• Anonym (Kan han?)

Kan han ställa dom här kraven?

Min man har barn sedan tidigare som först bodde hos mamman på heltid och var här vh. Då betalade pappan 3000 i månader i underhåll för att han hade möjlighet och han ville att barnet skulle ha det bra. Ändå hade barnet aldrig de kläder, skor osv som hen behövde.

För 1,5 år sen flyttade hen hit på heltid då mamman blivit vräkt. Mamman betalade inte en krona i underhåll och sambon lät henne hållas och orkade inte hålla på med FK.

Sen för ca  ett halvår sen började barnet bo vv och nu har mamman och barnet tydligen bestämt att hen bara ska vara hos oss vh igen och nu igår fick vi ett mail med frågan "när ska du betala underhållet du är skyldig mig?" Han svarade bara. Jag betalar gärna och lika mycket som förra gången, men då gör vi avdrag för det underhållet du borde betalat mig under tiden NN bodde här på heltid. Annars får du ta det med FK och då får du enbart det du har rätt till, inte en krona mer.

Kan han säga så? Eller var det barnsligt? Han är så trött på att betala, betala, betala men ändå vara tvungen att köpa nya vinterkläder, kläder, gympakläder osv till barnet för att mamman ändå inte gör det för pengarna hon får.

Han har även kontaktat familjerätten för att upprätta ett umgängesavtal när det kommer till storhelger och lov. Som det är idag kan vi inte planera nått för mamman och barnet svarar bara "jag vet inte" när vi frågar vilka veckor dom tänkt att vi ska ha barnet under sommar/jullov osv. Även frågan om vårdnaden ska tas upp. Mamman har under barnets 13 åriga liv nekat pappan vårdnaden av anledningen "men jag kan ju fixa allt sånt där så det är ju totalt onödigt" när pappan påpekar det här med bostadsköer, ledighetsansökningar osv. Det hon sa göra händer aldrig. Idag fick vi veta att mamman inte ansökt om ledighet för barnet till vår skidresa vi åker iväg på på söndag...

• Svar på tråden Kan han ställa dom här kraven?
  • Jojile

På ett sätt förstår jag hur han menar men ja, i mina ögon är han barnslig. Det är hans barns standard och han klarade sig uppenbarligen utan hennes underhåll. Han orkade inte heller ta det ned fk så då får man anse att det inte var viktigt för honom.

För det första, varför vill han inte ha sitt barn mer än 4 dagar/månad? Tar man inte mer ansvar än så tycker jag inte att man ska gnälla om underhåll. Att han dessutom går med på det med tanke på att hon verkar oförmögen att tillgodose deras barns behov är för mig...underligt.

• Anonym (Kan han?)
    Jojile skrev 2013-01-16 10:43:11 följande:
    På ett sätt förstår jag hur han menar men ja, i mina ögon är han barnslig. Det är hans barns standard och han klarade sig uppenbarligen utan hennes underhåll. Han orkade inte heller ta det ned fk så då får man anse att det inte var viktigt för honom.

För det första, varför vill han inte ha sitt barn mer än 4 dagar/månad? Tar man inte mer ansvar än så tycker jag inte att man ska gnälla om underhåll. Att han dessutom går med på det med tanke på att hon verkar oförmögen att tillgodose deras barns behov är för mig...underligt.
    Klart han vill ha sitt barn mer än 4 dagar/månad. Men om barnet inte vill vara här mer? Ska han tvinga en tonåring att komma hit?

Barnet säger att hen inte tänker bo här så länge jag och vårt gemensamma barn bor kvar här. Hen avskyr nämligen mig och det kan jag förstå. Jag tycker att man ska följa vissa regler i ett hem för att en familjs ska fungera (tycker sambon också). Men när hon bodde hos mamma i 12 år fanns inga regler och man kunde göra som man ville, när man ville. Så då tog hon sina grejer och stack till mamma istället för att prata med oss om vad hon tycker om reglerna eller vad hennes förväntningar är.

