• Tjej78

Mjölken slut??

Hej Jag har sen två veckor tillbaka börjat ge min dotter ersättning då min mjölk inte räckte för att göra henne mätt. Köpte Medelas Calma flaska just för att vi skulle fortsätta amma så länge det gick. Idag har hon totalvägrat att ta brösten och bara ätit ersättning. När jag trycker för att se om där är mjölk kommer det bara ut klar vätska (som vatten) ur brösten. Betyder detta att mjölken är slut?? Har inte ont, känner ingen spänning, ingen feber eller andra besvär, brösten känns precis så som de gjorde innan jag blev gravid. Någon som vet?

• Svar på tråden Mjölken slut??
  • fågelungarna

Det du kan klämma ut är nog bara den första skvätten av mjölken, som brukar vara vattnigare för att släcka törst om jag inte har fel för mig. Det behöver inte betyda att mjölken är slut. Det finns ofta gott om mjölk även om brösten känns mjuka och "ofyllda".

Hur gammalt är ditt barn? Vill du fortsätta amma så är det nog bra om du försöker ta en omstart och få henne att amma igen. Ligg hud mot hud i sängen och låt henne hitta till bröstet i sin egen takt. Vänta så länge som möjligt med ersättningen. Ju mer man ammar, desto mer nyproduktion, precis som ju mer man tränar, desto bättre kondition får man... Ersättning kan snabbt påverka amningen så att mjölkproduktionen minskar ner. Vill du fortsätta amma så ska du nog försöka dra ner på ersättningen igen.

På vilket sätt upplevde du att din mjölk inte räckte till?

amningsbloggen.blogspot.se/search/label/br%C3%B6stv%C3%A4gran

amningsnytt.se/ Kolla gärna deras a-öregister under S - ska vi ge ersättning?

• Tjej78
    fågelungarna skrev 2013-01-19 22:00:18 följande:
    Det du kan klämma ut är nog bara den första skvätten av mjölken, som brukar vara vattnigare för att släcka törst om jag inte har fel för mig. Det behöver inte betyda att mjölken är slut. Det finns ofta gott om mjölk även om brösten känns mjuka och "ofyllda". Hur gammalt är ditt barn? Vill du fortsätta amma så är det nog bra om du försöker ta en omstart och få henne att amma igen. Ligg hud mot hud i sängen och låt henne hitta till bröstet i sin egen takt. Vänta så länge som möjligt med ersättningen. Ju mer man ammar, desto mer nyproduktion, precis som ju mer man tränar, desto bättre kondition får man... Ersättning kan snabbt påverka amningen så att mjölkproduktionen minskar ner. Vill du fortsätta amma så ska du nog försöka dra ner på ersättningen igen. På vilket sätt upplevde du att din mjölk inte räckte till? amningsbloggen.blogspot.se/search/label/br%C3... amningsnytt.se/ Kolla gärna deras a-öregister under S - ska vi ge ersättning?

Hon gick inte upp i vikt så det var BVC som sa att jag skulle ge henne ersättning. På tre veckor hade hon gått upp 300 gram och sen på en vecka med båda amning och ersättning gick hon upp 390 gram!! Hon var hela tiden trött, grinig och kom aldrig till ro, jag och min sambo gick i princip och bar på henne hela tiden. Nu är hon glad och pigg och somnar av sig själv. De börja kladda när hon var 2 månader och idag är hon 3 1/2månad. Vet allt det där med att ju mer man ammar desto mer mjölk men hon bara spricker och gråter när jag lägger henne till bröstet, ska bli intressant vad som händer i natt.
  • fågelungarna

Hur har det gått?

Dagens inlägg på amningsbloggen var ju som helt och hållet riktat till dig, Tjej78! Läs och känn efter om du vill återvända till amningen helt eller delvis.

amningsbloggen.blogspot.se/2013/01/hur-man-kan-ga-over-fran-att-ge.html

De sover visst ofta tyngre efter ersättning för att den är svårare för bebismagen att smälta och därför är mättnadskänslan kvar längre. Å andra sidan finns det ju en anledning till att de minsta små sover ytligare, att de ska vakna upp från risken för plötslig spädbarnsdöd. Jag menar förstås inte att ersättning leder till det, men det kan vara bra att förstå varför ett barn beter sig som det gör.

Hoppas du kommer fram till en lösning som passar dig!

• Tjej78
    fågelungarna skrev 2013-01-20 19:47:11 följande:
    Hur har det gått? Dagens inlägg på amningsbloggen var ju som helt och hållet riktat till dig, Tjej78! Läs och känn efter om du vill återvända till amningen helt eller delvis. amningsbloggen.blogspot.se/2013/01/hur-man-ka... De sover visst ofta tyngre efter ersättning för att den är svårare för bebismagen att smälta och därför är mättnadskänslan kvar längre. Å andra sidan finns det ju en anledning till att de minsta små sover ytligare, att de ska vakna upp från risken för plötslig spädbarnsdöd. Jag menar förstås inte att ersättning leder till det, men det kan vara bra att förstå varför ett barn beter sig som det gör. Hoppas du kommer fram till en lösning som passar dig!

Inatt var det inga problem att amma, hon ville dock ha ersättning efteråt men åt endast ca 50 ml sen somna hon igen. Dagens 5 mål blev morgon, både bröst och ersättning. Kl 10 endast ersättning, kl 14 både bröst och ersättning. Middag kl 17.30 blev bara ersättning och nu kl 21 blev det bröst och ersättning och nu sover hon sött i sin vagga. Tack, läste amningsbloggen men känner att om detta mönster håller i sig så är jag nöjd och glad med det.
Svar på tråden Mjölken slut??