inte besvära dig.

• Ramborg

Min migrän var helt borta under graviditeten men kom tillbaka tio gånger värre några månader efter förlossningen. Tre gånger i veckan ungefär hade jag migrän. Det var fruktansvärt de gånger maken inte kunde komma hem från jobbet och ta bebisen. Man är inte så bra vårdare när man har anfall. Jag sökte hjälp av alla möjliga. Svärmor, mammagruppen, bvc till och med en gång. Gick in och gav henne bebisen och kollapsade, i princip. Men jag har inte så långvariga anfall som du. 4-10 timmar.

Jag står nu på betablockerare och det har blivit bättre. Dessutom ammar jag inte så jag kan ta migränmedicinerna när jag får anfall.

Ledsen att ge dig en så tråkig beskrivning av min situation, jag hoppas verkligen din migrän reagerar på annat sätt.

42.
  • Emilie82

Min migrän försvann helt under slutet av graviditeten och första nio månaderna ungefär av amningen. Det var jättetydligt när jag började amma för lite för att det skulle hålla migränen borta. Nu är dottern 1,5 år och jag ammar fortfarande lite. Har migrän ibland men inte så ofta som innan jag blev gravid. Så mitt tips är att amma så mycket du bara kan :)

• HWR

Jag hade hemsk migrän under min andra graviditet. Och jag vågade inte ta något starkare än alvedon.
    Men när bebis kom ut så försvann migränen :) Kände ingenting under amningsperioden.

Nu får jag det igen under ägglossning bara. 

• Turbo2013

Hej
    Har nu en dotter på 6 veckor och hade ett hemskt migränanfall i helgen... Tot 60h och kräktes massa. Min sambo fick komma hem fr jobbet och ta hand om lillan..
    Hoppas det berodde på hormonkaos fr förlossningen och att migränen håller sig borta...

Svar på tråden Har hormoniell migrän-hur blir det vid amningen?