mowgli skrev 2013-01-15 11:17:17 följande:
jag hade fsh 12 och amh 0.24 i januari 2012.
Det är ju skrämmande lågt förstås, men jag försöker trösta mig med att det alltid är lägre under vintermånaderna och att jag ätit dvitamin några månader nu. Känner att jag kanske bord eta om amh-värdet och hoppa spå högre värde? Samtidigt spelar det ju ingen roll om jag vet mitt värde eller ej, jag vill ju bara bli gravid
Läkaren har inte sagt någonting, jag fick besledet av en sjuksköterska. men jag gjorde några inseminationer då och gjorde vul inför varje insemination (ostimulerat) och vul-läkaren sa varje gång att det såg bra ut och att mina äggstockar såg normalstora ut etc. Men jag frågade aldrig explicit om hur många ägganlag som syntes etc, för det visste jag inte att jag borde ha gjort
Så länge man har mens och ägglossning så är ju inte äggen slut, de tar ju inte ens slut innan klimakteriet. Klimakteriets inträde beror ju på samverkande hormonella faktorer. Men jag antar att det är så att amh-värdet indikerar OM äggstockarna orkar plocka fram tillräckligt många äggämnen i inledningen av menscykeln och se till att det kommer fram ett ägg till ägglossning. Dvs bara för att vi har äl och mens kanske det inte är ett dugligt ägg som släpps (spekulerar vilt)...
Tänker också att det kanske är så att man har flera dåliga ägg än bra och att det är därför det tar tid att bli gravid. Sk a på nytt besök hos gyn snart för att se om mitt amh blivit bättre men han var väldigt negativ till det...