• Sweet life

Vad kräver/förväntar ni?

Vad har ni för krav/förväntningar på era tonåringar att dom hjälper till med hemma? När kan man brörja kräva/förvänta sig att dom hjälper till?

Har ni något konsekvenssystem om dom inte gör "sina sysslor"?

• Svar på tråden Vad kräver/förväntar ni?
  • Majsan70

Jag förväntar mig att alla drar sitt strå till stacken redan från tidig ålder. Jag tor inte på att plötsligt införa något.

Härhemma hjälps vi åt med allt. Och konsekvenssystem? Straffsystem menar du. Nej vi har inte straff hos oss. Är något inte gjort så frågar vi varför o tar det därifrån.

• Sweet life
    Majsan70 skrev 2013-01-16 16:14:31 följande:
    Jag förväntar mig att alla drar sitt strå till stacken redan från tidig ålder. Jag tor inte på att plötsligt införa något.

Härhemma hjälps vi åt med allt. Och konsekvenssystem? Straffsystem menar du. Nej vi har inte straff hos oss. Är något inte gjort så frågar vi varför o tar det därifrån.
    Tack för svar.

Nej, jag tror inte på att införa något helt plötsligt. Men vi har ett problem och det är att tonåringen bott hos ena förälderna majorteten av sitt liv och aldrig behövt hjälpa till med något. Och här hemma anser vi att alla hjälper till osv.

Vill inte kalla det straff. Utan det handlar ju om att ens handlingar eller ickehandlingar ger konsekvenser. Något man måste lära sig inför vuxenlivet oavsett om det innebär att inte hänga upp sin tvätt= sur, illaluktande tvätt eller inte sköta sin skola = dåliga betyg och eventuellt någon indragen förmån.. För här hemma är det som så nu att man ska ha alla "vuxenförmånder" men inget ansvar....
  • Elin 885

jaghar inga barn själv men detta krävdes av mig när jag var tonåring:
    från 14 års ålder lagade jag all middag hemma för att jag hade tröttnat på mammas mat och den var äcklig. mamma betalade givetvis men jag fick handla och så.
    från typ 12 års ålder om inte tidigare så hade vi ansvar för att packa den egna skolväskan.
    minns inte när vi skulle städa våra rum, men det var ganska tidigt.
    från 18 års ålders senast tvätta mina egna kläder.
    tagit studenten: betala hemma 3000kr + min egen mat, när jag inte hade inkomst så skötte jag all markservice som tack för mat och husrum och busskort.

sina läxor skulle man såklart sköta också från det att man började skolan, med påminnande som blev mindre och mindre ju större man blev.

plocka undan sin disk osv från typ 7 års ålder.

• Elin 885

hos oss blev konsekvensen att ens frihet blev indragen eller att min mamma städade rummet åt mig och då tog hon betalt per timme som drogs av på barnbidraget.
    som 14 åring började jag ha ansvar för barnbidraget som skulle räcka till allt utom mat, husrum, busskort och årsavgift till mina aktiviteter, vår teater och musikalskola.

• Elin 885

å just ja när jag var 14 köpte jag min första mobil med kontatkort, skulle jag vara ute så skulle jag svara de få ggr som min mamma ringde, PUNKT! gjorde man inte det så drogs friheten in.
    alkohol och cigg var inte heller tillåtet så ströps tillgångarna (dvs barnbidraget) med en viss del.
    dock så var min mamma alltid snabb med att påpeka att man alltid skulle komma hem även om man råkat dricka för mkt osv. man var alltid välkomen hem.

• Elin 885

hihi kanske, älskar min mamma och hon har alltid ställt upp för oss barn i alla lägen, dock så har hon inte straffat om det inte behövts.
    exempel första gången jag var full var på en midsommarfest på vårt landställe. hade fått tag i en kvarting som jag delade med en vän, i TRE dagar låg jag och ville dö i sängen och mådde pyton....så hon insåg att jag lärt mig min läxa. men helevete vad hon pikade mig.

• Skepparen
    Sweet life skrev 2013-01-16 16:26:14 följande:
    Elin, låter som om du och jag hade samma mamma...
    Och dessutom en mycket bra sådan.
  • Elin 885

hon satt brevid mig och min kompis i sängen och torkade våra pannor osv. hon ringde såklart till kompisens föräldrar och förklarade läget.
    jag låg och ylade att jag aldrig mer skulle dricka (gjorde det inte på två år) och min kompis ylade ikapp med mig.
    "ja nu ser ni hur det går, det är rätt åt er att ni mår såhär" haha. sen kom upp med GRÖT och tvingade oss att äta.
    hon är så snäll min mamma ;).

• Majsan70
    Sweet life skrev 2013-01-16 16:18:10 följande:
    Tack för svar.

Nej, jag tror inte på att införa något helt plötsligt. Men vi har ett problem och det är att tonåringen bott hos ena förälderna majorteten av sitt liv och aldrig behövt hjälpa till med något. Och här hemma anser vi att alla hjälper till osv.

Vill inte kalla det straff. Utan det handlar ju om att ens handlingar eller ickehandlingar ger konsekvenser. Något man måste lära sig inför vuxenlivet oavsett om det innebär att inte hänga upp sin tvätt= sur, illaluktande tvätt eller inte sköta sin skola = dåliga betyg och eventuellt någon indragen förmån.. För här hemma är det som så nu att man ska ha alla "vuxenförmånder" men inget ansvar....
    Mina barn gör ingenting hemma hos sin pappa men det funkar härhemma med att vi hjälps åt med allt.

Jag ser det som straff faktiskt för konsekvenser är ju ett naturligt skeende av något man gör eller inte gör. Om du hittar på något så är det ju inte en naturlig påföljd. Men som sagt jag tror inte på sånt alls.

Som jag skrev så pratar vi om det istället.
Svar på tråden Vad kräver/förväntar ni?