• Anonym

Kan jag neka umgänge

Har gemensam vårdnad med barnets pappa på en son som är 6 år! Nu är det så att jag har haft sonen varje dag i två års tid utom sista två månaden då pappan haft sonen 2 helger! Sonen har varit bråkig och stört killen å deras bebis så nu vill pappan ha sonen nästa helg! Problemet är att pappan är alkoholist, hemmet ser ut som missär, vattnet är avstängt pga obetald räkning och sonen har inte någon egen säng! Kan jag neka honom umgänge?

• Svar på tråden Kan jag neka umgänge
  • Zayco

DU kan inte neka eller göra någonting. Det är upp till soc/familjerätten/Tingsrätten.

Det kallas umgängessabotage.  Om jag vore du skulle jag göra en orosanmälan till soc samt boka tid för sammarbetssamtal till familjerätten. 

• fjonkelina
    " och stört killen å deras bebis"
    Jag förstår inte sammanhanget i den meningen riktigt? Har pappan en bebis hemma?

Om nu vattnet är avstängt så borde det vara svårt att ha barnet hemma för honom väl? Varför engagerar han sig plötsligt efter 2 år? 
    Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise..........................................
  • Anonym

Nej du kan inte neka ug så där, det slår mot dig själv. Hur vet du att det ser ut på visst sätt om pappan inte träffat ungen på lång tid?

• Anonym

Pappan har en bebis med en ny tjej men dom bor inte tillsammans utan han brukar åka till henne på helgerna! Ang hur jag vet hur det ser ut så tänker jag inte säga varför jag vet det!

• Anonym

Anledningen till att pappan skulle ha sonen är för att han skulle "fostra" honom

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-13 18:23:07 följande:
    Pappan har en bebis med en ny tjej men dom bor inte tillsammans utan han brukar åka till henne på helgerna! Ang hur jag vet hur det ser ut så tänker jag inte säga varför jag vet det!

Åker de till henne på helgerna har du ännu mindre anledning att ställa in ett ug och då blir det ännu större umgängessabotage
  • Anonym

Då utgår jag från att du har kännedom om hir hemmet ser ut via hörsägnen och då det inte gör att du med säkerhet vet så måste du skicka umgen
  • sirisdotter
    Kan han inte åka till dig också de helger han vill träffa ert barn?   Särskilt som introduktion,  det verkade som om kontakten varit sporadisk.
  • Anonym

Dom ska inte till henne till helgen då hade jg inte protesterat! Hemmet är sett med egna ögon

• Zayco
    Zayco skrev 2013-01-13 18:04:28 följande:
    DU kan inte neka eller göra någonting. Det är upp till soc/familjerätten/Tingsrätten.

Det kallas umgängessabotage.  Om jag vore du skulle jag göra en orosanmälan till soc samt boka tid för sammarbetssamtal till familjerätten. 
    Som sagt:
  • Enyo
    Zayco skrev 2013-01-13 18:45:56 följande:
    Som sagt:

• Anonym

Ja,  orosanmälan har jag lärt mig på FL  att man kan göra idag.   Att man som förälder har  ansvar för att man lämnar barnet i trygga händer -  använd dig av den möjligheten!

Zayco skrev 2013-01-13 18:04:28 följande:

Svar på tråden Kan jag neka umgänge