• Jojile
    Anonym (Kan han?) skrev 2013-01-16 10:47:16 följande:
    Klart han vill ha sitt barn mer än 4 dagar/månad. Men om barnet inte vill vara här mer? Ska han tvinga en tonåring att komma hit?

Barnet säger att hen inte tänker bo här så länge jag och vårt gemensamma barn bor kvar här. Hen avskyr nämligen mig och det kan jag förstå. Jag tycker att man ska följa vissa regler i ett hem för att en familjs ska fungera (tycker sambon också). Men när hon bodde hos mamma i 12 år fanns inga regler och man kunde göra som man ville, när man ville. Så då tog hon sina grejer och stack till mamma istället för att prata med oss om vad hon tycker om reglerna eller vad hennes förväntningar är.

Jag får be om ursäkt, jag tog för givet att det handlade om ett mindre barn!

Då blev situationen lite annorlunda!

Jag tycker nog ändå att pappan ska betala det han kan. Som sagt, han verkade inte tycka underhåll var så viktigt.

Däremot kanske det är en idé att dottern får underhållet direkt? Vet ju inte om hon är i övre eller yngre tonåren, men tänkte på det du skrev om att hon aldrig har bra kläder osv.
  • Anonym (Kan han?)
    Jojile skrev 2013-01-16 10:51:33 följande:

Jag får be om ursäkt, jag tog för givet att det handlade om ett mindre barn!
    Då blev situationen lite annorlunda!
    Jag tycker nog ändå att pappan ska betala det han kan. Som sagt, han verkade inte tycka underhåll var så viktigt.

Däremot kanske det är en idé att dottern får underhållet direkt? Vet ju inte om hon är i övre eller yngre tonåren, men tänkte på det du skrev om att hon aldrig har bra kläder osv.
    Grejen är att han inte har råd egentligen att betala 3000 kronor. Eftersom jag är föräldraledig med grundersättning så vänder vi på varje krona som det är i dagsläget. Vi har kanske 500 kronor över en bra månad när alla räkningar och mat för månaden är inhandlad. Nu har jag dock börjat jobba extra på helger så dom pengarna får väl gå till underhållet...

Jo, funderar på att ta upp det med honom. Fick nämligen veta igår att barnets mamma lånat 1200 kronor av barnet för 3 månader sen och fortfarande inte betalat tillbaka....
  • Anonym (Kan han?)

Barnet är 14 år och är vädligt ekonomisk av sig.

Att mamman inte kan hantera pengar vet vi och det är nog en av anledningarna till att hon inte vill att pappan ska ha gemensam vårdnad. För då kan han ju se om hon tagit av, eller tömt det sparkonto som barnens farfar öppnat åt varje barn och satt in 15.000 kr vardera på när dom föddes... Vilket känns väldigt troligt att hon gjort.

• Anonym
    Anonym (Kan han?) skrev 2013-01-16 10:55:23 följande:
    Grejen är att han inte har råd egentligen att betala 3000 kronor. Eftersom jag är föräldraledig med grundersättning så vänder vi på varje krona som det är i dagsläget. Vi har kanske 500 kronor över en bra månad när alla räkningar och mat för månaden är inhandlad. Nu har jag dock börjat jobba extra på helger så dom pengarna får väl gå till underhållet...

Jo, funderar på att ta upp det med honom. Fick nämligen veta igår att barnets mamma lånat 1200 kronor av barnet för 3 månader sen och fortfarande inte betalat tillbaka....
    Han har råd, det är du som inte har tillräcklig egen försörjning. Hur kommer det sej att man väljer att få barn utan att ha en rimlig SGI? Det är inte dina pengar som går till underhållet, utan de får gå till din del i gemensamma kostnaderna, så pappan har råd att betala underhåll, som han är skyldig att göra.

Hur mycket tjänar han per år före eller efter skatt?

Tonåringar är dyra, så nog ska han betala vad han behöver.

