• Anonym

Att flytta

Jag har en fråga till andra föräldrar som finns där ute. Jag har blivit arbetslös i en kommun där jobben inte växer på träd. Och är rädd för att man eventuellt måste flytta på sig för jobben. Har löser man det med umgänge lättast med den andra föräldern? Är t.ex en helg i månaden samt alla lov en rimlig lösning på ett bra umgänges schema? Idag är det varannan helg och vartannat lov.

• Svar på tråden Att flytta
  • Anonym

Beror ju på hur långt du ska flytta. Har du EV? Är det inte allt för långt kan ju samma umgänge kvarstå. Är det längre så förordar rätten oftast umgänge endast på lov, vanligtvis?

• Anonym (UF)

Det beror helt på vilka förutsättningar du och ni har. Hur långt är det och kan ni samarbeta osv. Jag har själv flyttat 30 mil och haft mina barn vh och alla skollov de senaste 9 åren. 
    Att tänka på om en förälder endast ska ha en helg/månad är att man kommer tappa massor av barnens vardag, de utvecklas fort. Är det så långt du ska flytta att ni inte kan fortsätta med det umgänge som är idag?

En annan sak är kostnaden. Det är dyrt med resorna och det kostar att vara ledig. Mina 5 veckors semester räckte inte på långa vägar till umgänget med barnen, det gjorde att jag hade ledigt utan ersättning flera av veckorna. Det är ju sportlov, påsklov, sommarlov och höstlov och jullov... 
    De sista 5 åren har jag löst det med att jobba på distans hemifrån samt att barnen nu är större också, men det blir DYRT om man inte kan göra det. Dessutom kanske den förälder som ska ha umgänget ens får ledigt så mycket så att den kan ha barnen alla lov. 

En annan sak om det är du som är boförälder och har tänkt flytta med barnen så räkna inte med att den andra föräldern bara accepterar det rakt va om ni har gemensam vårdnad. Det blir BARA nackdelar för den som är uf eftersom alla kostnader och resor osv faller på den. För att inte tala om det faktum att barnen mister en hel del umgänge med sin andra förälder också.

Svar på tråden Att flytta