• PCO85

Utredning 2013 ~ Drömmen om ett barn

HoHo!

Tänkte starta en tråd där vi med PCO kan följas åt i drömmen om att bli gravida och få barn.

Kanske har du reda påbörjat utredning och behandling för att bli gravid, eller så ska du precis börjar eller kanske planerar att inom en snar framtid påbörja en utredning. Jag vill gärna diskutera, bolla idéer och höra andras erfarenheter.

Jag har själv PCO och har vetat om det sedan några år tillbaka. Jag är bonusförälder till min sambos två barn och nu önskar vi ett gemensamt barn. Jag har redan i början av vårt förhållande varit öppen med att jag har PCO och han är vid det här laget väl insatt.

Vi ska till kvinnokliniken den 28:e februari för vårt första möte och självklart känns det nervöst samtidigt som man är lycklig. Det känns jobbigt att det ska vara så "omständigt" för att lyckas bli gravid men samtidigt känner jag mig lättad över att jag vet vad som behövs göras och det är goda förutsättningar för att bli gravid.   

Efter många tårar och ängslan, känner jag mig stark och positiv. Det här ska gå vägen, jag bara vet det!  

/PCO85
    (jag har valt att vara anonym på familjeliv pga. olika anledningar, men jag är en ärlig och verklig person även om jag inte delger mina personuppgifter)   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 20:12
    HoHo igen!
    Jag har varit lite frånvarande, men tittar till då och då.
    Vi ska till kliniken den 25:e och inte den 28:e. Börjar bli pirrig och nervöst.
    Vi har börjat våga hoppas och planera. Vi kan till och med prata namn.

Jag försöker simma 3 gånger i veckan och jag har precis köpt babyplan folsyra.
    Jag har även hitta tre böcker som jag ska läsa:

~ Spis dig gravid - Bjarne Stigsby
    ~ Power over PCO- Julie Merrick
    ~ The ultimate PCOS handbook - Charlotte Harris

Återkommer om hur jag tycker att böckerna är.

Men nerverna är utanpå. Jag har till och med börjat fundera på om jag är redo för barn. Men självklart är jag det, men det är pirrigt nu när det är nära och verklighet. Jag har velat det här så länge. :)

Jag tycker det är jätte kul att det är så många som skriver, keep on girls! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-28 12:47
    Hej!

Det var meningen att vi skulle tillbaka till kliniken nu på tisdag, den 2 april.

Men...Jag var och lämnad ett cellprov för en månad sedan och det visade sig att jag har cellförändringar.
    Jag var på kolskopi idag och läkaren plockade ut en del av cellförändringar och jag får provsvar om 2 veckor.
    1 av 10 har cancer.

Så nu står allt stilla i minst 3månader. Känns som en evighet, speciellt då det var tänkt att vi skulle börja på "allvar" nästa vecka.

Jag vet inte vad jag är mest ledsen/orolig över, om det är för att vi står stilla IGEN i utredning eller över provsvaren.

MEN fan den som ger sig. Jag tycker det är underbart att tråden lever och att Trina ska börja med pregotime, håller alla tummmar!! :)

• Svar på tråden Utredning 2013 ~ Drömmen om ett barn
  • PCO85

Ursäkta en del stavfel, glömde bort att kolla igenom texten! :)

• sneip

Hej :) Fick min diagnos för några år sedan, tänkte inte alls mycket på det då, hade precis gått klart skolan och barn var inget aktuellt då, men för lite mer än två år sedan när vi ville skaffa familj satte pcos:n en käpp i hjulen så att säga, försökte allt möjligt själva , som att gå ner i vikt ( är strax över normalvikt men ej överviktig) tänkte det kunde hjälpa men det ville ej hjälpa, efter ett och ett halvt år fick vi göra en utredning på CSK i Karlstad. I maj 2012 har nu kommit en bra bit på väg och testat både pergotime, enkel,dubbel och trippel dos, gått över till sprutor nu och är inne på omgång tre med puregon och hoppas på denna omgång :) förstår precis dina känslor och det kan ibland vara skönt att prata med flera i samma situation :) har du några frågor är det bara att fråga på, känner mig ganska ensam då jag bara har min sambo att bolla idéer med :) Ha en fin kväll , kram

• liten13

Här är en till :) har vetat om min pco i ett år nu. Fick komma på utredning efter ett år då min mens inte kommit igång efter piller stopp. Har alltså försökt i två år nu! Har också försökt med pergotime men utan att få ägglossning och kört en omgång med puregonsprutor som gav en fin ÄL men inget plus. I mårrn ska jag ringa läkaren för att få börja med omgång två med puregon!

