• Hemulia

Intensivtonat brunt hår - väldigt mörkt!

Då var det dags för mig att starta ännu en hårtråd då mitt hår tycks vilja gå sin egen väg trots att jag ALLTID går till en frisör för att färga/slinga osv. 

I november gick jag från ett naturligt mellanblont/ljusbrunt hår med blekta slingor till en ganska ljus rödbrun färg. Den gången blev det jättelyckat men färgen tvättades ur fort och jag ville därför få det lite mörkare. 

Sagt och gjort! Igår var jag hos min frisör igen och bad om "en neutral och enkel brun färg, men det får INTE bli för mörkt".

Frisören rådgjorde med en kollega och lade i vad jag tror var en glanstoning innan hon till sist hade i en brun intensivtoning (tror det var en "femma", vi pratade innan om att blanda en 5:a och en 6:a för att inte få det för mörkt då jag hade en 7:a senast). 
    När färgen var ursköljd och håret torkat tycket jag att det såg väldigt mörkt ut ändå men fick svaret att "det är bra att du tycker så för då kommer det bli perfekt när du tvättat det första gången". Jag litar fullt på min frisör efter senaste gången och kände mig ändå nöjd.  

Väl hemma så tycker jag att det är rätt fint trots att det är så mörkt, för det är verkligen mörkbrunt. Jag hoppas på att det, som hon sa, kommer att tvättas ur mer färg så det ljusnar lite.

--> Det som oroar mig är att vissa slingor, exempelvis i luggen, är näst intill svarta. Dessa skimrar inte ens i brunt i starkt ljus. Kommer dessa svarta partier också att ljusna eller kommer det se helgalet ut när jag tvättat det?  

• Svar på tråden Intensivtonat brunt hår - väldigt mörkt!
  • Vandelfri

Kan du inte lägga upp en bild? jag behöver skratta lite

• Hemulia
    Vandelfri skrev 2013-01-16 11:24:28 följande:
    Kan du inte lägga upp en bild? jag behöver skratta lite
    Jag satt och funderade på att lägga in en bild för att visa bättre men den blir då för alla utom du. Har du inget bättre för dig?
  • Vandelfri
    Hemulia skrev 2013-01-16 11:25:56 följande:
    Jag satt och funderade på att lägga in en bild för att visa bättre men den blir då för alla utom du. Har du inget bättre för dig?

nä, jag har en tävling att vinna
  • Hemulia
    Vandelfri skrev 2013-01-16 11:26:30 följande:

nä, jag har en tävling att vinna
    Tävling? Taskigast på familjeliv eller? =P
  • Hemulia

En bild på håret. Jag är medveten om att det är ljusare uppe på huvudet men bryr mig inte så mycket om det utan hoppas på att det jämnar ut sig. 
  • Hemulia

Ingen? 

Jag har nu duschat första gången efter frisörbesöket och känslorna är mycket delade. Det ser väl ut ungefär på bilden förutom att det är ännu ljusare i botten (typ den färg jag hade innan) och resterande hår är lite ljusare brunt men de svarta slingorna är i stort sett lika mörka än.

Funderar nu på att dra i en inpackning för torrt hår för att dra ur färg ur håret men är rädd att det svarta ska hålla sig kvar medan resten blir ännu ljusare. Törs jag? 

Blir det heltokigt går jag tillbaka till frisören imorgon! 

• Josse112

Hej! Tråkigt att du inte blev nöjd Rynkar på näsan Nu är inte jag någon frisör, men jag färgar och tonar håret ganska mycket hemma och de där slingorna kommer nog behöva någon månad på sig för att ljusna tror jag tyvärr.

• Hemulia
    Josse112 skrev 2013-01-17 21:10:25 följande:
    Hej! Tråkigt att du inte blev nöjd Rynkar på näsan Nu är inte jag någon frisör, men jag färgar och tonar håret ganska mycket hemma och de där slingorna kommer nog behöva någon månad på sig för att ljusna tror jag tyvärr.
    Fy, någon månad med dessa fula svarta slingor... låter inget vidare. 

Tror fortfarande jag chansar på en inpackning ikväll och ser om det gör någon skillnad. Annars är det väl bara att härda ut och ha uppsatt =P
  • siamesia

Jag håller med om att det ser väldigt ojämnt ut och jag hade faktiskt gått tillbaka och klagat om jag fått ett sådant resultat hos frisör!

Jag är förvånad över att din frisör inte gjort något för att förhindra att slingorna blev så sotiga! Lägger du i inpackning kommer ju färgen dras ur även i botten, där det redan är ljusare, och risken är att du får en ännu större kontrast mellan det sotiga och utväxten.

Gå tillbaka och kräv att få det omgjort, tycker jag!

• Hemulia
    siamesia skrev 2013-01-17 21:26:31 följande:
    Jag håller med om att det ser väldigt ojämnt ut och jag hade faktiskt gått tillbaka och klagat om jag fått ett sådant resultat hos frisör!

Jag är förvånad över att din frisör inte gjort något för att förhindra att slingorna blev så sotiga! Lägger du i inpackning kommer ju färgen dras ur även i botten, där det redan är ljusare, och risken är att du får en ännu större kontrast mellan det sotiga och utväxten.

Gå tillbaka och kräv att få det omgjort, tycker jag!
    Tack!

Jag hade i en inpackning som satt en halvtimme nu och det sköjdes ur en del färg med vattnet men syns ingen större skillnad i håret, kanske något liiite ljusare men knappt märkbart. Det svarta är dock kvar lika envist som innan.

Jag går dit imorgon. Vill få råd/hjälp med både den ljusa hårbotten och de svarta slingorna för det känns inte okej. Visst att färgen successivt kommer ljusna men man vill ju vara nöjd från början också utan att behöva vänta in resultatet.  
  • Hemulia

Ska väl tillägga att jag inte riktigt vet vad man kan göra för att åtgärda det hela. En omgång intensivtoning till lär ju mörka ner det ännu mer och jag bad som sagt om "inte för mörkt" vilket jag nu redan har fått. 

Någon med stora kunskaper inom ämnet som har idéer på hur man får ordning på det?
    Ljusare, jämnare eller vad som helst förutom mörkare? 

• siamesia

Det är ju frisörens yrke att veta vad man skall göra, tycker jag:).

Jag har fått till mitt hår sådär ibland när jag har hållit på och lekt med färg hemma, och utifrån vad du berättar om att du vill ha det ljusare, så är det förmodligen att bleka ned det som är för mörkt, typ lägga lite slingor i det håret som har gammal färg i sig och låta sitta i bara en kort stund för att ljusa upp och att därefter gå på med ny färg/toning som gäller.

Jag skulle absolut kräva av min frisör att kunna åstadkomma en färg som är jämn och som ser bra ut på en gång, och jag kan inte se att det skulle vara svårt med ditt hår, så skäll och gnäll lite på frissan och kräv att få det omgjort som sagt:)!

• Suffesonnie1

Hur blev ditt hår sen? Jag har ungefär samma färg som du nu men funderar på ljusa slingor =)

Svar på tråden Intensivtonat brunt hår - väldigt mörkt!