• Mrs Race

Hur i hela friden går jag henne sluta amma?

Jag behöver råd/tips/idéer. Ja, allt ni kan tänka. Har en snart ett årig tjej här hemma som totalt vägrar napp och nappflaska. Hon har en snuttefilt men vill inte påstå att det är ett begär. Jag däremot...jag är hennes begär. Hon ammar morgon och kväll...och natt. Hon äter sista gröten vid sju och går sedan i säng kring 19;30. Då vill hon amma. Äter en del men sen är det nog mest tussa. Hon somnar och med lite tur dröjer det några timmar till nästa gång. Någon enstaka gång på natten lyckas hon somna utan bröstet men annars ska det tussas. Jag är totalt slut i kroppen, är av den smalare varianten och nu säger min kropp stopp. Eftersom det tydligen inte finns en off-knapp för bröstmjölk så behöver jag nu lite råd Hur kan jag få henne att somna utan bröstet? Tror INTE på grejen i att låta dom skrika sig förtvivlad. Pappan tycker hon tyvärr inte är speciellt kul att somna hos heller. En smula mammig kan mammig säga.

• Svar på tråden Hur i hela friden går jag henne sluta amma?
  • susa

Ta med dig kudde, tandborste och en flaska gott vin och sov hos en kompis en natt :)

• Mrs Race
    susa skrev 2013-01-22 09:04:35 följande:
    Ta med dig kudde, tandborste och en flaska gott vin och sov hos en kompis en natt :)

Haha ja det vore något.
  • Mrs Race

Även det var ett bättre svar än BVC. Dom ryckte på axlarna och hade ingen idé alls att komma med!

• annakarin75

Ja, jag tror nästan att "tvång" är det enda sättet, om du verkligen vill sluta amma. 
    Det är nog lättast att vänja henne av med det om pappan tar henne. Jag kan tänka mig det i alla fall, men det där låter svårt, kan nog få stå ut med en hel del gråt, men det går ju över.  

• Lilia

Låt pappan lägga henne i alla fall. De behöver också knyta an till varandra.

• susa
    Mrs Race skrev 2013-01-22 09:17:08 följande:

Haha ja det vore något.
    Så gjorde jag!! Kände mig som en stor napp och barnet kände väl min lukt när jag var hemma och skrek tills jag kom och tog över... Det var pappan som körde iväg mig till kompisen så att kan kunde ta en natt med barnet och det gick alldeles utmärkt. De hade sovit tillsammans i dubbelsängen med vällingflaska och vattenflaska bredvid sängen. De hade haft jättemysigt :)
  • Mrs Race

Tack. Känns som en bra idé att få henne vilja ta flaska... Det jobbiga kommer när hon blir så hysterisk att hon skakar. Hon tycks inte kunna komma ur själv, och tveksamt att hon skulle somna. Möjligen av uttolkning med alla dom tårar som forsar. Jag inser att vi måste stålsätta oss, men samtidigt känner man sitt barn ganska väl. Och den hysteri hon når, känns inte sunt! Det är mitt första barn och i all förvirring att göra allt "rätt", står man ibland med ett enormt frågetecken. Alla barn är olika, men kanske någon som vart i liknande sits? Fick ofta höra om folk som hade problem att amma...inte om att sluta amma :/

• truebelive

Min son var runt året när jag tröttnade likt dig. Han och pappa sov i vår dubbelsäng och jag i gästrummet. De hade en vanlig vattenflaska som han fick vatten ur när han vaknade på natten. Han tog aldrig nappflaska. Två nätter så var amningen borta.

• annakarin75

Det funkar inte att sjunga lugna sånger medan du när henne i famnen? Just sånger funkar väldigt bra på sonen för att få honom lugn. Prat funkar inte alls lika bra

• Pralina 81

Jag hade nog haft samma problem som dig om inte pappan hade tagit över föräldraledigheten när vår dotter var 9 månader. Hon var extremt "tuttig" innan men lärde sig snabbt ta napp när det var dags att sova. Pappan sköter numera nattningarna, för hon somnar snabbast så. Jag ammar fortfarande, även på natten och hon blir snart 14 månader. Hon kan dock somna om med antingen napp eller lite buff i rumpan, så brösten får vila lite om jag vill. Ammar oftast 1 gång natt eller tidig morgon eftersom jag inte vill sluta amma och hålla igång produktionen. Testa att låta pappan ta barnet en kväll/natt och se om det går bra. Blir det jättejobbigt är det ju bara att åka hem igen.

• skogsvitter

Tvång är absolut inte det enda sättet!

Klart att det fungerar genom att bara dra och överge barnet, eller tvinga dem skrikandes. Men på bekostnad av vad?! Då tycker jag det är mycket bättre med humana avvänjningsmetoder om man inte vill vänta in barnet (snart nog kommer hon vilja sluta amma i vilket fall).