• PCO85

Hej! Jag kämpar precis som du gjorde med min vikt. Jag lyckades gå ner hela 11 kilo och blev "normalviktig". Men det påverkade dock inte min PCO något vidare. Nu har jag lyckats lägga på mig allt det igen, endast genom två månader av dåliga vanor, fruktansvärt frustrerande. Fick du någon medicin som hjälp när du skulle gå ned i vikt? Jag har hört talas om något som ska dämpa sockersuget och "hungern". Jag håller verkligen tummarna för dig!! Hoppas att ni får lyckas snart. :)

sneip skrev 2013-01-18 22:38:40 följande:
    Hej :) Fick min diagnos för några år sedan, tänkte inte alls mycket på det då, hade precis gått klart skolan och barn var inget aktuellt då, men för lite mer än två år sedan när vi ville skaffa familj satte pcos:n en käpp i hjulen så att säga, försökte allt möjligt själva , som att gå ner i vikt ( är strax över normalvikt men ej överviktig) tänkte det kunde hjälpa men det ville ej hjälpa, efter ett och ett halvt år fick vi göra en utredning på CSK i Karlstad. I maj 2012 har nu kommit en bra bit på väg och testat både pergotime, enkel,dubbel och trippel dos, gått över till sprutor nu och är inne på omgång tre med puregon och hoppas på denna omgång :) förstår precis dina känslor och det kan ibland vara skönt att prata med flera i samma situation :) har du några frågor är det bara att fråga på, känner mig ganska ensam då jag bara har min sambo att bolla idéer med :) Ha en fin kväll , kram

• PCO85

Hej! Vad är puregon som ni talar om? :) Är det en form av hormonspruta? Hur länge får man hålla på med dem? Jag håller timmarna för dig också!

liten13 skrev 2013-01-20 09:59:37 följande:
    Här är en till :) har vetat om min pco i ett år nu. Fick komma på utredning efter ett år då min mens inte kommit igång efter piller stopp. Har alltså försökt i två år nu! Har också försökt med pergotime men utan att få ägglossning och kört en omgång med puregonsprutor som gav en fin ÄL men inget plus. I mårrn ska jag ringa läkaren för att få börja med omgång två med puregon!

• liten13

PCO85: ja precis det är hormonsprutor man tar en gång om dagen för att stimulera äggblåsorna. Det är inte alla pergotime hjälper tyvärr! Man kan tydligen vara resistent. Lite olika hur lång tid det tar men första ggn fick jag spruta 16 dagar. Man ökar dosen långsamt för att inte få ketchup effekt med en massa ägg :) har precis börjat blogga på alskadeliten.bloggplatsen.se där kan du läsa mer :)

• sneip
    PCO85 skrev 2013-01-22 17:43:09 följande:
    Hej! Jag kämpar precis som du gjorde med min vikt. Jag lyckades gå ner hela 11 kilo och blev "normalviktig". Men det påverkade dock inte min PCO något vidare. Nu har jag lyckats lägga på mig allt det igen, endast genom två månader av dåliga vanor, fruktansvärt frustrerande. Fick du någon medicin som hjälp när du skulle gå ned i vikt? Jag har hört talas om något som ska dämpa sockersuget och "hungern". Jag håller verkligen tummarna för dig!! Hoppas att ni får lyckas snart. :)

Hej :) Jag fick ingen direkt hjälp med att gå ner i vikt , men jag la om min kost och började motionera mer än vad jag redan gjorde :) testade lchf men det var verkligen inget för mig men kör en egen variant av den dieten :) kör en "fusk" dag per vecka. Puregon är en hormonell sprutbehandling som gör att äggen växer och blir mogna, jag är inne på behandling nr 3 med ganska hög dos 200 per dag, och fick veta igår att jag hade ägg som snart var redo att släppa :) så håller hoppet tills på torsdag då vi får svar om vi ska få ta en ägglossningsspruta . Detta är sista omgången innan vi skulle få gå över till Ivf och ja hoppas att vi slipper det :) Vad har du fått för hjälp hittills? Ha en fin kväll :)
  • Ztella

Jag har också PCO och följer gärna er andra, jag 28 och min sambo 34 påbörjade vår ivf resa 1 januari och på måndag är det dags för äggplock!

• trina

Hej,

Vi är också under utredning och jag har vetat om att jag har pco i drygt ett år. Har precis lämnat alla prov så nu väntar vi på resultaten som antagligen kommer dröja till mars. Sen får vi se om det blir att jag får äta pergotime eller inte! Beror ju lite på hur mannens prover set ut.

• lektanten

Denna sida gör mig glad:) Att få veta att man inte är ensam är en lättnad. Fick veta att jag hade PCO för ett år sen ca jag me. Det ända dom tjatade om var att jag skulle vänta tills jag var 25 och att vi var tvungna att försöka i 3 år osv. DÅ kom tårarna för första gången. Min sambo var inte med på de "mötet" och tur var väl de. Jag skrek rätt ut att dom säger emot sig själva. Läkare säger alltid att kroppen är som bäst för att få barn när man är ung och att man är två i valet om en graviditet. ja, å min sambo då, som är 34. ska han behöva vänta för att jag är för liten? icke. efter många tårar så förstod hon vad jag menade och jag sa att vi försökt i 3 år. fick tid på infetilitetsteamet.Så, nu har behandling börjat. MÅSTE gå ner minst 10 kg för att överhuvudtaget få någon hjälp och sen kanske vi ska testa sprutor å allt vad de nu är. Detta gör att jag är "klar" för ivf när jag är 25 och kan dra igång den processen. Man måste verkligen vara frisk för att få vara sjuk när man ska till doktorn.

Svar på tråden Utredning 2013 ~ Drömmen om ett barn