• Anonym (Bekymrad pappa)

mamman till mina barn nekar och sätter upp regler för umgänge

Hej!  När jag håller med mamman till våra barn i allt hon säger så är hon väldigt tillmötesgående när det gäller barnens umgänge med mig och att jag kan hämta dem från dagis mitt i veckan ( har dem varannan helg nu på grund av att jag bor hos mina föräldrar) Hon var till exempel väldigt tillmötesgående igår men jag vet att hon blir sådan när det är något hon vill ha ut av mig. Jag sa till henne att jag inte har råd att ha kvar bilen för att det är för dyrt för mig så jag ska börja ta bussen. Då ignorerade hon mig med en gång och vägrar spika en dag som jag kan hämta barnen från dagis nu i veckan. Antar att hon ville att jag skulle köra när hon ska flytta till ny lägenhet nu snart.

Det känns som att hon använder barnen som ett vapen mot mig och det är inte rättvist mot dem heller för de har sagt att de saknar mig och vår äldre flicka som är 4 år har sagt att hon vill vara mer hos mig.

Jag har skrivit papper på en lägenhet som är inflyttning på 1 Mars och det är en 3:a bara ett stenkast från barnens dagis.
    Mamman vill sätta upp regler där också. hon tycker att barnen ska bli mer hemmastadda i hennes nya lägenhet först innan de börjar vara hos mig i min. Hon sa att vi kunde börja med att jag kunde ha dem torsdag till måndag varannan vecka sen. Igår sa hon att jag kunde ha onsdag- måndag och lägg märke till att det bara är en dag ifrån full vecka.

Argumentet för att jag inte ska hämta från dagis oftare är för att hon anser att det blir stressigare för barnen om jag hämtar. Känns som att hon vill att barnen ska börja ty sig mer till henne.

Jag tänker gå till familjerätten och prata med dem men mamman till barnen vägrar att gå dit för hon vill att det ska vara mellan oss men tror att det är för att hon ska kunna köra över mig. Kan de tvinga henne att gå dit även att hon säger nej?   Vi har gemensam vårdnad om barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-19 10:33
    Kan jag få ett beslut utskrivet vilka dagar jag hämtar på dagis fram tills jag har lägenheten?

• Svar på tråden mamman till mina barn nekar och sätter upp regler för umgänge
  • Zayco

Gå till familjerätten du, och be om sammarbetssamtal och att du vill skriva på umgängesavtal med mamman, det ser bara illa ut för henne om hon inte dyker upp.

Om mamman ställer villkor för dig och vägrar ge barnen så går du till dagis och hämtar barnen. Att hon inte låter dig träffa barnen kallas för umgängessabotage, men att du går och hämtar barnen är inget olagligt för föräldrar kan inte kidnappa sina barn.

Då går jag till familjerätten för det här går inte i längden... som det ser ut nu så går jag på tårna och frågar mamman om jag får lov att träffa barnen.

Det är därför hon inte vill ha några beslut fattade för hon vill kunna neka när jag frågar.

Jag får ta allt med familjerätten i fortsättningen och sluta diskutera mer med henne för det här leder inte till något gott. Gillar din tanke med att bara hämta på dagis men tror det blir ett jäkla liv från mamman bara och det gör det  inte bättre för barnen är jag rädd.

saken är att hon inte säger rakt av nej utan hon liksom drar på det och försöker få mig till att böna och be hela tiden och gör jag inte det och hjälper henne med allt hon vill så ignorerar hon när jag frågar om barnen. Hon vet hur hon ska göra. hon är inte dum

• Zayco
    Anonym (Bekymrad pappa) skrev 2013-01-19 11:40:34 följande:
    saken är att hon inte säger rakt av nej utan hon liksom drar på det och försöker få mig till att böna och be hela tiden och gör jag inte det och hjälper henne med allt hon vill så ignorerar hon när jag frågar om barnen. Hon vet hur hon ska göra. hon är inte dum
    hon får inte ställa villkor och krav på dig, ni har gemensam vårdnad. Det kallas umgängessabotage. Ber hon dig göra nåt du inte kan eller vill säg nej, jag hämtar barnen idag.
  • Iam

Först och främst. Har ni gemensam vårdnad? Om inte tycker jag att du ska försöka få till det. Om ni har det är det toppen. 

Sen går du till familjerätten och ber dom hjälpa dig att upprätta ett umgängesavtal. Jag förespråkar varannan vecka så länge det är något barnen mår bra av.. Och med tanke på att dom redan nu frågar efter dig så låter det ju inte otroligt att dom skulle trivas med varannan vecka. Passa även på att reglera högtider och lov i det avtalet så att det inte finns några som helst frågetecken som mamman kan nyttja framöver. 
    Om mamman skriver på avtalet så är hon bunden till det, och om hon någon gång hindrar dig från att ha barnen så anmäler du henne för att bryta mot avtalet. Det kan t.o.m bli böter på det för henne.
    När du väl har avtalet ser du till att DU sätter spelreglerna för hur DU vill ha det.
    Vill du inte hjälpa henne med än det ena än det andra så gör du inte det. Det är helt ok att använda ordet NEJ även när det gäller dina barns mamma. Om hon blir arg för det så är det hennes problem.
    Vill du inte prata med henne om annat än barnen så säger du även där "nej tack" och förklarar att du gärna pratar om barnen men inte annat.

