• Backefru

Är det svårare att bli gravid med lågt amh trots mens och ägglossning?!

Min fråga är, eftersom jag får olika svar...Jag har regelbunden mens och ägglossning (glad gubbe på sticka) varje månad, är det då svårare för mig att bli gravid med ett mycket lågt amh värde än andra som inte har det? Alltså är det sämre kvalitet på mina ägg?? är det det som gör att läkaren säger att det är kört i princip? Annars förstår jag inte svårigheten. Förstår ju att äggen kommer ta slut ganska snart, då är det kört, men frågan jag har är alltså om det är svårare för mig än för andra med mens och ägglossning att bli gravid? Nån som vet säkert?

Glad 

• Svar på tråden Är det svårare att bli gravid med lågt amh trots mens och ägglossning?!
  • mowgli

Jag undrar egentligen samma sak som du. Jag har helt regelbunden cykel och känne rav min äl varje månad. Varje cykel som jag testar med äl-stickor får jag också utslag, kring dag 11-12. 

AMH-värdet säger ju inget om kvaliten, endast om äggstocksreserven. Dessutom så kan ju värdet stiga efter d-vitaminkur t ex...

Men jag antar att det handlar om att äggblåsorna kanske är tomma? Kanske är de tomma i 10 fall av 12, eller?

Jag undrar i vilket fall samma som du. Vi har försökt nu i snart 2 år för andra barnet och prickat mååånga ägglossningar, såvitt jag vet men inte ens ett missfall. Så nog undrar man ju om äggen är slut eller vad det beror på? 

• Backefru

Hur lågt värde har du? Har läkaren sagt hur länge du kommer ha kvar ägg? Om man har mens och ägglossning borde ju inte äggen vara slut?
    har själv under 0,2 i amh värde så det känns som att det brinner i knutarna för oss!   

• mowgli

jag hade fsh 12 och amh 0.24 i januari 2012.

Det är ju skrämmande lågt förstås, men jag försöker trösta mig med att det alltid är lägre under vintermånaderna och att jag ätit dvitamin några månader nu. Känner att jag kanske bord eta om amh-värdet och hoppa spå högre värde? Samtidigt spelar det ju ingen roll om jag vet mitt värde eller ej, jag vill ju bara bli gravid

Läkaren har inte sagt någonting, jag fick besledet av en sjuksköterska. men jag gjorde några inseminationer då och gjorde vul inför varje insemination (ostimulerat) och vul-läkaren sa varje gång att det såg bra ut och att mina äggstockar såg normalstora ut etc. Men jag frågade aldrig explicit om hur många ägganlag som syntes etc, för det visste jag inte att jag borde ha gjort

Så länge man har mens och ägglossning så är ju inte äggen slut, de tar ju inte ens slut innan klimakteriet. Klimakteriets inträde beror ju på samverkande hormonella faktorer. Men jag antar att det är så att amh-värdet indikerar OM äggstockarna orkar plocka fram tillräckligt många äggämnen i inledningen av menscykeln och se till att det kommer fram ett ägg till ägglossning. Dvs bara för att vi har äl och mens kanske det inte är ett dugligt ägg som släpps (spekulerar vilt)... 

• Elisa82

Favoritar tråden då jag undrar samma sak. Har uppföljningssamtal med kliniken om tre veckor och de sa att de "inte ville ta den frågan per telefon". Bådar ju inte så gott :/

• Backefru
    Elisa82 skrev 2013-01-15 11:21:57 följande:
    Favoritar tråden då jag undrar samma sak. Har uppföljningssamtal med kliniken om tre veckor och de sa att de "inte ville ta den frågan per telefon". Bådar ju inte så gott :/
    Håller tummarna för dig! vet hur det känns :( var hos läkaren pga mitt prolaktinom och fick höra att det har stabiliserats men att de upptäckt mitt låga amh. Kändes som ett slag i magen Rynkar på näsan men jag ger inte upp! det finns flera som blivir gravida med så lågt värde.
  • Backefru
    mowgli skrev 2013-01-15 11:17:17 följande:
    jag hade fsh 12 och amh 0.24 i januari 2012.

