Blgebo skrev 2013-01-20 20:24:43 följande:
Har haft min svägerska som präst till två av barnen när de döptes, och det var väldigt lite om uppfostran i kristen tro

hon hade även skrivit om någon text själv så den var mer individuellt utformad + att hon hade skrivit en dikt om relationen mellan min sambo och den nyfödda dottern som hon läste i kyrkan. Vi har haft alla dop enskilda, dvs. inte i samband med en gudstjänst.
Dopsamtalet har gått ut på att välja psalmer och datum.
Å andra sidan kanske hon insett att varken jag eller min sambo är troende, utan att vi enbart döper i kyrkan för att hon är präst.
Det är därför vi har en konfirmation när man blivit äldre. Då kan barnet själv ta ställning till dopet och den kristna tron. (sedan vet väl jag att man konfirmeras för presenternas skull).
Men barnet är i och med dopet inskriven som medlem i Svenska Kyrkan - vad finns det kvar att ta ställning till? Fråga snällt om föräldrarna kan tänka sig att låta sitt barn gå ur (för det måste man vara myndig för att kunna göra) om det nu är så att man verkligen inte bekänner sig till kristendomen? För mig är det hela en väldigt onödig procedur att ta när barnet är så pass litet för det kan lika gärna göras när barnet är så pass gammalt att det kan ta ställning själv.