• Grappa

Vilka ägg ska jag köpa?

Ja, vilka ägg ska man köpa om man vill vara bussig mot hönsen, vilka är minst dåliga?

Jag behöver inte tips i kategorin Du borde inte köpa ägg alls då, bla bla bla. Jag vill bara veta vilka som är minst dåliga för hennorna.

• Svar på tråden Vilka ägg ska jag köpa?
  • phillipha

Du bör köpa ekoloiska ägg. Då har hönorna fått gå fritt ute och har tillgång till bättre mat och mer utrymme. En vanlig burhöna har ca ett A4 pappers yta att röra sig på...

• Vandelfri

gör som jag, köp av en gammal tant som har sina höns som man hade förr i tiden

• Mpower79

Mest ekologiska och billigaste är att inte köpa några alls

• Törnrosa

Bäst mat får de frigående hönsen och burhönsen eftersom de ekologiska tvingas gå på foder med för dålig proteinkvalitet. De ekologiska hönsen får däremot gå ute om de vill, det ger bättre möjlighet till naturligt beteende men ger dem också mer sjukdomar. Frigående höns går väldigt många tillsammans i alldeles för stora grupper men får mer rörelsefrihet än burhöns. Burhöns brukar vara de som är mest friska, men de har en väldigt begränsad yta att röra sig på och får i princip bara plats att utföra sina mest nödvändiga behov. Ja det är några fördelar och nackdelar med alla system. Själv köper jag ekologiska ägg, inte för att jag tycker det systemet är bra, än. Men jag vill att det är åt det hållet vi ska, även om en del regler är fel.

• PolyPond

Hos grannen. Annars skulle jag ge rådet: ekologiska och frigående utomhus. Och inte extrastora ägg.

• Aniiee

Jag skulle rösta på frigående utomhus, som inte är eko.....  det var föresten något om det här på sista eller näst sista plus förra året.... vet inte om det ligger kvar på svt play, men man kanske kan hitta nån annan stans...

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lilia

KRAV märkta höns är bäst, de har störst yta att vara på (sex hönor per kvadratmeter) så har de tillgång till utevistelse. Frigående hönor utomhus får samsas om en kvadratmeter på sju hönor. Störst skillnad är dock fodret som är ekologiskt för de KRAV märkta hönorna. Hönan själv föredrar ekologiskt foder om de får välja. (Det har gjorts undersökningar på det.)

• stina 86

Köper ALLTID FRIGÅENDE UTOMHUS,ofta ekologiska,men finns det bara burhöns så köper jag inga alls.djurplågeri till Max.det gick nån dokumentär med Jamie oliver om ägg och hur höns/kycklingar behandlad.jag grät när dom gasade ihjäl små gula han-kycklingar live i tv då man endast ville ha honor..så är det i verkligheten.dom visade även vad för skit burhönorna får i sig..kyckling industrin är grym vilket påvisades,både när det gällde kycklingkött och ägg.anledningen till att det inte görs humanare är att det blir dyrt och det priset är inte konsumenterna beredda att betala..

Svar på tråden Vilka ägg ska jag köpa?