• Nova79

Fråga till er som ammar och pumpar

Jag helammar min 2 mån gamla bebis och vill kunna kombinera detta med att pappan ibland ger urpumpad bröstmjölk på flaska. Sedan ett par veckor tillbaka har vi därför gett bebisen bröstmjölk på flaska några gånger vilket funkat bra. Eftersom jag förstått att det kan vara svårt att lära äldre bebisar att ta flaska så undrar jag hur ofta vi bör ge flaska för att upprätthålla flaskmatandet så att säga dvs. att det inte gått så långt mellan gångerna att han glömt bort att han kan/vill dricka från flaska?

Det egentliga behovet av att ge honom flaska är ca 1 gång/vecka då jag skulle vilja göra något annat ett par timmar, men jag funderar på om vi ska ge honom bröstmjölk på flaska lite oftare än så för att han inte ska börja vägra ta flaskan.

Ni som kombinerat amning och pumpning - hur har ni gjort?

• Svar på tråden Fråga till er som ammar och pumpar
  • CochEochmorsan

Hej.

Jag har ammat och pumpat från start då min lilla från början inte tog bröstet utan fick börja flaskas för att gå upp i vikt. Vi tycker också att det är smidigt att ha introducerat flaskan för att kunna dela på matningarna ibland. Jag tror inte att du måste ge ditt barn flaskan varje dag för att det ska komma ihåg hur man gör. Min dotter klarar av att bara få flaskan typ 1 gång i veckan. Tror att din bebis klarar det också.

Njut av egentiden!

• Takex

Jag har bara gjort som jag känner för det, vid enstaka tillfällen när brösten varit tomma och jag behöver gå sonen att sova några timmar så brösten tar igen sig (tillväxtfaser) och typ när jag inte orkat amma offentligt så får han flaska och det är aldrig några problem men han tar också napp.

Vi har tommee tippie flaskor :)

Jag har ett helt gäng frysta påsar i kylen och det är grymt smidigt! Min är 3 månader :)

• Nova79

Tack så mycket för era svar. Då kör vi på som nu med flaskmatning 1-2  gånger i veckan och hoppas att det fortsätter att funka bra.

• Shagwell

Hej, ha ett litet lager infryst som din maken kan ta och ge barnet då du gör annat. Vill bara passa på att "varna" för att göra det för ofta, väninnans bebis fick smak för det där med flaska och att hon fick maten så mycket snabbar så nu ratar hon bröstet och totalvägrar ammas vilket ju inte vart meningen. Det är aningens lättare att amma än att bara pumpa...

Jag har omvänt problem, jag skulle vilja (för säkerhets skull) kunna ge min tjej utpumpad mjölk på flaska men hon blir vrålarg.   Har provat Avent som de andra barnen accepterade och Dr Browns nappflaska men hon är inte riktigt där än.

Det hade varit skönt att ha med sig på flaska när man t ex är i offentlig miljöer, inte alltid så kul att amma offentligt.

lycka till    

• Nova79

Min kille tvärvägrar napp, men tar Philips Avents nappflaska (den enda vi provat hittills)

• sandy13

Har en liten goding på 6 veckor och har börjat introducera flaskan litegrann. Ni som använder er av flaska när ni är tex på stan- hur förvarar ni mjölken? Kan den bli dålig? Är mitt första barn så jag är väldigt grön=)

Svar på tråden Fråga till er som ammar och pumpar