• C1984

Dop i kyrka även om man ej är troende????

Hej!

Jag har en liten fråga varför har folk dop i kyrkan om dom inte är troende???

Prästen frågar klart och tydligt om man skall låta barnet växa upp och leva efter den kristna tron, och ALLA som döper i kyrkan säger ja även om dom är ateister!!! jävligt konstigt tycker jag!!! Är jag den enda som tycker så??

• Svar på tråden Dop i kyrka även om man ej är troende????
  • elyse

Nej, du är inte ensam. Jag har varit på tre barndop och har upplevt det lika obehagligt alla tre gångerna. 

• Philippa

Jag har aldrig varit på ett dop i kyrkan med ateister... så jag kan inte svara på det....

Kan omöjligt vara vanligt förekommande. 

• lövet2

Tja, varför inte? Vi har döpt alla våra barn och har inte haft minsta lilla problem med det! Solig

• Palma

Jag har aldrig varit på ett dop med ateister heller, låter mycket konstigt.

Däremot har vi kanske vänner som inte är direkt troende som döpt sina barn, fast jag vet inte. Har inte frågat dem.

• C1984

Hur många som helst som inte är troende döper ju sina barn i kyrkan... ni skämtar väl om att ni inte vet nån som inte är troende som döpt i kyrkan?? jag tycker bara att det är förvånande!! Är själv inte troende så därför väljer jag att ha en namngivelse kalas den dagen jag får barn, tänker inte stå och ljuga i kyrkan även om jag inte är troende. Alla väljer givetvis själva, men kan bara inte förstå¨=)

• TessaLove

Vi döper våra barn och är inte religiösa. Det gäller hela släkten! Det är en tradition precis som så mycket annat som är religiöst från början. Jul, påsk, etc.

• C1984
    TessaLove skrev 2013-01-20 19:28:56 följande:
    Vi döper våra barn och är inte religiösa. Det gäller hela släkten! Det är en tradition precis som så mycket annat som är religiöst från början. Jul, påsk, etc.
    Ja men då förstår jag.... Men det känns så falskt att sitta och säga JA på en fråga om man skall låta barnet växa upp och leva efter den kristna tron, det är mest det jag syftar på =) men sen förstår jag givetvis att folk gör det ändå, jag själv tycker det är super fint att ha dop i kyrkan... Men känner att det känns så fel.. Kanske bara jag som är konstig =) hehehehe
  • TessaLove

Det är mycket vi lever efter till vardags som man inte tänker på som kommer från religion från början. Tycker därför inte det är helt lögn att man lovar låta sitt barn växa upp enligt den kristna tron.

• elyse

Det är väl egentligen inte att man ljuger prästen rakt upp i ansiktet som jag reagerar mest på utan att man faktiskt väljer en religion åt en bebis. Tro är något man kan välja när man är gammal nog och då kan man i så fall låta döpa sig. Tycker jag. 

• Astrogirlie

Men vad är det för kampanj du bedriver, din andra tråd om samkönade par som inte borda låta viga sig i kyrkan ligger ju också uppe ?

• lövet2
    C1984 skrev 2013-01-20 19:34:29 följande:
    Ja men då förstår jag.... Men det känns så falskt att sitta och säga JA på en fråga om man skall låta barnet växa upp och leva efter den kristna tron, det är mest det jag syftar på =) men sen förstår jag givetvis att folk gör det ändå, jag själv tycker det är super fint att ha dop i kyrkan... Men känner att det känns så fel.. Kanske bara jag som är konstig =) hehehehe
    Vi har haft samtal med prästen i förväg och fått frågan om vi tänker uppfostra barnet enligt de kristna värderingarna (inte stjäla, inte mörda osv). Dessutom har vi fått frågan om vi aktivt tänker hindra barnet från att välja kristendomen och att bli troende när det blir större.
    Föräldrarna behöver inte vara troende för att barnet ska döpas. Vi har inte känt oss minsta lilla falska.
  • C1984

Jag tackar för alla svar.. anledningen till dom som undrar varför jag har två stycken frågor om bland annat dop och bröllop är för att jag har suttit i en disskution ang detta idag och det va därför jag frågar här inne... sen att jag tycker som jag gör är väl en sak.. men givetvis får alla göra som dom vill =) menar absolut inget illa med det om nån nu tror det =/ sen menar jag inte direkt falsk som jag skrev, men tycker det känns konstigt när nån säger Ja på den frågan, men då förstår jag varför och vad dom säger JA till =) tack för alla bra svar !