Är det jobbigt finns det ett antal sätt man kan prova, massor av individuella lösningar som att vagga i famnen istället för att amma, eller ligga intill i sängen och buffa vid uppvak. Det finns också ett par konkreta metoder som jag vet fungerar för många:
    Tassmetoden som kan läsas om här: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    Pantleys avvänjningsplan som kan läsas om i boken "somna utan gråt".

Att däremot byta ut amningen mot en så jobbig ovana som flaska eller ens napp i så här sen ålder låter bara oerhört korkat enligt mig. Man vet ju hur stora problem många har med att barnet vaknar titt som tätt och har tappat nappen, och ännu värre med flaskan. Dåliga ovanor att de vill ha välling varje gång de vaknar, är det verkligen ens ett alternativ?! Då är ju amningen sjukt mycket enklare och hälsosammare, om man nu ändå ska jämföra vanor. Ska man vänja bort amningen så är det väl mest rimligt att man ersätter amningen med sömn, eller?!

Jag har inte tvingat något av mina barn att sluta amma, det har varit en kombination av egen mognad och att jag erbjudit alternativ när de vaknat och när de somnat för natten. Både jag och pappan valde att buffa/tassa dem till sömns liggandes intill dem i sängen. Blev de för upprörda fick de såklart bröstet, men vi var konsekventa med att tassa dem. Även vid uppvak på natten. Ibland erbjud vi vatten om vi misstänkte att de var törstiga (rätt vanligt) och det fungerade precis lika bra som att amma, vilket gjorde att vi insåg att amningen inte var så viktig längre. Sedan gick allt av sig självt. Äldsta dottern använde jag dessutom Pantleys avvänjningsplan, då var hon bara runt 9 månader men jag tyckte att hon tuttade för mycket. Jag märkte skillnad redan första natten! Vi fortsatte dock att amma några månader till, men själva tuttandet försvann i och med att jag använde den metoden.

Så jo, det finns massor av alternativ om man inte vill använda tvång.

• skogsvitter
    truebelive skrev 2013-01-22 12:13:16 följande:
    Min son var runt året när jag tröttnade likt dig. Han och pappa sov i vår dubbelsäng och jag i gästrummet. De hade en vanlig vattenflaska som han fick vatten ur när han vaknade på natten. Han tog aldrig nappflaska. Två nätter så var amningen borta.
    Hur reagerade ert barn då? Blev det en massa skrik, eller gick det bra att sova intill pappan?
    För det kan ju vara väldigt olika, det låter som att det fungerade väldigt smidigt för er medan andra som försökt samma har haft barn som skrikit hysteriskt större delen av natten och då är det såklart inget bra sätt i just det fallet.
  • Mrs Race
    skogsvitter skrev 2013-01-22 12:25:34 följande:
    Tvång är absolut inte det enda sättet! Klart att det fungerar genom att bara dra och överge barnet, eller tvinga dem skrikandes. Men på bekostnad av vad?! Då tycker jag det är mycket bättre med humana avvänjningsmetoder om man inte vill vänta in barnet (snart nog kommer hon vilja sluta amma i vilket fall). Är det jobbigt finns det ett antal sätt man kan prova, massor av individuella lösningar som att vagga i famnen istället för att amma, eller ligga intill i sängen och buffa vid uppvak. Det finns också ett par konkreta metoder som jag vet fungerar för många: Tassmetoden som kan läsas om här: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html Pantleys avvänjningsplan som kan läsas om i boken "somna utan gråt". Att däremot byta ut amningen mot en så jobbig ovana som flaska eller ens napp i så här sen ålder låter bara oerhört korkat enligt mig. Man vet ju hur stora problem många har med att barnet vaknar titt som tätt och har tappat nappen, och ännu värre med flaskan. Dåliga ovanor att de vill ha välling varje gång de vaknar, är det verkligen ens ett alternativ?! Då är ju amningen sjukt mycket enklare och hälsosammare, om man nu ändå ska jämföra vanor. Ska man vänja bort amningen så är det väl mest rimligt att man ersätter amningen med sömn, eller?! Jag har inte tvingat något av mina barn att sluta amma, det har varit en kombination av egen mognad och att jag erbjudit alternativ när de vaknat och när de somnat för natten. Både jag och pappan valde att buffa/tassa dem till sömns liggandes intill dem i sängen. Blev de för upprörda fick de såklart bröstet, men vi var konsekventa med att tassa dem. Även vid uppvak på natten. Ibland erbjud vi vatten om vi misstänkte att de var törstiga (rätt vanligt) och det fungerade precis lika bra som att amma, vilket gjorde att vi insåg att amningen inte var så viktig längre. Sedan gick allt av sig självt. Äldsta dottern använde jag dessutom Pantleys avvänjningsplan, då var hon bara runt 9 månader men jag tyckte att hon tuttade för mycket. Jag märkte skillnad redan första natten! Vi fortsatte dock att amma några månader till, men själva tuttandet försvann i och med att jag använde den metoden. Så jo, det finns massor av alternativ om man inte vill använda tvång.

