• Karlisle

Helammar. Borde jag introducera ett mål mjölkersättning?

Hej! Jag helammar min andra dotter som är 2.5 månader. Dock upplever jag att jag inte har tillräckligt med mjölk om kvällarna och brösten känns verkligen tomma. Detta gör att hon vill försöka amma flera, flera gånger under kvällen innan hon till slut tar natt. Senaste veckan upplever jag henne nästan "arg" vid amningen under kvällarna och hon krånglar runt en del, skriker ibland utan att vilja ta bröstet och jag försöker med "än det ena, än det andra". Även vid mitt första barn upplevde jag att jag inte hade världens största tillgång av mjölk men henne helammade jag åtminstone i drygt 4 månader då jag introducerade smakportioner och la av helt vid 8 månader då det sinade helt och hon inte ville ha/fick i sig mer.

På bvh ser jag ju att hon följer sin kurva och går upp som hon ska men det känns så himla onödigt att vi ska behöva trilskas så på kvällarna. Att hon ska behöva vara så missnöjd istället för att ge henne ett mål med mjölkersättning. Samtidigt vill jag ju inte hämma den amning som finns + att jag vill ge henne de fördelar som helamning verkar tillföra. Så, vad har ni för tankar kring detta? Tar tacksamt emot både positiva och negativa!  

• Svar på tråden Helammar. Borde jag introducera ett mål mjölkersättning?
  • KMW

Kan du inte pumpa på förmiddagen när du har mer mjölk och ge på flaska på kvällen om du inte vill ge ersättning?!
    Känner igen beteendet från min son och jag har börjat ge honom urpumpad mjölk/ersättning runt sju, åtta på kvällen för att se om det kommer göra någon skillnad.

• Flickan och kråkan

Har man fått igång en väl fungerande amning som du så sinar inte bara mjölken. Det u beskriver är klassiska "symptom" för en tillväxt- och ökningsperiod. Fullkomligt normalt och så vi människor biologiskt fungerar. Huruvida du väljer att helamma eller delamma är självklart helt upp till dig, men det du beskriver är fullkomligt normalt och inget tecken på att du sinar utan att ditt barn är i en tillväxtperiod och därmed behöver öka din produktion. 

• Karlisle

KMW: Jag upplever väl egentligen aldrig under dygnet mer än nån gång under natten när det kan gå upp till 6-7 timmar vid något tillfälle innan jag ammar igen att brösten är välfyllda. Därför ser jag inte hur jag skulle kunna pumpa ur någon mjölk på fm efter jag inte tror att det finns någon mjölk helt enkelt. Dessutom har jag dåliga minnen av att pumpa ut från första dottern. Det kom liksom inget... :-/ Men det var ett smart tips, tack!

Flickan och Kråkan, tror du att det är ett utvecklingssprång? Visst, det är lite värre den här veckan men helt nöjd om kvällarna har hon aldrig varit. Dessutom borde jag kanske nämna att jag varit febersjuk den här veckan och därmed kanske mjölkproduktionen varit lite sämre pga av det. Tack för ditt kloka svar!

• majsis08

jag ammade tll min dotter va 7 månader men när hon va runt tre månader fick hon en flaska ersättning på kvällen för jag upplevde desamma som dig !! och hon sov längre å var mer nöjd då...de känndes verkligen som att hon blev rejält mätt på en flaska:) så prova är mitt råd.så ammmar du resten av dygnet:)

• Karlisle

Majsis08: skönt att höra! Och du upplevde alltså inte att din mjölkproduktion gick ner av det utan det var "bara" ett mål mat som saknades som din kropp helt enkelt inte ville producera just då?

Märklig mening men hoppas du förstår! :)  

• pmb

Jag tror att det är så pass individuellt om amningen påverkas av att introducera ersättning, även om det bara är ett mål om dagen. Vissa går det bra för och amningen är precis som vanligt, vissa kan få problem. I slutändan får du ändå gå på vad din magkänsla säger. Och det är ju inte hugget i sten bara för att du testar en kväll, om du känner att det är det som är rätt för er.

Men går hon upp i vikt som hon ska så tycker jag inte du behöver oroa dig för att hon inte får i sig det hon behöver. 

