• Anonym (sambo)

Sambo och få barn

Hej! Undrar om ni vet vad som gäller juridiskt om man inte är gifta utan bara sambos och får barn ihop. Bör man som pappa skriva på några papper innan barnet är fött eller hur ska han kunna känna sig lugn med att hon inte får fnatt och inte vill att han ska få träffa sitt eget barn?

• Svar på tråden Sambo och få barn
  • gosegrisen

Enda skillnaden är att man måste fastställa faderskapet och ansöka om gemensam vårdnad (sker automatiskt om man är gifta). Det kan man däremot inte göra förrän barnet är fött, utan det kommer en kallelse från kommunens familjerätt ett par veckor efter födseln. 

Känner ni er väldigt osäkra så kan ni ju skriva ett avtal sinsemellan innan dess, men med de grundförutsättningarna skulle jag nog ärligt talat fråga mig om det där verkligen är en person jag vill ha barn ihop med. 

• The Fugly

Det kommer inte alltid en kallelse från kommunen. Ring därför själv. Om ni vill ha dela föräldraledigheten och få bonusen är det viktigt att veta att det bara är tiden efter det att ni fått gemensam vårdnad som räknas så det bör ni i sånt fall se till snarast möjligt.

• Anonym
    gosegrisen skrev 2013-01-15 15:36:19 följande:
    Enda skillnaden är att man måste fastställa faderskapet och ansöka om gemensam vårdnad (sker automatiskt om man är gifta). Det kan man däremot inte göra förrän barnet är fött, utan det kommer en kallelse från kommunens familjerätt ett par veckor efter födseln. 

Känner ni er väldigt osäkra så kan ni ju skriva ett avtal sinsemellan innan dess, men med de grundförutsättningarna skulle jag nog ärligt talat fråga mig om det där verkligen är en person jag vill ha barn ihop med. 
    Jo man kan skriva på faderskapsintyget innan barnet har fötts. Då kontaktar man själv familjerätten i sin hemkommun. Annars blir man kallad när barnet har fötts.
  • gosegrisen
    Anonym skrev 2013-01-15 16:57:39 följande:
    Jo man kan skriva på faderskapsintyget innan barnet har fötts. Då kontaktar man själv familjerätten i sin hemkommun. Annars blir man kallad när barnet har fötts.
    Skriva på förstår jag att det går, men inte blir det väl fastställt och juridiskt bindande förrän det faktiskt finns ett barn? Obestämd
  • Anonym (sambo)

Okej då vet jag, tack:)

• Anonym
    gosegrisen skrev 2013-01-15 17:23:34 följande:
    Skriva på förstår jag att det går, men inte blir det väl fastställt och juridiskt bindande förrän det faktiskt finns ett barn? Obestämd
    Jo. När barnet sedan har fötts och fått sitt personnummer så ringer man bara och meddelar personnumret och vikten till familjeenheten.
Svar på tråden Sambo och få barn