• TinkyWinky

Syskonet till dagis, när?

När har ni skickat syskon tillbaka te dagis ??
    Har en son på 3 ½ år som går på dagis, o så fick vi en son till den 9 januari i vecka 34+2.
    Vi fick stanna kvar på neo i en vecka men kom hem i onsdags o han mår bara bra, hade ej problem på sjukhuset heller, fick "bara" ha sond o så i början övervakning på foten sen efter några dagar ett apne larm som plockades bort när han va i vecka 35+0.
    nu helammar han sen i tisdags.

så frågan ovan när han ni skickat syskonen till dagis igen? Sambon kommer börja jobba igen den 4 februari o ska man då skicka sonen te dagis eller hur länge väntade ni ??

Eller kan man skicka barnet dit o men hålla hyfsat koll om dte går mkt förkyldningar o annat, o isf ha barnet hemma..

hur resonerar ni? Känns ju trist mot äldre syskonet o ha honom hemma för länge.. 

★°☆ Kewin 9/7-09 ★°☆°★ Theo 9/1-13 ☆°★
  • Svar på tråden Syskonet till dagis, när?
  • FabulousMom

Jag hade haft honom hemma, det kommer jag ha denna gång även om detta barnet blir fullgången (första prematur). Det är nu som RS och andra influensor har sin peak och det smittar speciellt på förskolor. Jag kommer ha min son hemma tills april då det värsta beräknas vara över (mitten/slutet av april). Vi kommer ev. att bjuda hem något barn som han kan leka med, eller att han han får gå hem till nån kompis och leka. Sen blir det att vi går ut och hittar på saker så mycket det går, men absolut ingen förskola eller ÖF förrän den värsta risken är över. Prematurer är ju även känsligare och blir oftast mycket sjukare än ett fullgången barn, RS är i princip katastrof för en prematur som redan har känsliga lungor.

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • TinkyWinky
    FabulousMom skrev 2013-01-20 23:07:59 följande:
    Jag hade haft honom hemma, det kommer jag ha denna gång även om detta barnet blir fullgången (första prematur). Det är nu som RS och andra influensor har sin peak och det smittar speciellt på förskolor. Jag kommer ha min son hemma tills april då det värsta beräknas vara över (mitten/slutet av april). Vi kommer ev. att bjuda hem något barn som han kan leka med, eller att han han får gå hem till nån kompis och leka. Sen blir det att vi går ut och hittar på saker så mycket det går, men absolut ingen förskola eller ÖF förrän den värsta risken är över. Prematurer är ju även känsligare och blir oftast mycket sjukare än ett fullgången barn, RS är i princip katastrof för en prematur som redan har känsliga lungor.
    Ja det ang RS vet jag. är just därför ja frågade. men känns samtidigt "taskigt" att ha sonen hemma i flera månader. o förstår ej hur ja ska lyckas stimulera honom. Han är ju ändå 3 ½ år o har hur mkt energi som helst.. Bor på landet utan körkort så har ej speciellt lätt o ta mig ngnstans utan det får isf bli buss till ett mindre ställe där han går på dagis, där det finns en lekplats.. 
    Sen så fort det blir varmare kan ja säkert cykla dit, är 5 km me då är dte ju nästan så man kan skicka honom te dagis..

Så fler tankar ang detta . Tack :) 
    ★°☆ Kewin 9/7-09 ★°☆°★ Theo 9/1-13 ☆°★
  • hannis

Med en prematur hade jag definitivt väntat med dagis för syskonet. Jovisst blir det kanske tråkigt men ännu tråkigare om den lilla bebisen blir allvarligt sjuk eller dör... Kan inte pappan vara hemma lite längre och hitta på saker med det äldre syskonet några dagar i veckan?

RS är inte leka med och jag kanske är överdrivet försiktig men så resonerar jag. Vi väntar själva syskon i början av mars och vår 3-åring kommer få vara hemma till mitten/slutet av april oavsett när syskonet föds.

• vännen

Vi skickade syskonet till dagis från dag 1. Neoläkaren tyckte det var ok under rådande omständigheter. Födde barn nr 2 i v 29.

• FabulousMom
    vännen skrev 2013-01-21 21:17:50 följande:
    Vi skickade syskonet till dagis från dag 1. Neoläkaren tyckte det var ok under rådande omständigheter. Födde barn nr 2 i v 29.

Ja det kan vara bra att rådfråga neoläkaren, men föder man i RS tider så rekommenderar de garanterat att man håller dagisbarn hemma. Det behöver inte vara tråkigt för barnet, man kan ladda upp lite med pyssel som spel, målarfärg, bakning, pärlor eller vad som intresserar och ha böcker och filmer till amnings-tillfällen. Sen kan man ju alltid gå ut och leka efter väder, oavsett var man bor. Glad
    - Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • happy in hell

Det kan ju vara bra även för det större syskonet att få vara hemma länge med sitt nya syskon. Han behöver inte känna sig "utkastad" osv. Så även för hans skull kan det vara värt att ha honom hemma några extra veckor iaf. 

Svar på tråden Syskonet till dagis, när?