17 Dagars dieten av Mike Moreno
Hej allihopa!
Idag sätter jag igång med en diet som blivit otroligt stor i USA och som nu börjar även komma hit till Sverige. Den heter 17 dagars dieten och går ut på att man inte ska plocka bort en massa livsviktiga ämnen/mat som kroppen faktiskt behöver utan man ska lära sig att hålla kolla på sina kalorier, äta rätt och äta hälsosamt.
Metoden är uppdelad i 4 faser, och alla faser gör du i 17 dagar. Anledningen till varför han har valt just 17 dagar är för att omkring denna perioden börjar först och främst den som äter efter metoden tröttna och tycker det börjar bli tråkigt, Dr Mike säger att detta är anledningen till varför så många faktiskt misslyckas med sina dieter/bantningar.
Efter ett tag ser de inte sig själva fullfölja metoden under en längre period och ger upp. Men den håller även på i 17 dagar för att ungefär så lång tid tar det för för kroppen och ämnesomsättningen att känna igen och lära sig det nya sättet att äta. Därför brukas ofta viktminskningen minska här också. Därför lägger Dr Mike till fler saker att äta i den nya 17 veckors perioden vilket gör att kroppen igen får en kickstart och börjar arbeta, lika så i fas 3. Och fas 4 är den fasen man sedan ligger på i resten av livet där man mer eller mindre äter enligt tallriksmodellen.
Denna metod ger en snabb viktminskning vilket Dr Moreno, säger är viktigt för att bibehålla "suget" att äta sunt.
Mer information finns att läsa här:
www.bonnierforlagen.se/Katalog/BonnierFakta/Bonnier-Fakta-vinter-2012-2013/17-dagarsdieten/
Och här kommer en länk där man får höra Dr moreno beskriva 17 dagars dieten:
Boken finns att köpa på bokus,se
Jag bloggar även och kommer att uppdatera min blogg varje dag under tiden jag äter efter 17 dagars dieten.
Mitt mål är att lära mig äta rätt och gå ner mina sista kg.
Läs på min blogg här: traningskampen.wordpress.com/
Är ni fler här inne som är nyfikna, har börjat eller ska börja så hör av er så kan vi dela tankar, ideér, erfarenheter, recept med mera.