• Chasingdreams

15,5 månader kan inte gå och har slutat släppa taget och stå själv

Jag är orolig ang. min 15,5 månader gamla son. Han har väl aldrig varit tidig grovmotoriskt, men har varit inom det normala :

- Vände runt vid 5,5 månad.
    - Satt själv utan stöd vid 7 månader.
    - Ålade vid 9,5.
    - Kunde sätta sig upp själv och hasa på rumpan, ställa sig upp i sängen vid 10 månader, gick med stöd av två händer.
    - Kunde vid 10,5 ställa sig mot möbler genom att resa sig upp med hjälp av båda fötterna och inte knäna.
    - Lärde sig krypa på alla fyra vid 12 månader och kunde då resa sig upp säkert med hjälp av knäna, kunde gå enstaka steg med hjälp av en hand och gick bra utmed möbler.
    - Vid 14 månader gick han bra med stöd av en hand (om han distraherad genom att ha något i den andra) och gick gärna med gåvagn. Kunde krypa uppför trappor.
    - Strax före 15 månader började han själv ibland släppa taget om möbler eller mig för att stå själv ett par sekunder innan han satte sig ner. Man kunde då se hur han log stolt och var glad. De senaste två veckorna har han inte gjort det och om vi har släppt honom sätter han sig antingen direkt eller håller på att trilla omkull.

Han kan inte ställa sig upp utan stöd.
    När han började stå själv kände jag mig glad och tänkte att nu kanske han äntligen kommer börja stå själv och ta steg, men så var alltså inte fallet utan det känns snarare som det gått tillbaka. Jag vet att barn kan ta på sig till 18 månader innan de kan gå, men kan ändå inte låta bli att känna mig orolig då flertalet jämgamla och yngre går.
    Någon som känner igen att era barn gjorde så på vägen mot att börja gå?

• Svar på tråden 15,5 månader kan inte gå och har slutat släppa taget och stå själv
  • Liteniapril

Kan egentligen inte svara på din fråga, men vår dotter är 11 månader och först nu sitter hon stadigt, utan stöd. Visar tendenser till att börja åla, men inte mer än så. Förvisso hade hon en motig start i livet, men hur som helst så anser de på bvc att hon inte är "för sen" med ngt än.

Vad jag vill ha sagt är bara att det tar olika lång tid för olika barn. Och jag förstår att du redan vet det, men genom att berätta om vad vår dotter kan/inte kan tänkte jag bara ge dig lite perspektiv

• Pluttan

Hej. Oj vilken duktig kille funkar har. Om jag hade vart som du skulle jag inte oroa mig så mycket. Som du själv skriver. Det kan ibland ta upp till 18 månader. Avvakta lite och se. Kanske är det så att han "övar" på nåt annat nu. Och då är det just bara det som gäller. Tex prata. Barn brukar göra så. Att över de på nånting så är det för tillfället bara det som gäller. Han har ju mycket att lära. Och som sagt han är bara strax över året. Lycka till.

~pojke 2000 flicka 2012~♡
  • Natulcien

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Din son följer ganska exakt vår sons utveckling: han satt också vid 7 månader, men sen hände inte så mycket mer förrän han var 11 månader. Då både kröp han och reste sig mot möbler. Började släppa taget och gå lite runt 14 månader. Men sen gick det lite fram och tillbaka en period. Och så gick han vid 15 månader.

• sina

Jag hade nog varit lite orolig. Inte för att han inte är så tidig, utan för att han plötsligt inte kan saker längre som han kunde innan. Jag menar inte att stressa upp dig eller göra dig orolig och så, men jag hade faktiskt ringt bvc.

Nu har jag en jättebra bvc-sköterska som uppmuntrar oss att ringa om det är något vi funderar på, och som är bra på att ge stöd och reflektioner, så jag hade inte tvekat att ringa och ventilera lite.

• Chasingdreams

Tack för era svar. Vi ska till BVC för ett besök i nästa vecka så jag kan ju fråga dem då. Det känns dock alltid som om BVC säger att "så kan det vara" och "det kommer".
    Det känns i alla fall bra att få era synpunkter och tankar.

Svar på tråden 15,5 månader kan inte gå och har slutat släppa taget och stå själv