skogsvitter skrev 2013-01-22 12:25:34 följande:
Tvång är absolut inte det enda sättet! Klart att det fungerar genom att bara dra och överge barnet, eller tvinga dem skrikandes. Men på bekostnad av vad?! Då tycker jag det är mycket bättre med humana avvänjningsmetoder om man inte vill vänta in barnet (snart nog kommer hon vilja sluta amma i vilket fall). Är det jobbigt finns det ett antal sätt man kan prova, massor av individuella lösningar som att vagga i famnen istället för att amma, eller ligga intill i sängen och buffa vid uppvak. Det finns också ett par konkreta metoder som jag vet fungerar för många: Tassmetoden som kan läsas om här:
www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html Pantleys avvänjningsplan som kan läsas om i boken "somna utan gråt". Att däremot byta ut amningen mot en så jobbig ovana som flaska eller ens napp i så här sen ålder låter bara oerhört korkat enligt mig. Man vet ju hur stora problem många har med att barnet vaknar titt som tätt och har tappat nappen, och ännu värre med flaskan. Dåliga ovanor att de vill ha välling varje gång de vaknar, är det verkligen ens ett alternativ?! Då är ju amningen sjukt mycket enklare och hälsosammare, om man nu ändå ska jämföra vanor. Ska man vänja bort amningen så är det väl mest rimligt att man ersätter amningen med sömn, eller?! Jag har inte tvingat något av mina barn att sluta amma, det har varit en kombination av egen mognad och att jag erbjudit alternativ när de vaknat och när de somnat för natten. Både jag och pappan valde att buffa/tassa dem till sömns liggandes intill dem i sängen. Blev de för upprörda fick de såklart bröstet, men vi var konsekventa med att tassa dem. Även vid uppvak på natten. Ibland erbjud vi vatten om vi misstänkte att de var törstiga (rätt vanligt) och det fungerade precis lika bra som att amma, vilket gjorde att vi insåg att amningen inte var så viktig längre. Sedan gick allt av sig självt. Äldsta dottern använde jag dessutom Pantleys avvänjningsplan, då var hon bara runt 9 månader men jag tyckte att hon tuttade för mycket. Jag märkte skillnad redan första natten! Vi fortsatte dock att amma några månader till, men själva tuttandet försvann i och med att jag använde den metoden. Så jo, det finns massor av alternativ om man inte vill använda tvång.
Nej, napp och nappflaska är egentligen inget jag gillar.. Men tvång känns värre. Usch så förvirrande. Jag tvivlar att hon skulle somna om jag sov i gästrummet... Vyssja/vagga... Hmm vill inte bli fast att göra det i evighet heller. Hade helst väntat till hon själv inte ville amma men nu finns inte det valet. Om hon inte ger sig inom par tre månader. Ska läsa lite om "tassa" och se om det kan vara något. Sen samtala med pappan och se vad han tycker.