Är min son på 7 mån sen i sin utveckling?
Hej.
Har två barn och min son på 7 mån är så mycket senare än min första son, kroppsligt alltså.
Han är väldigt stor för sin ålder men han är ostabil i kroppen, vet inte om det är någonting man bör kolla upp eller om han bara är lite 'sen'? Han kan hålla sitt huvud men oftast väldigt vingligt och många gånger slänger han bak huvudet istället så jag måste hålla honom i nacken så att han inte gör så där. När han ligger på mage så slänger han ofta huvudet fram o tillbaka, ser helt galet ut. Han brukar ta sig från rygg till mage och kan liksom rotera, tex om jag lämnar honom liggandes på rygg så ser jag honom sen på mage åt andra hållet-så där kanske han är normal eller???
Men hans ben känns svaga, alltså han stöder sig inte på dem när man håller honom. Han började precis nyligen börja med att stöda sig lite med dem men oftast är benen ändå väldigt böjda som att han inte orkar. Sitta kan han ju inte såklart men det är väl normalt antar jag. han brukar få sitta i en sån gammaldags babysitter nu för tiden och nyligen har han börjat med att vilja dra upp sig själv till sittandes så håller han i spännet.
En annan sak jag funderar över är hans armar, om det är normalt eller inte? De är väldigt slängiga, hans motorik är inte så bra . när jag läser vad han "bör" kunna med sin armar o händer känns han 'sen'.
Annars joller har han börjat med mer nu det senaste, oftast jollrar han bara när han får vara ensam , när man är med honom så tittar han bara på en o ler , väldigt lättroad är han.
Erfarenheter?
Bör jag kolla upp någonting eller är jag överdriven i min oro?