• Anonym (Undrar)

Kan det bli "något fel" på 2 år?

Vi har 2 barn, 2 och 4 år gamla. Första oplanerad och blev till ca 2-3 mån efter ppillerstopp, andra planerad och blev till på första försöket. Nu har vi försökt nästan 1 år med tredje barnet utan tillstymmelse till plus... Har kört med äl-stickor som visat positivt också men ändå inte gravid...
    Samma pappa.

Visst väger jag ca 3 kg mer nu är innan båda barnen men har även varit ner på samma vikt en sväng under försöken...

Kan det blivit på fel på mig bara sådär? Eller är det vikten? Eller vad? Nå skit med äggen eller äggledarna? Vaginos?

Har hemsk behåring men med tanke på mina 2 barn och regelbunden mens så kan jag väl inte ha pco? TSH, t4 och t3 tyder då inte på det....

• Svar på tråden Kan det bli "något fel" på 2 år?
  • Anonym (Undrar)

Glömde, vi är i 25 årsåldern så vi är inte för gamla heller...

• Anonym (Undrar)

Puttar...

Nån som har någon aning om det kan bli snett på ett par år?

Kan pco utvecklas på dessa år tex?

• Anonym

ibland tar det längre tid utan att något är fel alls. det är inte troligt att det är pco men gå till en gyenkolog så de får undersöka dig

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2013-01-26 19:20:38 följande:
    Har ni kollat AMH?

Nej hur kollar man det? Antar det bara kan kollas hos gynläkare? Eller gör BM på vårdcentralen det?
  • camilla1979

Hej TS
    PCO kan ge olika symtom och det är inte alls säkert att man får problem att skaffa barn då man har diagnosen. Jag har PCO men är inte överviktig och har nästan inget kroppsshår alls. Jag tror inte alls du ska utesluta PCO utan gå till gyn för att utesluta i allafall. (Och TS PCO är ingen hemsk sjukdom) det är ett tillstånd som 15%av Sveriges kvinnor har (vissa medvetet och andra inte) man lär sig hantera och leva med det och visst är det bättre att veta än att leva i ovisshet då kan man ju göra vad man kan :)
    Lycka till

• camilla1979

PS. PCO kommer inte som en en blixt från en klarblå himmel utan man föds med dessa äggstockar. Det kan dock ligga vilande under perioder.

• Anonym (Undrar)

Tack gör ditt svar om pco! Men kan jag ha det trots att TSH, t4 och t3 Inte tyder på det? Har också regelbunden mens..

Hade tid idag hos gyn men blev avbokat pga läkaren vabbade....blev skjutet till 27e :-S kan jag inte ringa nästa vecka och fråga om dom har nån återbudstid jag kan ta?

Har jag ingen ägglossning kommer jag väl få pergo?

Men om jag har ägglossning, hur kan vi då få hjälp?

(Testade idag på BIM-3 och negativt så inget denna gången heller, mensen kommer snart igen. Känner mig sjukt ledsen nu )

• Anonym

AMH kollar du hos gyn tror jag, genom blodprov. Kanske man kan göra det på sjukhuset också, jag vet inte. Jag kollade det under min utredning, och det visade alldeles för lågt och det är därför jag inte blir gravid igen. Jag är 25 år också... Är värdet för lågt så indikerar det på en dålig äggreserv och då kan det vara dålig kvalité på äggen som är kvar. Jag har inga som helst klimakteriesymptom men är ändå på väg in i det trots min ringa ålder :/

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2013-02-06 16:35:38 följande:
    AMH kollar du hos gyn tror jag, genom blodprov. Kanske man kan göra det på sjukhuset också, jag vet inte. Jag kollade det under min utredning, och det visade alldeles för lågt och det är därför jag inte blir gravid igen. Jag är 25 år också... Är värdet för lågt så indikerar det på en dålig äggreserv och då kan det vara dålig kvalité på äggen som är kvar. Jag har inga som helst klimakteriesymptom men är ändå på väg in i det trots min ringa ålder :/

Men om du håller på att bli utredd, vad kan ni få för hjälp med era problem?
  • Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2013-02-06 16:37:25 följande:

Men om du håller på att bli utredd, vad kan ni få för hjälp med era problem?
    Finns ingen hjälp mot lågt AMH, det går inte att "vända" så att säga. Det är ett för tidigt klimakterium. Det vi kan göra är att prova IVF men med få förhoppningar om att lyckas, eftersom äggen börjar ta slut så är det troligen mest bara dåliga ägg kvar och det är därför jag inte blivit gravid :/
  • Anonym

Endometrios är den vanligaste orskaen till barnlöshet. Många vet inte om att de har det, man kanske inte har de starkaste symptomen såsom kraftiga blödningar och smärta. Men man kan ha endometrios i alla fall.

• Anonym (Undrar)

Jag hoppas verkligen inte det är endometrios eller lågt amh, men kan det komma på så kort tid?

Mellan barnen hade jag ÄL dag 14 och 28 dagars cykler. Nu har jag ÄL dag 16-17 och 30-35 dagars cykler. Fattar inte varför det ändrats då mycket?

Då blev jag ju gravid på första försöket, nu verkar det inte gå alls trots koll på ÄL.

Om jag nu har ÄL, om gyn kollar men blodprov, vad kan vi då få för hjälp?

Håller på att stenhårt gå ner i vikt nu iaf!

• Anonym
    Anonym (Undrar) skrev 2013-02-07 22:10:40 följande:
    Jag hoppas verkligen inte det är endometrios eller lågt amh, men kan det komma på så kort tid?

Mellan barnen hade jag ÄL dag 14 och 28 dagars cykler. Nu har jag ÄL dag 16-17 och 30-35 dagars cykler. Fattar inte varför det ändrats då mycket?

Då blev jag ju gravid på första försöket, nu verkar det inte gå alls trots koll på ÄL.

Om jag nu har ÄL, om gyn kollar men blodprov, vad kan vi då få för hjälp?

Håller på att stenhårt gå ner i vikt nu iaf!
    amh värdet sjunker ju hela tiden medan man lever, mitt värde är likvärdigt med en som är 39 år ungefär. Jag har helt enkelt fötts med färre ägganlag än vad man ska. Har varit gravid två gånger, senaste gången för 2,5 år sedan och gjorde en utredning nu eftersom jag inte blir gravid igen, och då visade det sig att det var detta som var problemet. Man KAN ju bli gravid trots lågt amh värde, det är ju inte omöjligt. Så troligen har jag haft lågt värde hela tiden och bara prickat rätt ägg helt enkelt. Det kan ju vara så för dig också. Vill verkligen inte skrämma upp dig, men gå och gör ett vul om du är orolig! Om läkaren tycker att äggstockarna ser små ut och har få äggblåsor så får du göra ett blodprov för att kolla.
Svar på tråden Kan det bli "något fel" på 2 år?