• lasavi

daltande föräldrar....

Ibland ser jag föräldrar när jag är ute på olika ställen och blir så irriterad på föräldrar som ständigt tjatar på sina barn på överbeskyddande sätt och som jag anser inte låter barn bli självständigare och lära sig ansvar för olika uppgifter...tex stå i en kö och barnet önskar äta något som anser sig vill äta då hugger mamman till och säger...nej den kan du inte äta för det är stort eller starkt eller för salt...bla bla bla. ..i en klädbutik...flickan tycker om en tröja med bara blåa färger...mamman svarar...nej den är killaktig och dina vänner kommer inte gilla den på dig....
    Jag blir förbannad på föräldrar som aldrig ger barn chansen att göra egna sådana val....undrar hur dessa barn lever så diktatoriskt hemma...inte konstigt att dessa uppfostrar diktatorer till vuxenvälden....fy...snälla sluta dalta med barnen och lär de ett sätt att tänka själva och inte bara slå dörren och tro att barnet får självkänsla och utvecklas rätt....barn kan och är små kompetenta individer som i många fall ställer vuxna inför stora tankar....de är små i kroppen men minsann de är egna individer som vill bli självständigare om vi låter de tänka och göra det själva...snälla släpp på kopplet lite grann och ha uppsikt men se de med vida glasögon...själv har jag 4 och mina 3 är så framåt och tänker djupa banor trots sina små åldrar att oftast får jag höra hur framgångsrika de är....

• Svar på tråden daltande föräldrar....
  • Mellanmjölkens land

Vi ger inte dottern "skräpmat" om det finns vettiga alternativ. Finns det pasta/ris/potatis får hon inte pommes. Finns det nått vettigt köttaktigt får hon inte chicken nuggets eller liknande. Är det så konstigt med ett barn som inte fyllt 2 än? Bara för att hon vill ha något betyder inte att hon får det, sånt måste man lära sig i livet.

Däremot får hon innom rimliga gränser välja kläder. Man får inte gå till dagis i klänningen med puffskjol när det är vinter eftersom den inte funkar med overall men hon får välja vilken tröja hon vill ha. Vill hon inte ha vantar ute? Ok, då slipper hon men vi erbjuder regelbundet så att hon kan sätta på sig vantar om hon vill.

Svar på tråden daltande föräldrar....