Nej, napp och nappflaska är egentligen inget jag gillar.. Men tvång känns värre. Usch så förvirrande. Jag tvivlar att hon skulle somna om jag sov i gästrummet... Vyssja/vagga... Hmm vill inte bli fast att göra det i evighet heller. Hade helst väntat till hon själv inte ville amma men nu finns inte det valet. Om hon inte ger sig inom par tre månader. Ska läsa lite om "tassa" och se om det kan vara något. Sen samtala med pappan och se vad han tycker.
  • Mrs Race

Tassmetoden låter helt klart som ett snällt sätt. Inser att oavsett så blir det tungt några dagar...veckor. Har hört att vissa använder vagnen för att somna i på kväll/natt. Men känns inte hållbart heller. Vart är bruksanvisningen på min modell? :)

• skogsvitter

Vad lätt det vore om varje barn kom med en bruksanvisning
    Men man får helt enkelt testa sig fram!

Sen tycker jag det är vanskligt att tro att något inte kommer funka innan man faktiskt provat, det kanske går jättebra att sova tillsammans med pappan medan du är i annat rum? Men om inte, då har ni ju i alla fall provat något väldigt enkelt. Tassmetoden är ju som sagt en långsiktig metod, även om många märker resultat redan efter första kvällen.

När det gäller att vyssja/vagga liksom att tassa så handlar det ju om en gradvis övergång till att de så småningom somnar helt själva. Ingen vaggar ju eller vyssjar en 2-åring. Men det är ändå en jättebra övergång om man vill sluta amma, ett mellanled innan barnet somnar helt för sig själv utan hjälp. Det är ju precis samma sak med tassande/buffande. Första tiden buffade/tassade vi till sömns. Det är inget farligt, utan tvärtom enligt mig en bra och lättsam medelväg tills de är mogna nog att inte behöva den hjälpen längre. Som sagt, det är ju en utveckling som sker gradvis och inget man kan tvinga dem till över en natt.

• Mrs Race
    skogsvitter skrev 2013-01-22 13:20:49 följande:
    Vad lätt det vore om varje barn kom med en bruksanvisning Men man får helt enkelt testa sig fram! Sen tycker jag det är vanskligt att tro att något inte kommer funka innan man faktiskt provat, det kanske går jättebra att sova tillsammans med pappan medan du är i annat rum? Men om inte, då har ni ju i alla fall provat något väldigt enkelt. Tassmetoden är ju som sagt en långsiktig metod, även om många märker resultat redan efter första kvällen. När det gäller att vyssja/vagga liksom att tassa så handlar det ju om en gradvis övergång till att de så småningom somnar helt själva. Ingen vaggar ju eller vyssjar en 2-åring. Men det är ändå en jättebra övergång om man vill sluta amma, ett mellanled innan barnet somnar helt för sig själv utan hjälp. Det är ju precis samma sak med tassande/buffande. Första tiden buffade/tassade vi till sömns. Det är inget farligt, utan tvärtom enligt mig en bra och lättsam medelväg tills de är mogna nog att inte behöva den hjälpen längre. Som sagt, det är ju en utveckling som sker gradvis och inget man kan tvinga dem till över en natt.

Pappan har testat. Annars hade jag inte vetat att det inte är omtyckt att somna med honom. Ja, bruksanvisning hade varit något. Givetvis måste man testa sig fram. Känner mig nog mest instängd..tom på idéer och trött. Kombinationen är inte den bästa. Och för att inte få påhopp. Barnet är INTE vad som får mig instängd!!!
  • mamalikola

Tyckte också det var svårt där i en period. Min yngste ville också amma väldigt mycket under separationsfasen, men sen fortsatte han med det även efter och då började det kännas tungt för mig att amma honom hela nätterna. Jag bestämde mig för att inte erbjuda bröstet som första lösning längre, vilket nästan var som en slags Pavlov effekt på hans gråt. Utan jag provade konsekvent först med vaggning, sång, schh ljud och att ta upp honom. Om han absolut ville amma så lät jag honom göra det, men eftersom jag provade andra saker först innebar det att amningen kom ner till en gång per natt ca. Och efter 2-3 månader så var han mogen att sluta amma helt ( vid 14 mån) vilket kändes lagom för mig också ;)

• truebelive

Skogsvitter: Han köpte läget rakt av och drack lite vatten och somnade om. Det har han dock fortsatt med fortfarande, ett år senare.

Svar på tråden Hur i hela friden går jag henne sluta amma?