• Milo78

Ensamstående, utan avlastning.

Finns det fler som är i liknande situation eller som känner igen sig i mina känslor? Jag separerade från mitt barns pappa för två år sedan och börjar känna mig otroligt låst pga min situation. Jag har inte min familj eller liknande hjälp i den staden där jag bor och jag har vårt barn i princip på heltid. Pappan är inte intresserad av att upprätta något sorts schema/överenskommelse för när han ska ha henne. Det blir när han har tid och lust. Vilket gör att jag i perioder får göra allt och när jag inte har mina föräldrar här känner jag mig ibland helt slutkörd och framförallt låst och instängd. Finns det någon som är/ har varit i samma situation som kan ge råd?

• Svar på tråden Ensamstående, utan avlastning.
  • Elmiran

Inboxa mig så kan vi prata mer :)
    Kan inte skriva anonymt på telefonen..

• Julibebisen12

jag är helt ensam och har varit det från start

pappan kommer ibland men ej ofta

jag har hittat min egen avlastning. 1 gång i veckan är vi på öppna förskolan och en gång i veckan är vi på babyrytmik :) där var det alltid någon som ville mysa bebis :D

så medan någon annan hade min dotter kunde jag sitta 20 min och fika och prata med andra, vilket var helt kanon!

idag ålar tösen själv runt och jag har mer "frihet" när jag är där :)

kanske 1 ggr/månad kommer mamma och pappa hit och då passar jag på att fixa med saker jag annars inte kan göra... typ bära ner saker till förrådet eller tar en extra lnåg dusch.

det räcker för mej :) 

• MONSTER

Är i samma sits, du får gärna inboxa mig, vill inte skriva öppet här.

• hymafr

Har varit helt ensam hela tiden (pappan har i stort sett inte varit intresserad - dök upp några timmar med 1-3 månaders mellanrum de första åren).

Jag har visserligen haft mina föräldrar att tillgå, men inte använt dem som barnvakt särskilt mycket.

Man får helt enkelt leva för sitt barn och hitta på aktiviteter där barnet kan följa med.
    Se till att lägga barnet i tid på kvällen så att du får lite ensamtid. Då kan du göra vad du vill, ringa någon, sitta vid datorn, kanske någon kompis kan komma över en stund ...    

• mia maria

Håller med ovan!

Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är TS, men man får försöka hitta på aktiviteter som både du o barnet gillar!
    Jag är helt ensam med två barn på tre resp. nio år, o nu när lillkillen börjar bli större så blir det ju mer o mer saker som vi kan göra gemensamt alla tre!
    Vi åker skidor, går till pulkabacken o åker pulka o grillar korv, går på bio, hyr film o har myskvällar, går till biblioteket, fikar på stan, reser utomlands, gör cykelturer, badar på sommaren - ja, listan kan göras lång för saker som "lyxar till" tillvaron men där barnen kan vara med
    Därmed får man möjlighet att komma iväg på trevliga saker som man själv gillar, o man slipper "sitta hemma" o vara bitter över att man inte har någon avlastning.
    Är man trött o slut så får man ta tag i det - för sin egen o för barnens skull.
    Man får acceptera att man behöver gå o lägga sig jättetidigt i perioder för att orka.
    Man får försöka underlätta vardagen så gott det går genom att laga matlådor i förväg, planera stä- o tvättdagar, packa dagisväskan kvällen innan osv. Allt som underlättar för en själv!

Natta barnet tidigt så att du får ensamtid på kvällen.
    Spendera den tiden på något som du gillar; ring en vän, se ett bra program på TV, läs en bok osv. 

Nu vet jag som sagt inte hur gammalt ditt barn är o om du arbetar eller är föräldraledig.
    men för min del så är mitt arbete en form av egentid, då får jag komma iväg o göra något som jag gillar o är bra på, samtidigt som jag får möjlighet till att umgås med enbart vuxna.
    Efter en lång arbetsdag/vecka så längtar jag efter att få vara ledig o umgås med mina barn!

Sen är det självklart tufft ibland, men jag väljer att se möjligheterna istället för hindren.
    Acceptera att det kommer att vara lite jobbigare en period, men försök att göra det bästa av det!
    När barnen blir lite större så börjar de leka mer med kompisar, kanske sova över hos någon kompis eller följa med någon hem från skolan.
    De klarar även av att vara ensamma hemma någon timme om man vill komma iväg o träna eller något.

Försök att se det positiva i din situation! 

• mia maria

Umgås du med några vänner som har barn?
    Ordna gemensamma middagar eller liknande - då är det absolut inget hinder att barnet är med, samtidigt som du får komma iväg o träffa vänner alt. bjuda hem några

Listan kan göras lång på saker som man kan göra även fast man är ensam på heltid med barn, så att man slipper känns sig instängd o låst. 

• MONSTER
    mia maria skrev 2013-02-13 20:25:41 följande:
    Håller med ovan!

