• Jeffa

Ni som har problem med sköldkörteln!

Hej!!

Har läst att problem med sköldkörteln kan göra så att man får upprepade MF.
    Ni som har fått konstaterat att det är något fel på eran, hur misstänkte ni det? Symptom?
    Ringde ni bara till hälsocentralen och bad om ett test?

Tacksam för hjälp :)

• Svar på tråden Ni som har problem med sköldkörteln!
  • power

Min kollega har hög produktion, noll missfall och två barn.
    Kanske är det skillnad ang missfall om man har hög eller låg.

• frökensvår84

Jag fick veta i november att jag hade en underfunktion på min sköldkörtel, hypotyreos. Jag hade tänkt att gå o testa länge, 3 generationer innan mig har haft samma sjukdom och det kan ju vara ärftligt. Jag hade inte så mkt symptom, visst kände jag mig lite trött, orkeslös och frusen ibland, men det är inget jag skulle sökt för annars liksom.
    Men jag ringde bara och bokade en tid. Fick prata med en jättebra läkare som tyckte det var förnuftigt av mig att jag ville kolla upp mina värden. Och det var ju tur att jag gjorde det! Veckan efter jag började med min medicin fick jag reda på att jag är gravid :)
    Ring till din vårdcentral, stå på dig och säg att du vill ta ett prov! Har hört från många andra att de inte haft lika tur som jag, inte blivit tagna på allvar.

• Jeffa
    frökensvår84 skrev 2013-01-20 10:27:10 följande:
    Jag fick veta i november att jag hade en underfunktion på min sköldkörtel, hypotyreos. Jag hade tänkt att gå o testa länge, 3 generationer innan mig har haft samma sjukdom och det kan ju vara ärftligt. Jag hade inte så mkt symptom, visst kände jag mig lite trött, orkeslös och frusen ibland, men det är inget jag skulle sökt för annars liksom.
    Men jag ringde bara och bokade en tid. Fick prata med en jättebra läkare som tyckte det var förnuftigt av mig att jag ville kolla upp mina värden. Och det var ju tur att jag gjorde det! Veckan efter jag började med min medicin fick jag reda på att jag är gravid :)
    Ring till din vårdcentral, stå på dig och säg att du vill ta ett prov! Har hört från många andra att de inte haft lika tur som jag, inte blivit tagna på allvar.
    ok, jag jag skall nog göra det. Annars så borde man ju kunna gå till privat läkare?
    Känner mig lite stressad bara, jag har tydligen ganska lätta att bli gravid men svårare att behålla det och jag har BIM på onsdag, tänk om jag är gravid redan?!
    Hur lång tid tog det att får provsvaret för dig??
  • Jeffa
    power skrev 2013-01-20 10:12:48 följande:
    Min kollega har hög produktion, noll missfall och två barn.
    Kanske är det skillnad ang missfall om man har hög eller låg.
    Tror att det är låg produktion som gör missfallsrisken högre.
  • Zinfandel

Tänk på att det svenska referensvärdet inte duger och de flesta svenska läkare är inte uppdaterade på nya värden för oss med fertilitetsproblem, då ska det ligga kring 1,0, och absolut inget annat.

Lycka till! 

• Jeffa
    Zinfandel skrev 2013-01-20 10:32:22 följande:
    Tänk på att det svenska referensvärdet inte duger och de flesta svenska läkare är inte uppdaterade på nya värden för oss med fertilitetsproblem, då ska det ligga kring 1,0, och absolut inget annat.

Lycka till! 
    ok, tack för hjälpen!! men om ligger inom dom svenska referensvärderna får man väl ingen medicin heller antar jag?

Vad skall man säga att man vill ha för test då?? skall man bara såga att man vill kolla ämnesomsättningen eller sköldkörteln??
  • Zinfandel
    Jeffa skrev 2013-01-20 10:35:03 följande:
    ok, tack för hjälpen!! men om ligger inom dom svenska referensvärderna får man väl ingen medicin heller antar jag?

Vad skall man säga att man vill ha för test då?? skall man bara såga att man vill kolla ämnesomsättningen eller sköldkörteln??
    Jo, om du finner en läkare som kan sin sak! Du ska testa TSH, T3 & T4 fritt. 
  • Jeffa
    Zinfandel skrev 2013-01-20 10:44:04 följande:
    Jo, om du finner en läkare som kan sin sak! Du ska testa TSH, T3 & T4 fritt. 
    ok, är det bättre att gå till privat än hälsocentralen kanske?
  • Zinfandel
    Jeffa skrev 2013-01-20 10:47:05 följande:
    ok, är det bättre att gå till privat än hälsocentralen kanske?
    INgen aning, jag tar mitt på min vc!
  • gustava22

Efter två tidiga missfall efter IVF, gravid med välinställd medicinering med ett TSH ca 0.5. Använde även stödmedicen i form av kortison och blodförtunnande. Absolut värt att kolla upp sköldkörteln. Det verkar som kunskapen är bristfällig ibland vårdgivarna och att det är vanligt att problemen inte tas på allvar.

• Jeffa
    gustava22 skrev 2013-01-20 11:27:13 följande:
    Efter två tidiga missfall efter IVF, gravid med välinställd medicinering med ett TSH ca 0.5. Använde även stödmedicen i form av kortison och blodförtunnande. Absolut värt att kolla upp sköldkörteln. Det verkar som kunskapen är bristfällig ibland vårdgivarna och att det är vanligt att problemen inte tas på allvar.
    åhhh!! vilket krångel allt verkar vara, alla andra verkar ju bli gravida på nolltid utan en massa prover och krångel. Alla jag känner iaf.
    Vet ju inte ens vart jag skall vända mig knappt, har ju ingen "egen" läkare eller gyn.
  • gustava22

Misstänker du att du har sköldkörtelproblem  och haft svårt att bli gravid och flera missfall ?är det väl bra att kolla upp. Det behövs ett blodprov för att se TSH, T4, T3 och TPO antikroppar. Du kan googla på Hypotyreos och läsa om symton man har vid underfunktion.

• Jeffa
    gustava22 skrev 2013-01-20 21:39:49 följande:
    Misstänker du att du har sköldkörtelproblem  och haft svårt att bli gravid och flera missfall ?är det väl bra att kolla upp. Det behövs ett blodprov för att se TSH, T4, T3 och TPO antikroppar. Du kan googla på Hypotyreos och läsa om symton man har vid underfunktion.
    är så rädd att bli avsnäst av sjukvården bara :(
    Vet ju knappt vart jag skall vända mig och vad jag skall säga.

Vet inte om det är jag som inbillar mig heller, men jag har haft 2 tidiga MF (v 6), är ofta trött, otroligt torr i både hud och hår. Otroligt dåligt minne, men det kanske inte har med saken att göra ;)
  • gustava22

Ring till Vårdcentralen och beställ en tid. Du ska inte behöva bli avsnäst, för att du vill kolla sköldkörtelvärdena. Skulle du få ett tredje missfall har du rätt att få detta utrett. Då undersöker man bl a på dessa värden. Men precis som skrevs tidigare i tråden, kom ihåg att TSH ska ligga runt 1.0.

Svar på tråden Ni som har problem med sköldkörteln!