• Astrogirlie
    C1984 skrev 2013-01-20 19:49:52 följande:
    Jag tackar för alla svar.. anledningen till dom som undrar varför jag har två stycken frågor om bland annat dop och bröllop är för att jag har suttit i en disskution ang detta idag och det va därför jag frågar här inne... sen att jag tycker som jag gör är väl en sak.. men givetvis får alla göra som dom vill =) menar absolut inget illa med det om nån nu tror det =/ sen menar jag inte direkt falsk som jag skrev, men tycker det känns konstigt när nån säger Ja på den frågan, men då förstår jag varför och vad dom säger JA till =) tack för alla bra svar !
  • SweeneyTodd
    TessaLove skrev 2013-01-20 19:28:56 följande:
    Jul eller påsk var inte religiöst från början.
  • Blgebo

Har haft min svägerska som präst till två av barnen när de döptes, och det var väldigt lite om uppfostran i kristen tro hon hade även skrivit om någon text själv så den var mer individuellt utformad + att hon hade skrivit en dikt om relationen mellan min sambo och den nyfödda dottern som hon läste i kyrkan. Vi har haft alla dop enskilda, dvs. inte i samband med en gudstjänst. 
    Dopsamtalet har gått ut på att välja psalmer och datum.  
    Å andra sidan kanske hon insett att varken jag eller min sambo är troende, utan att vi enbart döper i kyrkan för att hon är präst. 

elyse skrev 2013-01-20 19:42:26 följande:
    Det är väl egentligen inte att man ljuger prästen rakt upp i ansiktet som jag reagerar mest på utan att man faktiskt väljer en religion åt en bebis. Tro är något man kan välja när man är gammal nog och då kan man i så fall låta döpa sig. Tycker jag. 
    Det är därför vi har en konfirmation när man blivit äldre. Då kan barnet själv ta ställning till dopet och den kristna tron. (sedan vet väl jag att man konfirmeras för presenternas skull). 
  • C1984
    Blgebo skrev 2013-01-20 20:24:43 följande:
    Har haft min svägerska som präst till två av barnen när de döptes, och det var väldigt lite om uppfostran i kristen tro hon hade även skrivit om någon text själv så den var mer individuellt utformad + att hon hade skrivit en dikt om relationen mellan min sambo och den nyfödda dottern som hon läste i kyrkan. Vi har haft alla dop enskilda, dvs. inte i samband med en gudstjänst. 
    Å andra sidan kanske hon insett att varken jag eller min sambo är troende, utan att vi enbart döper i kyrkan för att hon är präst. 

Det är därför vi har en konfirmation när man blivit äldre. Då kan barnet själv ta ställning till dopet och den kristna tron. (sedan vet väl jag att man konfirmeras för presenternas skull). 
  • elyse
    Blgebo skrev 2013-01-20 20:24:43 följande:

Men barnet är i och med dopet inskriven som medlem i Svenska Kyrkan - vad finns det kvar att ta ställning till? Fråga snällt om föräldrarna kan tänka sig att låta sitt barn gå ur (för det måste man vara myndig för att kunna göra) om det nu är så att man verkligen inte bekänner sig till kristendomen? För mig är det hela en väldigt onödig procedur att ta när barnet är så pass litet för det kan lika gärna göras när barnet är så pass gammalt att det kan ta ställning själv.  
  • Fija m 2 pojkar
    C1984 skrev 2013-01-20 19:07:14 följande:
    Hej!

Jag har en liten fråga varför har folk dop i kyrkan om dom inte är troende???

Prästen frågar klart och tydligt om man skall låta barnet växa upp och leva efter den kristna tron, och ALLA som döper i kyrkan säger ja även om dom är ateister!!! jävligt konstigt tycker jag!!! Är jag den enda som tycker så??
    Jag vill bara komma med ett förtydligande.

Den fråga som prästen kan, men inte måste ställa, kommer efter trosbekännelsen och lyder:

Vill Du/Ni att Ditt/Ert barn ska döpas till denna tro, och leva med församlingen i Kristi gemenskap? 

/Skånepräst 
  • MrsC74

Det är ju hur vanligt som helst. Folk se det som en tradition inte som något religiöst.
    Men jag har samma frågeställning som du TS. Jag är den första i släkten som inte döper och folk undrar varför... Vi är inte religiösa eller troende på minsta sätt.

• Höghus

Vi är inte ateister men inte särskilt troende heller. För oss handlar dop i den kyrka (SvK) där vår familj varit medlemmar i generationer lika mycket om kultur, tradition och historia som om tro och religion. SvK är ju de facto en kulturbärare och sysslar till skillnad ifrån många frireligiösa organisationer med mycket annat än bibelstudier.

Svar på tråden Dop i kyrka även om man ej är troende????