• Anonym (hopplöst)

delad vårdad, jag boende föräldrarn, han umgänges förälder... hjälp

Är i tvist mot mina barns pappa som enbart gör allt för att bråka. Vi ligger i vårdnads tvist. Vi skulle vart i rätten förra veckan. Men han kom aldrig. Vi hade vxlvis boende förut. Men då han bara ska ha varannan helg sen rättegången så blir han ju umgänges förälder. Jag fick byta skift på jobbet så de skulle fungera så bra som möjligt för barnen. Jag jobbar varannan helg och tycker att de e för barnens bästa att han har den helgen. Vilket skulle innebära att han ska ha umgänge denna helg. Nu vägrar han ha dom ddenna helg och ska ha samma helger som tidigare. Vilket jag inte vill. För vill ju kunna vara ledig den helgen jag har dom så man kan hitta på saker. Sen bråkar han för att jag anser att umgänges föräldrarn ska stå för resorna. Men han menar att jag ska köra ena resan. Han har flyttat 20 mil bort fast jag sa nej för jag anser att de e inte rätt för barnen. Men iaf nu när han vägrar att hämta dom denna helg så borde jag väll ha rätt att neka han nästa helg?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-17 21:44
    Kan tillägga att vi ska gå på samarbetets samtal men detta har ej gått igenom. Och jag kan inte byta helgerna för jobbar måndag-söndag och är ledig den andra veckan.

• Svar på tråden delad vårdad, jag boende föräldrarn, han umgänges förälder... hjälp
  • Anonym (samma sits)

Du har tyvärr aldrig rätt att neka han umgänge med hans barn, men du kan säga att om han kommer och hämtar dem så får ni sedan gå till familjerätten och göra ett schema, skriftligt.
    Det får han dock inte bryta mot utan en bra anledning.

Det är jätte tråkigt jag sitter lite i samma sits.
    Min sons pappa kommer när det behagar, det har gjort att jag fått ställa in resor, träffar med vänner, galor m.m

• Anonym (hopplöst)

Fast jag nekar honom inte. Han får ju ha dom denna helgen. Får ringa mitt ombud i morgon tror jag. Läste nånstans att boende föräldern har rätt att bestämma om vilka helger och tider för hämtning o lämningar.

• Anonym (hopplöst)

Sen är de inte han som hämtar utan de e alltid hans pappa. Då de förekommit våld tidigare

• SupersurasunkSara

Ett skriftligt avtal kan ingen av er ändra utan att ni är överens/ni får en dom på det. Utan skriftligt avtal kan ni nästan göra som ni behagar.. Du har erbjudit honom en helg, han vägrade. Han kan inte komma hur som helst och kräva barnen, men samtidigt har ni gemensam vårdnad så vem som helst av er kan hämta på dagis tex...
    Dock ser det inte bra ut vid ev tvist om man gör så.

Svårt läge TS du får nog ringa din advokat om du har någon eller familjerätten/soc så du vet om de är på din sida helst ska du ha det skriftligt dock.

• Anonym (hopplöst)

Ja de känns svårt har ju vart i rätten och han sa genom telefonen så att de blev noterat att han skulle va varannan helg. Jag hade förra helgen. Så borde ju bli att han ska ha denna efter vad som skrevs i rätten. Dock finns de inge beslut på det.

• Anonym

Som bf har man inte mer rött att bestämma en uf har, det handlar om att kompromissa hela tiden, har ni ingen dom på hur ug ska se ut så går ni på det ni hade innan tills dom kommer. Ni har ju haft helger när ni hade vv eller hur då har ni bara samma nu även om det är vh. Funkar det inte får ni byta vill en av er inte byta helg, ja då får ni ta det i rätten eller helst via era ombud så ni slipper rätten

• Anonym (hopplöst)

Jag hade andra veckan. Men då jag jobbar 10-20 den veckan och min sambo 14-24 så funkade inte detta om de skulle bo på heltid. Jag bytte vecka då sambon jobbar förmiddagen istället vilket gör att vi får mer tid för barnen. Pappan är arbetslös och han e enbart ute efter att bråka. Denna gången är de nog för att jag fyller år nästa helg och vill ju självklart ha mina barn hemma. Han har inte följt nått de senaste året som vi kommit överens om. Är väldigt trött på att svansa hans pipa hur han känner. Han har gjort detta så till och med hans far reagerar hur han håller på.

• SupersurasunkSara

Skriv upp alla gånger han krånglar ta helst alla 'samtal' via mail/sms så du kan bevisa att han krånglar. Förklara varför du vill byta helg, för att du jobbar den helgen barnen är hos dig annars. Det är ju inte din sambo som eg ska ta hand om barnen, även om han är ok med det.

Det är ju en sak annars du kan påpeka att annars är det din sambo som kommer att ha umgänget med barnen ett fult knep kanske, men antagligen vill inte ditt ex att barnen ska vara för mycket med honom själva.

• Anonym
    Anonym (hopplöst) skrev 2013-01-18 00:12:23 följande:
    Jag hade andra veckan. Men då jag jobbar 10-20 den veckan och min sambo 14-24 så funkade inte detta om de skulle bo på heltid. Jag bytte vecka då sambon jobbar förmiddagen istället vilket gör att vi får mer tid för barnen. Pappan är arbetslös och han e enbart ute efter att bråka. Denna gången är de nog för att jag fyller år nästa helg och vill ju självklart ha mina barn hemma. Han har inte följt nått de senaste året som vi kommit överens om. Är väldigt trött på att svansa hans pipa hur han känner. Han har gjort detta så till och med hans far reagerar hur han håller på.
    Jobbar du 7 dagar (måndag-söndag) och är ledig 7?
  • Anonym (hopplöst)

Delägare i ett företag. Min kompanjon bor 40 mil bort så vi har lagt vårat schema för att de ska va så smidigt som möjligt. Han vet mycket väl om att jag jobbar. Jag sparar alla sms,samtal och allt annat. Har väldigt mycket bevisning emot honom om lögner och hur han saboterar. Jag är övertygad att de heter att han har inte råd. Då han kanske upptäckte att jag faktiskt hade rätt med att han ska hämta och lämna.

Svar på tråden delad vårdad, jag boende föräldrarn, han umgänges förälder... hjälp