Peka i pekbok
Hej.
När är det vanligt att barnet kan peka ut saker i en pekbok, tex boll, docka nalle mm?
Hej.
När är det vanligt att barnet kan peka ut saker i en pekbok, tex boll, docka nalle mm?
Dottern var totalt ointresserad av alla typer av böcker tills hon var kanske 14-16 mån eller så. Nån månad efter tror jag hon började peka ut saker (t ex Max bil eller katten). Det var Max-böckerna som var intressanta i början men sen har intresset vidgats. Nu (21 mån) läser vi allt från pekböcker till böcker med rätt mycket text.
Tack för ditt svar, då är kanske min tjej inte oroväckande sen med det, hon är 16 månader.
Att kunna och vilja är ju dessutom inte nödvändigtvis samma sak
Min dotter har alltid gillat att titta i pekböcker, så vi har läst och pekat sen hon var 5 månader. Hon lärde sig peka någon vecka efter ettårsdagen, då med hela handen. Nån vecka senare pekade hon med pekfingret och då gärna i sina böcker. Hon pekar på rätt sak i boken när man frågar. Vet inte om det är tidigt men hon gillar verkligen böcker och hon är jättenöjd nu när hon kan visa tydligare vad hon vill.
Tack för ditt svar, kul att höra lite fler =)
Min lille började med det för ett par mån sedan kanske... Han är drygt 19 mån nu och böcker blir bara roligare och roligare
Vad kul att höra, min lilla gillar också böcker nu, men bara sedan några veckor tillbaka...
Min dotter har alltid älskat böcker. Har för mig att hon kunde peka ut saker strax efter ett år. Beror nog helt på intresse skulle jag tro :)
Sonen har länge varit intresserad av böcker men det är först nu vid 14-15 mån som han pekar på saker i böcker och vill veta vad de heter. Han försöker upprepa namnet (banan blir ba, napp blir pp). Han kan även peka ut sakerna om man t.ex. frågar var bollen är.
Min son blev intresserad av att peka i pekböcker när han var sjuk och febrig och inte orkade göra annat när han var nästan 10månader. Då satt vi med pekboks-app med mestadels djur, och efter det blev han tokig i att sitta och kolla i vanliga böcker också och ville snart att jag skulle säga namnet på sakerna eller låta som djuren. Han har även lärt sig massvis.
Jag tror inte han hade varit intresserad förrän nu (14månader) om det inte vore för att han hade de där dagarna av feber (har aldrig suttit still i knät tidigare) och så tror jag att appen ökade hans intresse också. Sedan så har han alltid haft tillgång till böcker. Vi har haft böcker vi inte är så rädda om på nedersta hyllorna och alltid låtit honom sitta och bläddra i dem. Nu går han flera gånger per dag och hämtar en bok och sätter sig tillrätta så vi kan sitta och kolla tillsamman. Jättemysigt ^^