15,5 månader kan inte gå och har slutat släppa taget och stå själv
Jag är orolig ang. min 15,5 månader gamla son. Han har väl aldrig varit tidig grovmotoriskt, men har varit inom det normala :
- Vände runt vid 5,5 månad.
- Satt själv utan stöd vid 7 månader.
- Ålade vid 9,5.
- Kunde sätta sig upp själv och hasa på rumpan, ställa sig upp i sängen vid 10 månader, gick med stöd av två händer.
- Kunde vid 10,5 ställa sig mot möbler genom att resa sig upp med hjälp av båda fötterna och inte knäna.
- Lärde sig krypa på alla fyra vid 12 månader och kunde då resa sig upp säkert med hjälp av knäna, kunde gå enstaka steg med hjälp av en hand och gick bra utmed möbler.
- Vid 14 månader gick han bra med stöd av en hand (om han distraherad genom att ha något i den andra) och gick gärna med gåvagn. Kunde krypa uppför trappor.
- Strax före 15 månader började han själv ibland släppa taget om möbler eller mig för att stå själv ett par sekunder innan han satte sig ner. Man kunde då se hur han log stolt och var glad. De senaste två veckorna har han inte gjort det och om vi har släppt honom sätter han sig antingen direkt eller håller på att trilla omkull.
Han kan inte ställa sig upp utan stöd.
När han började stå själv kände jag mig glad och tänkte att nu kanske han äntligen kommer börja stå själv och ta steg, men så var alltså inte fallet utan det känns snarare som det gått tillbaka. Jag vet att barn kan ta på sig till 18 månader innan de kan gå, men kan ändå inte låta bli att känna mig orolig då flertalet jämgamla och yngre går.
Någon som känner igen att era barn gjorde så på vägen mot att börja gå?