• Vida66

Föräldrar till barn som matvägrar på riktigt. Se hit!

Har en 1 åring som sedan dag 1 krånglat med maten. Ammades till en början men det tog en månad innan hon kunde sugafrån bröstet själv. Fick inte tag och orkade inte suga bra. Jag pumpade och vi koppmatade i två veckor för att sedan ge mjölken på flaska. Efter 1 månad åt hon på mig, dock väldigt dåligt. Jag fick alltid väcka henne för att ammas. Hon visade aldrig några direkta hungerskänslor som mina andra barn. Hon sov också VÄLDIGT mycket de första två månadera, kanske var vaken 2 timmar per dygn. Hon har haft tillväxt hela tiden, dock väldigt skral. Ligger minus 1 på längd och minus 2 på vikten. Vid 1 års ålder väger hon bara 8100 G och är 71 cm lång. Har bara vuxit 2 cm de sista 3 månaderna. Denna tjej vill inte äta. Hon vill ALDRIG äta. Verkar bli hungrig för hon blir gnällig och trött men gapar aldrig för mat. Inte för nåt. Det finns ingenting som hon tycker mer om utan det är lika illa med all mat. Äter inte välling. Vägrar flaska. Varje måltid tar 1 h och då får jag i henne minimalt. Hon äter bara om jag avleder henne med leksaker. Gapar inte men jag får trycka in skeden då. Hon äter inte bättre om hon får äta själv. Slänger bara på golvet. Plockmat funkar heller inte. Jag orkar inte längre. Kännerig helt uppgiven. Vad ska jag göra. BVC säger att hon är frisk. Men så här går det inte att ha det. Sätter man sond på en matvägrare? Sista dygnen har jag totalt fått i henne 1 port gröt och några makaroner. Hon dricker minimalt med vatten.

• Svar på tråden Föräldrar till barn som matvägrar på riktigt. Se hit!
  • Macpau

Hej, har en bebis som behöver mat, men skriver mer ikväll. Skönt att ha nån att bolla med...

Haren dotter som vägde knappa 8,1kg när hon fyllde 12 månader. Är nu 20 månader och väger 9,6kg. Vill knappt äta, äggallergiker och mjölkproteinämnesalleegiker som nu började bli bättre( trodde vi). Nu är vi inne i en jobbig period dr hon hulkar maten och spottar ut den samt stoppar in fingrarna i munnen/ halsen så hon nästan spyr

Kram så länge

• Macpau

Hej hej,

Har inte haft så mkt tid över, men känner igen mig ( min dotter) i din text. Hur har det gått för er?

• Equal

Min son var likadan, han ville inte äta. Han var stor när han föddes, 4140 gram o 51 cm. Vid ett års kontrollen var han 74 cm och vägde 8200 gram.

Han är skitsmal idag med, han är idag 10 år, är 146 cm och väger 30 kg. Han dricker näringsdrycker och tycker fortfarande inte om mat.

Det man får göra är att prova sig fram i matväg. Min son älskade oliver upptäckte jag, och ostkuber.

• Vida66

Hej!
    Skönt med lite sällskap även om jag skulle önska att du slapp ha det så...
    För två veckor sen fick dottern en sond.
    Vi har sedan dess kunnat slappna av lite då hon ivf får i sig sondvällingen.
    På två veckor har hon gått upp 600g. :)
    Hon äter inte bättre, kanske också beror på att hon är mättare nu.
    Men OJJJ vilken skillnad på hennes allmäntillstånd :)
    Hon är såå pigg och glad. Har börjat gå, pratar en del, massor har hänt.....utan att hon vill äta då..;)

Var till doktorn med henne som tog massa prover för att utesluta att det är nåt fysiskt fel på henne. Väntar fortfarande på den metabola screeningen men annars visade mest proverna att hon var rejält intorkad och vissa tecken på svält. Högt albumin.
    Vi har fått kontakt med MUMS-teamet som filmat henne när hon ätit. De tycker inte att hon verkar ointresserad men verkar ha en överkänslighet i munnen. Ett obehag att inte ha kontroll när hon blir matad. 
    De har nu bestämt att hon skall ha sond i max 3 mån. Sen görs en ny utvärdering om hon behöver få en PEG/knapp.
    Men detta kommer ta tid...lååång tid.
    Tålamod...;/
    Vill du vara med privat får du gärna inboxa mig. 

• Macpau

Åh grattis till en så bra viktökning Vida! Även om man önskar att förutsättningarna vore annorlunda. Ledsen att jag är så långsam med att svara. Jag har varit (är) så trött då vår minsta tjej på 14 veckor äter varannan timme, dygnet runt-fortfarande. Nu tar jag ju mkt hellre ett matvrak, men hon går trots det ändå bara upp minimalt i vikt. Ska till Bvc nu på torsdag för att kolla om ersättning behövs.

Hur funkar det med sonden nu, nu när det har gått ett par veckor?

Svar på tråden Föräldrar till barn som matvägrar på riktigt. Se hit!