• mikroE

Att hon vill amma ofta och mycket på kvällen är precis som det ska vara, barnet vill ha mat för att kunna sova länge. Det låter som det är en tillväxtfas när barnet gnäller och jag skulle inte oroa mig om barnet går upp i vikt och växer på längden. Vanligen tar det något dygn för nivån att jämna ut sig och barnet inte blir argt längre men om det växer väldigt mycket kan gnälligheten och ilskan hålla i sig lite längre. Jag skulle inte ge ersättning om barnet mår bra. Sedan kan gnällighet bero på annat än för lite mjölk, övertrötthet, överstimulering, nyfikenhet på omvärlden, magont osv osv så utgå inte från att det är något fel på din amning, det måste det inte vara och jag skulle till och med säga att det mest troligt inte är det.

Sedan det här om välfyllda bröst. Bröst som inte är spända är bra, det ger kroppen en signal att producera mer mjölk medan om brösten spränger så säger det till kroppen att man har för mycket mjölk och att den ska göra mindre. Alltså, oroa dig inte för att brösten känns tomma, vi människor producerar mjölk medan barnet dricker så det blir mjölk när barnet suger. Om barnet kinkar är mitt råd att prova att byta bröst, det stimulerar produktionen och gör barnet lite mindre otåligt för det mesta eftersom de då får lite mer mjölk just när de bytt bröst. Man kan också göra bröstkompressioner. Det betyder att man mjukt klämmer på bröstet i takt med barnets sugande. Jag är dålig på att förklara men googlar du detta så finns det andra bättre förklaringar. Sedan kan man öka mjölkproduktionen med att dricka amningste (även dricka i största allmänhet), och äta en massa olika saker som sägs stimulera mjölken. Jag tycker mig se viss effekt av havre, mullbär och mandel men det finns fler födoämnen som sägs funka. 

Lycka till! 

• lina822

Samma här TS. Dock min dotter bara 3 veckor. I flera dagar är hon missnöjd på kvällar. Har gett ersättning ikväll och hon drack bara 50ml. Men hon somnade. Ska nog inte väcka henne efetr 4 timmar.

• Flickan och kråkan
    Karlisle skrev 2013-01-18 22:20:24 följande:
    Hm, tillväxtperiod menar jag ju...
    Ja, den är ju klassisk i den åldern dessutom.

Så tråkigt att var och varannan mamma tror att mjölken sinar. När kroppen producerar för lite så beter de sig precis som din dotter. Man har ju för lite för vad de behöver just i stunden när de växer kraftigt. Kvinnokroppen har inte ett lager mjölk som den kan plocka av utan producerar efter barnets behov = efter efterfrågan. Märker brösten att barnet suger mer så producerar den mer men det går ju inte över natt. Ger man ersättning så "luras" kroppen, dvs den tror ju att den producerar lagom när den egentligen inte gör det.

Säger inte att du inte ska ge ersättning och delamma. Huruvida man vill det eller inte är ju helt ett pesonligt val, men fullkomligt normalt låter det och man sinar inte bara plötsligt om det inte finns medicinska komplkationer på något vis. 
  • Lumo

Runt 3-4 mån börjar dessutom de flesta barn tjorva med matningen då omvärlden börjar bli intressant. Jag fick ligga i helmörkt sovrum o liggamma från 3-9 mån (de flesta har nog bara denna fas 1-2 mån) för att det var för mycket intressant runtomkring för att hon skulle kunna fokusera.

Säger som övriga ovan. På kvällen tankar de ju inför natten o vill därför äta mer ofta. Helt normalt. O även om det känns tomt så har du säkert mjölk så det räcker. Dessutom återbildas mjölken hela tiden så en halvtimme senare har du mer.

Drick ordentligt inför kvällen bara! Ja hela dagen såklart!

• majsis08
    Karlisle skrev 2013-01-18 22:27:16 följande:
    Majsis08: skönt att höra! Och du upplevde alltså inte att din mjölkproduktion gick ner av det utan det var "bara" ett mål mat som saknades som din kropp helt enkelt inte ville producera just då?

Märklig mening men hoppas du förstår! :)  
    nej jag ammade henne till hon va 7 månader:) men jag tycktre de va skönt att byta ut sista måltiden med ersättning för då va hon mätt å belåten, och jag slapp amma i över en timme innan hon somnade;)
  • skogsvitter

Låter som ett helt normalt beteende som inte alls betyder att din mjölk sinar, ta det med ro och låt bebisen amma när hon vill och så länge hon vill så kommer det att gå över igen. Alla bebisar har ökningsperioder och tillväxtperioder, det är ett helt normalt amningsmönster. Så nej, du behöver inte introducera någon ersättning om du vill fortsätta helamma

Svar på tråden Helammar. Borde jag introducera ett mål mjölkersättning?