Det är ju skrämmande lågt förstås, men jag försöker trösta mig med att det alltid är lägre under vintermånaderna och att jag ätit dvitamin några månader nu. Känner att jag kanske bord eta om amh-värdet och hoppa spå högre värde? Samtidigt spelar det ju ingen roll om jag vet mitt värde eller ej, jag vill ju bara bli gravid

Läkaren har inte sagt någonting, jag fick besledet av en sjuksköterska. men jag gjorde några inseminationer då och gjorde vul inför varje insemination (ostimulerat) och vul-läkaren sa varje gång att det såg bra ut och att mina äggstockar såg normalstora ut etc. Men jag frågade aldrig explicit om hur många ägganlag som syntes etc, för det visste jag inte att jag borde ha gjort

Så länge man har mens och ägglossning så är ju inte äggen slut, de tar ju inte ens slut innan klimakteriet. Klimakteriets inträde beror ju på samverkande hormonella faktorer. Men jag antar att det är så att amh-värdet indikerar OM äggstockarna orkar plocka fram tillräckligt många äggämnen i inledningen av menscykeln och se till att det kommer fram ett ägg till ägglossning. Dvs bara för att vi har äl och mens kanske det inte är ett dugligt ägg som släpps (spekulerar vilt)... 
    Tänker också att det kanske är så att man har flera dåliga ägg än bra och att det är därför det tar tid att bli gravid. Sk a på nytt besök hos gyn snart för att se om mitt amh blivit bättre men han var väldigt negativ till det...
  • Elisa82

Backefru: tack :) jag har 0,5 i amhvärde men det säger mig inte så mycket. Vill bara ha svart på vitt vad det är som gäller.

• anjou
    Elisa82 skrev 2013-01-16 10:02:28 följande:
    Backefru: tack :) jag har 0,5 i amhvärde men det säger mig inte så mycket. Vill bara ha svart på vitt vad det är som gäller.
    Mitt amh var 0,16 år 2011. Min gynekolog sa att jag därmed var i det närmaste steril. Trots det blev jag gravid 2 gånger det året men fick missfall båda gångerna. Förra året provade jag akkupunktur och kinesisk medicin i form av örtteer. Därefter blev jag gravid och födde en liten son i januari i årGlad Jag var även i kontakt med Carl von linné kliniken i Uppsala innan jag blev gravid och läkaren där sa att det inte alls är omöjligt att bli gravid trots lågt amh. Däremot är "guldäggen" färre. Amh ger ju en indikation på hur väl en stimulering av äggstockarna ska falla ut inför en ivf-behandling. Personligen tror jag inte så mycket på dessa prover. Regelbunden mens hade jag varje månad trots det låga amh-värdet kan tilläggas. Lycka till alla som kämpar och ge inte upp!
  • FaithHope
    anjou skrev 2013-02-27 11:56:26 följande:

Mitt amh var 0,16 år 2011. Min gynekolog sa att jag därmed var i det närmaste steril. Trots det blev jag gravid 2 gånger det året men fick missfall båda gångerna. Förra året provade jag akkupunktur och kinesisk medicin i form av örtteer. Därefter blev jag gravid och födde en liten son i januari i år Jag var även i kontakt med Carl von linné kliniken i Uppsala innan jag blev gravid och läkaren där sa att det inte alls är omöjligt att bli gravid trots lågt amh. Däremot är "guldäggen" färre. Amh ger ju en indikation på hur väl en stimulering av äggstockarna ska falla ut inför en ivf-behandling. Personligen tror jag inte så mycket på dessa prover. Regelbunden mens hade jag varje månad trots det låga amh-värdet kan tilläggas. Lycka till alla som kämpar och ge inte upp!

Hej' måste fråga vilken kinesisk medicin av örtteer du använda o akkupunktur du provade :)
  • Citrona

Hej!
    Jag blev oxo nyfiken på det där kinesiska ört-teet som du Anjou nämnde...var kan man få tag på sådant?

Jag har oxo mens och ägglossning varje månad och mitt amh-värde är 0.36 och min ivf-läkare säger att jag kan ha 100 000 ägg kvar men att man inte vet hur kvaliteten är på dem...
    Om 2 veckor gör vi vårt första försök..

• FaithHope

jag har nu bokat tid på chinese medical center i sthlm. hoppas på bra resultat där.. :) hon behandlar med akupunktur o örtte.

• UndrandeSökare

Ja, det är svårare att få barn om man har lågt amh. Man kan bli gravid men det blir missfall Men vissa kliniker gör ivf ändå, trots extremt dåliga odds. Har man dåligt amh så är det bättre att använda sig av äggdonation, då är det mycket högre chans att man verkligen får ett levande barn.

Svar på tråden Är det svårare att bli gravid med lågt amh trots mens och ägglossning?!