Är det konstigt att mamman behöver låna av barnet om pappan vägrar betala underhåll?
  • Anonym (Kan han?)
    Anonym skrev 2013-01-16 10:59:47 följande:
    Han har råd, det är du som inte har tillräcklig egen försörjning. Hur kommer det sej att man väljer att få barn utan att ha en rimlig SGI? Det är inte dina pengar som går till underhållet, utan de får gå till din del i gemensamma kostnaderna, så pappan har råd att betala underhåll, som han är skyldig att göra.

Hur mycket tjänar han per år före eller efter skatt?

Tonåringar är dyra, så nog ska han betala vad han behöver.

Är det konstigt att mamman behöver låna av barnet om pappan vägrar betala underhåll?
    Han har råd? Så du har full insikt i hans ekonomi?

Han skilde sig i samma veva som barnet flyttade hit på heltid och han gick då från två inkomster till en och vände på varenda krona och hade inte haft råd att betala mer än det han enligt lag är skyldig om inte barnet. Sen träffades vi, jag studerar och graviditeten var INTE planerad men välkommen. Ja, han är skyldig att betala. Men inte mer än det lagen kräver. När jag börjar studera igen efter föräldraledigheten kommer inkomsten öka igen. om ca 6 månader.

ca 500' tjänar han före skatt. Men vad han tjänar säger inget om vad som finns kvar efter boende osv är betalt.

Jadu, tonåringen har bott vv fram till för 1 vecka sen. Så varför ska pappan ha betalat underhåll tidigare? För 3 månader sen bodde barnet här vv...
  • Jojile
    Anonym (Kan han?) skrev 2013-01-16 10:55:23 följande:

Jag tycker absolut att det är något ni ska diskutera, men jag vet inte om han får göra så utan mammans tillstånd, speciellt med tanke på att hon verkar ha EV?

Jag förstår att det är tufft, jag tycker din man ska ringa till fk och förklara läget. Dom kan hjälpa honom räkna ut hur mkt han bör betala.
  • Anonym (Kan han?)
    Jojile skrev 2013-01-16 11:05:32 följande:

Jag tycker absolut att det är något ni ska diskutera, men jag vet inte om han får göra så utan mammans tillstånd, speciellt med tanke på att hon verkar ha EV?

Jag förstår att det är tufft, jag tycker din man ska ringa till fk och förklara läget. Dom kan hjälpa honom räkna ut hur mkt han bör betala.
    Jo, visst är det så. Men frågan om EV kommer bli en tingsrättsfråga om mamman inte skriver på pappren frivilligt under mötet hos familjerätten. Om hon ens dyker upp.

Ja, han ska göra det. Vi vill ju att barnet ska ha det bra. Inte att mammans hästar ska äta upp de pengar som är menade ska komma dottern till gagn..
  • Anonym
    Anonym (Kan han?) skrev 2013-01-16 11:05:17 följande:
    Han har råd? Så du har full insikt i hans ekonomi?

Han skilde sig i samma veva som barnet flyttade hit på heltid och han gick då från två inkomster till en och vände på varenda krona och hade inte haft råd att betala mer än det han enligt lag är skyldig om inte barnet. Sen träffades vi, jag studerar och graviditeten var INTE planerad men välkommen. Ja, han är skyldig att betala. Men inte mer än det lagen kräver. När jag börjar studera igen efter föräldraledigheten kommer inkomsten öka igen. om ca 6 månader.

ca 500' tjänar han före skatt. Men vad han tjänar säger inget om vad som finns kvar efter boende osv är betalt.

Jadu, tonåringen har bott vv fram till för 1 vecka sen. Så varför ska pappan ha betalat underhåll tidigare? För 3 månader sen bodde barnet här vv...
    Lagen kräver minst 95 % av basbeloppet för en tonåring. Har denne dyrare intressen så blir underhållet högre.

Man får inte ha hur höga levnadskostnader som helst och då ni båda bor där förväntas du bidra med hälften. Stämmer mamman honom så riskerar han ett högt underhåll. Kanske borde han sälja dyra mobiler, mc, bilar, husvagn. stuga, hus och flytta till billigare boende och billigare livsstil så han har råd att försörja sitt barn?!
Svar på tråden Kan han ställa dom här kraven?