• MarieCurie

Säger till när hon är kissnödig men vet inte hur hon kissar?!

Hej,

har en dotter på drygt 2 år som egentligen har fattat det där med potteriet om det inte var att hon inte fattar hur hon ska göra när hon ska kissa (el bajsa) på pottan.

Hon är bra på att hålla sig. Påminner vi inte henne så brukar hon själv säga till när hon är kissnödig. Sitter gärna på pottan en stund. Problemet är att det aldrig kommer något. Hon säger att hon är färdig och tvättar händerna och spolar. Brukar sedan leka en stund till och så är det samma visa igen, hon är kissnödig och försöker igen men samma icke resultat. Kan försöka ett par gånger och sedan kommer det på golvet. Har till och med hänt att hon bett om en blöja att kissa i, blöjan tar hon sedan av när hon har kissat. Kommer det i byxan så säger hon alltid till. 

Trodde att detta skulle släppa i jul, vi har sedan ett par veckor innan jul  tagit bort alla mattor och lagt plastad frotté i soffan, hemma har vi aldrig blöja (förutom när vi är ute el sover). Hon har visserligen blivit bättre på att säga till och gå till pottan men det kommer liksom inget. Vi har varit hemma mycket den sista tiden, jobbar även deltid så det blir även mycket tid utan blöja på vardagarna. Tycker lite synd om henne för nu vill hon ha trosor och säger själv att hon ska kissa pottan.

Hur kan vi hjälpa henne?  

• Svar på tråden Säger till när hon är kissnödig men vet inte hur hon kissar?!
  • FruHemlig

testa sätt på kranen när hon ska kissa.

• MarieCurie
    FruHemlig skrev 2013-01-18 21:02:24 följande:
    testa sätt på kranen när hon ska kissa.
    har provat....

är även testat att ha pottan i badkaret och duscha hennes fötter!

tycker så synd om henne eftersom hon ändå säger till ocg försöker flera gånger.....innan "olyckan" sker.

storebror var motsatsen ,  han vägrade att ens se åt pottan innan han bestämde sig en dag och då var han torr.
  • FruHemlig

har du testat ha pottan i de rum hon leker? Tills de kommer igång? Och se om de kanske går lättare?

Min äldsta kunde bara kissa i vardagsrummet till en början (i pottan) sen då de flöt på flyttade vi in de på toan 

• FruHemlig

ett annat tips kan vara att sätta på henne en blöja då hon ska kissa, att hjon får kissa i blöjan sittandes på pottan, har för mig jag hört andra göra så.

• Flickan och kråkan

Det låter ju som det är själva släppa-på-biten som hon inte greppat ännu. At hon förstår att man kissar på pottan och i blöjan är ju en annan sak så att säga. Jag tror att det bästa vägen är att just låta henne gå i trosor så mycket det bara går så att hon lär sig känna igen sin kropps signaler och vad hon gör när kisset väl kommer. Vi plockade bara blöjan rakt av när vår yngsta pojke var 2 år och det tog ett par dagar innan han fattade själva "släppa-på"-grejen. Han var dock hemma på heltid så det blev ju helt konsekvent så att säga. Är hon besvärad av olyckorna? Annars är det ju inget att oroa sig för. Om hon är den tålmodiga typen så sätt pottan framför TV:n eller liknande när det börjar kännas dags och låt henne sitta där en längre stund

• Happymom

Hade lite samma problem när dottern började bli torr och skulle kissa på pottan.

Vi löste det så att hon fick göra något annat, t.ex läsa en bok eller titta på TV, samtidigt som hon satt där (rätt länge). Då "glömde" hon att försöka så mycket och så kom det av sig självt.

Tog väl ett par månader innan poletten föll ner. Numer, ca 6 månader senare, vet hon hur man gör utan några som helst problem.

• MarieCurie
    FruHemlig skrev 2013-01-18 21:17:47 följande:
    har du testat ha pottan i de rum hon leker? Tills de kommer igång? Och se om de kanske går lättare?

Min äldsta kunde bara kissa i vardagsrummet till en början (i pottan) sen då de flöt på flyttade vi in de på toan 
    Kanske ska prova det! risken är dock att hon bär tillbaka den till toan, är en aning bestämd dam.
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-18 21:19:27 följande:
    Det låter ju som det är själva släppa-på-biten som hon inte greppat ännu. At hon förstår att man kissar på pottan och i blöjan är ju en annan sak så att säga. Jag tror att det bästa vägen är att just låta henne gå i trosor så mycket det bara går så att hon lär sig känna igen sin kropps signaler och vad hon gör när kisset väl kommer. Vi plockade bara blöjan rakt av när vår yngsta pojke var 2 år och det tog ett par dagar innan han fattade själva "släppa-på"-grejen. Han var dock hemma på heltid så det blev ju helt konsekvent så att säga. Är hon besvärad av olyckorna? Annars är det ju inget att oroa sig för. Om hon är den tålmodiga typen så sätt pottan framför TV:n eller liknande när det börjar kännas dags och låt henne sitta där en längre stund
    jag är hemma en dag i veckan, plus hela 3 veckor i julas...och alla kvällar. hon har aldrig blöja hemma, så jag tycker att det borde ha släpp. Hade varit skönt om hon i alla fall kunde kissa i pottan någon gång då och då!!

hon kan sitta på pottan länge, vi läser och sjunger etc. ska dock prova att flytta ut pottan till tv el likande. Skulle kanske prova att "spela I paden" men risken är ju att hon kommer att vilja sitta där hela tiden... samt att storebror vill spela han med. 

• MarieCurie
    Happymom skrev 2013-01-18 21:25:07 följande:
    Hade lite samma problem när dottern började bli torr och skulle kissa på pottan.

Vi löste det så att hon fick göra något annat, t.ex läsa en bok eller titta på TV, samtidigt som hon satt där (rätt länge). Då "glömde" hon att försöka så mycket och så kom det av sig självt.

Tog väl ett par månader innan poletten föll ner. Numer, ca 6 månader senare, vet hon hur man gör utan några som helst problem.
    tack...skönt att veta att det kan ta lång tid.....
Svar på tråden Säger till när hon är kissnödig men vet inte hur hon kissar?!