Vita pricksjukan
Hej!
Ger lite bakgrund först, har lite frågor längst ned!
I december köpte vi akvarium (vilket jag velat ha i väldans massa år). Då vi bor litet var akvariet tvunget att bli litet, 54 l. Jag vet att sjukdomar och så uppkommer lätt i små akvarier, men jag har verkligen försökt att skapa en bra miljö.
Akvariet fick stå i en vecka med inredning och levande växter (efter att jag tillsatt ett medel jag fick från djuraffären) innan vi introducerade de första fiskarna i det, 5 molly och 1 mal. Ganska rikligt med växter. Temperaturen är satt på 25 grader. Allt gick bra och ca 3 veckor senare skaffade två rubin-guramis (var noga med att fråga i butiken om de fungerade i vårt akvarium och fick ett ja) tillsammans med ytterligare en till mal fast av annan sort - den skulle äta på andra ytor i akvariet än den vi redan hade.
Första gången jag städade var efter tre veckor, så som de sa i djuraffären. Därefter har jag städat 1 ggr i veckan, och byter knappt 20 l vatten (använder hävert nere i gruset). Filtret kramar jag ur i akvarievattnet som jag pumpat upp.
När guramisarna varit hos oss ett tag började den ena av dem få en mörk missfärgning på bakdelen. Läste då att hannar som inte var nöjda med sin hona kunde få detta när de började hävda revir (?). Så vi tänkte inte så mycket mer på det, mer än att jag höll lite mer koll på fiskarna i allmänhet.
Några dagar senare upptäcker jag prickar på en av mollysarna. Ganska stora prickar om än få, och jag har sett det förut i andras akvarium och förstod direkt att det var vita pricksjukan!
Så, samma eftermiddag köpte vi medicin och när vi kom hem från jobbet var ytterligare 3 molly prickiga, en riktigt illa däran. Jag medicinierade enligt anvisning dag 1 och dag 2 med uttaget filter ur akvariet. Dag 3 skulle filtret tillbaka efter sköljning och vi skulle börja mata som vanligt. Idag (dag 4) har två mollysar dött!
Dels har den mollyn som inte visat några vita prickar alls strukit med, och sedan en av de som varit "mellandrabbad" av prickarna. Kan påpeka att varken guramis eller malar visar några tecken på sjukdom eller nedsatthet på något sätt.
Mollysarna som är kvar har mer diffusa prickar och verkar lite medtagna. Akvariet ska skötas som vanligt fram till dag 7 då det ska medicineras igen.
Tog mig ett tag att komma till punkt, men det jag undrar över är:
1) Vad kan göra att vita pricksjukan utlöses i akvariet? Har läst att det kan vara snabba temperaturförändringar, men hur stora? En gång när jag städade och fyllde på nytt vatten sjönk temp till 23 grader... Kan det vara det som gjorde att det bröt ut? Så jag kan försöka förebygga det sen när det väl försvunnit...
2) Försvinner det efter avslutat medicinering, eller behöver vi göra något mer åt det tror ni?
3) Är det vanligt att fisken dör av sjukan, eller behöver jag se om det är något mer som påverkar dem?
4) Bör jag ta bort de fiskar som tydligt visar på sjukdom (3 molly)?
5) Har ni några andra tips? (förutom större akvarium, skulle gärna ha det, men det är omöjligt i dagsläget)