Nu vet jag inte hur gammalt ditt barn är TS, men man får försöka hitta på aktiviteter som både du o barnet gillar!
    Jag är helt ensam med två barn på tre resp. nio år, o nu när lillkillen börjar bli större så blir det ju mer o mer saker som vi kan göra gemensamt alla tre!
    Vi åker skidor, går till pulkabacken o åker pulka o grillar korv, går på bio, hyr film o har myskvällar, går till biblioteket, fikar på stan, reser utomlands, gör cykelturer, badar på sommaren - ja, listan kan göras lång för saker som "lyxar till" tillvaron men där barnen kan vara med
    Därmed får man möjlighet att komma iväg på trevliga saker som man själv gillar, o man slipper "sitta hemma" o vara bitter över att man inte har någon avlastning.
    Är man trött o slut så får man ta tag i det - för sin egen o för barnens skull.
    Man får acceptera att man behöver gå o lägga sig jättetidigt i perioder för att orka.
    Man får försöka underlätta vardagen så gott det går genom att laga matlådor i förväg, planera stä- o tvättdagar, packa dagisväskan kvällen innan osv. Allt som underlättar för en själv!

Natta barnet tidigt så att du får ensamtid på kvällen.
    Spendera den tiden på något som du gillar; ring en vän, se ett bra program på TV, läs en bok osv. 

Nu vet jag som sagt inte hur gammalt ditt barn är o om du arbetar eller är föräldraledig.
    men för min del så är mitt arbete en form av egentid, då får jag komma iväg o göra något som jag gillar o är bra på, samtidigt som jag får möjlighet till att umgås med enbart vuxna.
    Efter en lång arbetsdag/vecka så längtar jag efter att få vara ledig o umgås med mina barn!

Sen är det självklart tufft ibland, men jag väljer att se möjligheterna istället för hindren.
    Acceptera att det kommer att vara lite jobbigare en period, men försök att göra det bästa av det!
    När barnen blir lite större så börjar de leka mer med kompisar, kanske sova över hos någon kompis eller följa med någon hem från skolan.
    De klarar även av att vara ensamma hemma någon timme om man vill komma iväg o träna eller något.

Försök att se det positiva i din situation! 
    håller med till fullo. känns som om andra tycker det är mer jobbigt än jag själv "åh hur orkar du lämna två barn på skolan innan du ska iväg och jobba" "oj har du hunnit göra gröt på morgonen och allt" "har du INGEN egentid alls??"
    ja det finns många saker folk säger men jag ser det inte som ett problem att vara själv med barnen. Kan vara ibland om de planerar en fest t ex eller så att jag inte kan vara med men om det har varit typ julfester med jobbet osv så har jag tagit med barnen medan vi äter maten och sedan har jag åkt hem när själva "festen" börjat. Då har jag ändå kommit iväg.

Barnen lär sig väldigt snabbt att vara med överallt och de vet hur de ska bete sig för att det ska fungera. Har många ggr fått höra "oj mina barn skulle ALDRIG kunna vara med och vara så lugna och duktiga" jo, det tror jag, om de varit tvugna men är man 2 st så lämnar man ju barnen hemma med den andra, den möjligheten har jag inte så mina barn är vana att följa med.

Se det som ett privilegium att du har hand om barnen. Pappan lär inte ens känna ditt underbara barn och du får all möjlighet i världen att utveckla dem och dig själv. Det är svårt i perioder men man måste försöka se positivt på det! :)     
  • Hallon44

Jadå, här är en till! Pappan har i omgångar varit helt frånvarande, nu senast sen 2,5 år. Det är enormt slitigt att sköta precis allt själv utan någon avlastning. Jag har tänkt ungefär som nån annan skrev, att man får försöka hitta på saker med andra barnfamiljer och på så sätt få in lite roligt i livet. Men nu sitter jag här med en sjukskrivning, så jag vet inte... :( Det räckte inte, jag hade nog behövt lite egen tid. Kanske hade läget varit annorlunda om jag haft ett bra jobb att gå till men tyvärr har jag en chef som ignorerar oss så mycket som möjligt då han vill flytta vårt jobb till ett annat land. Ja, han har tom bett folk byta jobb internt för att de inte är önskvärda... 

Har i omgångar försökt hitta en annan familj att "byta" barn lite då och då. Så att man t ex har ett extrabarn en helg i månaden och själv får en barnfri helg. Men jag har inte lyckats hitta nån det klickar med på det viset, som har samma behov, bor skapligt i närheten och inte har katt. :D Men jag tror vi är många mammor därute som skulle kunna hjälpa varandra, frågan är ju bara hur man når fram till varandra?

Vad gäller pappan till ditt barn, han verkar ju ändå vilja ha kontakt låter det som. Har du testat att släpa med honom till familjerätten? 