Nyckeln, som jag tror många som separerar med barn glömmer, är att Du bestämmer i DITT liv. Det gör inte någon annan...
    Och en sak som min sambo fick hjälp av genom en terapeut när han hade det som värst med barnens mamma. Glöm aldrig att DU kan inte ta ansvar för HENNES handlingar. Om hon beter sig illa och använder barnen som vapen så är det jättehemskt.. Men det är inte ditt fel och du kan inte väga upp och vara extra tillmötesgående för att hon ska bli snällare. Det enda som kommer ut av det är att DU mår sämre och sämre och till slut är du en sämre pappa. Du ska aldrig behöva offra din relation till dina barn för att mamman inte kan hantera sig själv.

Lycka till! 

tack för all hjälp!=) Känns lättare när man har människor att prata med som faktiskt kan sätta sig in i min situation.

tack för länken den hjälpte mig mycket!

• Zayco
    Men jag föreslår att du noterar detta om hennes trots och lämnar in till familjerätten.

Spara alla samtal och meddelanden från henne.
    som jag har förstått från en del andra trådar här på forum kan den ena föräldern jävlas rätt mycket innan det leder till några åtgärder från det juridiska systemet.
    men jag råder dig till att att skaffa en mobil där du kan spela in era samtal och att du sparar alla era mejlkonversationer. de borde väl kunna räcka någonstans om hon i dessa framstrå som oresonlig och du skulle vilja göra rättslig sak av det här. 

att blockera en förälder dess rätt till barnet är egenmäktighet med barn och ska anmälas. 

Vägrar en förälder låta den andra föräldern att träffa sina barn måste denne vända sig till tingsrätten. Tingsrätten kommer att godkänna krav på umgänge om det är “till barnets bästa”. Samarbetssamtal hos kommunen är ett sätt att försöka komma överens utan tingsrättens inblandning. Råd bör sökas.

Får du inte hämta barnen imorgon tycker jag du ska kontakta din kontakt inom familjerätt/soc. Den av parterna som håller sig lugnast och mest saklig brukar "vinna"
    Så kom ihåg, håll huvudet kallt och var den lugna resonliga föräldern. Hon kan ALDRIG neka dig umgänge helt juridiskt och teoretiskt. 
  • Iam
    Zayco skrev 2013-01-19 13:17:11 följande:
    Men jag föreslår att du noterar detta om hennes trots och lämnar in till familjerätten.

Spara alla samtal och meddelanden från henne.
    som jag har förstått från en del andra trådar här på forum kan den ena föräldern jävlas rätt mycket innan det leder till några åtgärder från det juridiska systemet.
    men jag råder dig till att att skaffa en mobil där du kan spela in era samtal och att du sparar alla era mejlkonversationer. de borde väl kunna räcka någonstans om hon i dessa framstrå som oresonlig och du skulle vilja göra rättslig sak av det här. 

att blockera en förälder dess rätt till barnet är egenmäktighet med barn och ska anmälas. 

Vägrar en förälder låta den andra föräldern att träffa sina barn måste denne vända sig till tingsrätten. Tingsrätten kommer att godkänna krav på umgänge om det är “till barnets bästa”. Samarbetssamtal hos kommunen är ett sätt att försöka komma överens utan tingsrättens inblandning. Råd bör sökas.
    Får du inte hämta barnen imorgon tycker jag du ska kontakta din kontakt inom familjerätt/soc. Den av parterna som håller sig lugnast och mest saklig brukar "vinna"
    Så kom ihåg, håll huvudet kallt och var den lugna resonliga föräldern. Hon kan ALDRIG neka dig umgänge helt juridiskt och teoretiskt. 

tack för all hjälp! men nu skriver jag ej mer här. vill inte att något ska kunna snappas upp som information om inblandade. är absolut inte ute efter att hänga ut någon. Går det radera trådar på något vis?

• Zayco
    Anonym (Bekymrad pappa) skrev 2013-01-19 14:01:11 följande:
    tack för all hjälp! men nu skriver jag ej mer här. vill inte att något ska kunna snappas upp som information om inblandade. är absolut inte ute efter att hänga ut någon. Går det radera trådar på något vis?
    Ingen fara. Jag har läst och varit med om sånt här förut och det är relativt normalt att mammor använder sina barn som vapen. Kontakta moderator om att du vill ta bort tråden så kanske dom gör detta. Lycka till
Svar på tråden mamman till mina barn nekar och sätter upp regler för umgänge