• 1974

Hallon 44, var bor du? Jag har själv haft samma funderingar men än så länge inte hittat någon. Hur gamla är dina barn?

• Hallon44

1974 - Bor i Stockholm med två barn, en tonåring som bor hos mig varannan vecka och så min lilla plutt som inte är så liten längre utan snart fyller 7 år. Du då?

• 1974

Jag bor i Sollentuna norr om Stockholm , är ensam med en 1- åring och snart 9- åring. Och har 2 stora snart utflugna barn. Är ensam helt med barnen. Var i Stockholm bor du?

• iiisabella

Hallon44

Jag har precis samma behov som dig! Jag har letat med ljus och lykta efter en "avlastnings familj" som min dotter på 8 kan vara med som har samma behov som mig. Egentid! jag är 34 år och bor i Bromma.

Dotterns pappa tar inte sitt pappa ansvar och har loggat ut helt, jätte tråkigt.

Jag har ett jobb som jag trivs med men jobbar ganska mycket. Tack och lov så bor vi 2 minuters gångavstånd från skolan så hon går själv. Kvällen innan gör jag iordning matlåda som hon värmer i mikron, hon är hemma 1 timme själv innan jag kommer hem. Vad hade man gjort om inte hon var så snäll och ansvarsfull... 

Jag har familj här i Stockholm men dom är så upptagna med sina liv, sina barns aktiviteter varje helg. Tyvärr bor mina föräldrar ganska långt bort.

Jag känner att jag är nöjd med tillvaron MEN jag saknar egentid en helg i månaden.

Tänk om det fanns en seriös grupp som hette "mammor som hjälper mammor" i samma situation! Hur underbart hade inte det varit?!!

Ta kontakt om du tror att kanske vi kan hjälpa varandra :)  

• Starka mamman

Hej,
    Jag har varit i din situation under 4 år samtidigt som jag behövt kämpa mot andra problem.
    Jag förstår vad du går igenom och känner en person som har hjälpt både mig och andra mammor när det kommer till avlastning.
    Hon har också barn samt pedagogiskt ledarskap som bakgrund och är dessutom trevlig:)

Mejlar :)

• boandersson
    Starka mamman skrev 2014-02-02 00:13:14 följande:
    Hej,
    Jag har varit i din situation under 4 år samtidigt som jag behövt kämpa mot andra problem.
    Jag förstår vad du går igenom och känner en person som har hjälpt både mig och andra mammor när det kommer till avlastning.
    Hon har också barn samt pedagogiskt ledarskap som bakgrund och är dessutom trevlig:)

Mejlar :)
    Men som ensamstående mamma har man inte råd att hyra hjälp!
  • Starka mamman
    boandersson skrev 2014-03-02 21:44:38 följande:
    Men som ensamstående mamma har man inte råd att hyra hjälp!

Jag håller med dig om att ensamstående mammor kan få det tufft ibland rent ekonomiskt .
    Som jag har förstått det så har hon redan ett jobb och hjälper andra mammor med barnpassning på sin fritid, vilket förklarar att hon inte tog mycket betald.
    Jag är själv ensamstående på heltid och är jätte tacksam för all hjälp jag får både från familj och vänner.
  • Barbamama08

Jag är i precis samma situation. Vi separerade också för snart 2 år sedan, och nu har han inte inte träffat henne alls på snart ett år. Innan det var han måttligt intresserad. I nästa vecka ska vårdnadstvisten dra igång och jag tror inte ens att han kommer dit.

Det är skittrist att känna sig låst och begränsad. Och för att inte tala om orkeslös (trotsig tvååring). Jag kontaktade kommunen i höstas för att se vad de kunde erbjuda, och jag har faktiskt blivit beviljad en avlastningsfamilj. Men jag vet inte så mycket mer om det än. Det går långsamt eftersom de alltid måste prioritera andra fall, och det kan jag också förstå. Kanske det kunde vara något?

• Starka mamman
    Barbamama08 skrev 2014-03-09 00:35:48 följande:
    Jag är i precis samma situation. Vi separerade också för snart 2 år sedan, och nu har han inte inte träffat henne alls på snart ett år. Innan det var han måttligt intresserad. I nästa vecka ska vårdnadstvisten dra igång och jag tror inte ens att han kommer dit.

Det är skittrist att känna sig låst och begränsad. Och för att inte tala om orkeslös (trotsig tvååring). Jag kontaktade kommunen i höstas för att se vad de kunde erbjuda, och jag har faktiskt blivit beviljad en avlastningsfamilj. Men jag vet inte så mycket mer om det än. Det går långsamt eftersom de alltid måste prioritera andra fall, och det kan jag också förstå. Kanske det kunde vara något?
    Vi har samma sits ,min vårdnadstvist börjar oxå nästa vecka i tingsrätten.
    En mardröm verkligen ,man känner sig låst ,kan inte göra något om man inte vet var man står.
Svar på tråden Ensamstående, utan avlastning.