• Anfa

Är min son på 7 mån sen i sin utveckling?

Hej.

Har två barn och min son på 7 mån är så mycket senare än min första son, kroppsligt alltså.

Han är väldigt stor för sin ålder men han är ostabil i kroppen, vet inte om det är någonting man bör kolla upp eller om han bara är lite 'sen'? Han kan hålla sitt huvud men oftast väldigt vingligt och många gånger slänger han bak huvudet istället så jag måste hålla honom i nacken så att han inte gör så där. När han ligger på mage så slänger han ofta huvudet fram o tillbaka, ser helt galet ut. Han brukar ta sig från rygg till mage  och kan liksom rotera, tex om jag lämnar honom liggandes på rygg så ser jag honom sen på mage åt andra hållet-så där kanske han är normal eller??? 

Men hans ben känns svaga, alltså han stöder sig inte på dem när man håller honom. Han började precis nyligen börja med att stöda sig lite med dem men oftast är benen ändå väldigt böjda som att han inte orkar. Sitta kan han ju inte såklart men det är väl normalt antar jag. han brukar få sitta i en sån gammaldags babysitter nu för tiden och nyligen har han börjat med att vilja dra upp sig själv till sittandes så håller han i spännet.

En annan sak jag funderar över är hans armar, om det är normalt eller inte? De är väldigt slängiga, hans motorik är inte så bra . när jag läser vad han "bör" kunna med sin armar o händer känns han 'sen'. 

Annars joller har han börjat med mer nu det senaste, oftast jollrar han bara när han får vara ensam , när man är med honom så tittar han bara på en o ler , väldigt lättroad är han.

Erfarenheter?  
    Bör jag kolla upp någonting eller är jag överdriven i min oro? 

• Svar på tråden Är min son på 7 mån sen i sin utveckling?
  • sabiha

det kan bara vara en allmän Sen utveckling men boka en tid hos bvc läkaren för säkerhetsskull. jag tänker mest på att han borde kunna hålla huvudet stadigt nu vid 7 mån och med benen borde han i alla fall kunna trycka ifrån. men var lugn det behöver inte vara en sjukdom men värd och kolla upp. lycka till

• skogsvitter

Jag tror att BVC kommer uppmärksamma om han är sen vid de vanliga kontrollerna, men är du orolig tycker jag självklart att du kan kontakta dem. Han låter helt klart sen, men om det rör sig om en allmänt försenad utveckling och att han kommer ikapp så småningom eller om något eventuellt kan ligga bakom, det kan ju vara något som BVC i så fall behöver följa upp. Det behöver såklart inte vara något fel

Är han prematurfödd eller var det några andra komplikationer under förlossningen?

• LinaKos

Hej!

Jag känner igen en hel del grejer i det du skriver.. Har också en son på 7 månader som är väldigt sen.

Bl. a kan han inte sitta med stöd, greppa saker själv, inte stödja på benen, rullar från rygg till mage men skriker efter en kort stund då han inte orkar hålla sig uppe med överkroppen.. Han är i huvud taget svag och "sladdrig" i över kroppen och armar. Men annars jollrar han en hel del, skrattar och är med i blicken.

Vi har gått hos sjukgymnast sedan han var va 3 mån, då endast pga att han hade snett bakhuvud, han hade en favoritsida. sjukgymnasten skickade oss till neurologen när han va 5 månader utan att direkt säga varför.. Där konstatera han att våran son va som en 3 månaders i utvecklingen men inget man kan se om det är sjukdom så tidigt kan bara vara sen, inga prover som tagits har visar nåt fel heller (än så länge), ska tillbaka nu i veckan så får se vad han säger då.. Själv tycker jag att de inte går framåt som de borde..

Jag är väldigt orolig och tänker dagligen senaste tiden på vad som kan vara fel. Finns så mycket samtidigt som det kan vara allmän försening.. Jag/vi mår jätte dåligt av ovissheten och det pendlar hela tiden mellan hopp och förtvivlan. Sedan säger vissa att "det spelar väl ingen roll om han får funktionshinder/sjukdom dy l, han är eran son ändå". Och ja självklart!! Kommer göra allt för honom oavsett, men det är just denna ovisshet som gnager och pressar fram tårarna.

Sedan ska jag säga att våran Bvc reagerade inte utan det va som sagt sjukgymnasten, sedan har vi märkt saker själva..

Jag mår piss varje dag nu senaste tiden pga detta. Har även en dotter på två år som kräver en hel del vilket gör att samvetet gnager om man inte hinner "träna" sonen eller underhålla dottern samt att båda vaknar på nätterna (dottern har gjort de sedan hon började på dagis) vilket gör att både jag och pappan får extremt lite sömn..

Hoppas nu art jag inte skrämt upp dig, ville bara berätta min historia. Alla barn är ju olika och man har ju hört om dom som plötsligt hämtar ikapp flera månaders försening.

Lina
  • hannalood

Min dotter har lindrig utvecklingsstörning, haft svårigheter i utvecklingen hela tiden. Hon är idag 5 år. Jag kände att något inte stämde men BVC tog inte det på allvar man sa att alla barn är olika. Jag är så förbannad på dem att dem inte kan och vet bättre. Har inget förtroende för dem. jag vet att som mamma känner man sitt barn bäst och man måste stå på sig för att få rätt hjälp. Ex så började dottern gå när hon var 21 månader.

• LinaKos

hannalood: Hur sen var hon som bebis? Hur var hon i blicken/medvetandet osv? Hur gick det när hon började på dagis? Fick ni bra hjälp?

• Anfa

hej alla tack för alla svar :)

han kanske gick över tiden någon dag men det är inget farligt.. sen under förlossningen så gick det så snabbt att hon var tvungen o klippa mig.. men det ska väl inte påverka bebis negativt..eller??

Linakos: Vad jobbigt.. förstår din oro.. jag bor inte i sverige så det finns inte sirekt ngt bvc system här. Jag frågade en barnläkare för kanske 2-3 mån sen ang hans utveckling och då ville hon bara se mig lyfta upp honom och sa att han säkert bara haft problem med att hålla uppe huvudet för att han e så stor. Lite oproffesionellt tycker jag :/

trodde litet tag att han började bli mycket starkare men om 2 veckor e han 8 mån o kan tex fortfarande ej stöda sig på benen. Försöker träna honom varje dag aå han kan kanske trycka ifrån i en minut nu så det känns bra trots att han står helt konstigt.

Han har blivit stabilare i huvudet nu men orkar indte hålla det rakt länge. Ska försöka få tag i någon bra läkare som kan undersöka honom ordentligt

• hannalood
    LinaKos skrev 2013-01-30 15:40:33 följande:
    hannalood: Hur sen var hon som bebis? Hur var hon i blicken/medvetandet osv? Hur gick det när hon började på dagis? Fick ni bra hjälp?

Fram till 6 månader hängde hon med i utvecklingen, svårt att komma ihåg. Hon har aldrig jollrat utan fick ljud när hon va 1år. Började hasa på rumpan vid ca 1år. Hon började dagis när hon va 1 år för att vi ville att hon skulle få ännu mer stimulering, dagis började snabbt signalera att dem tyckte att de inte stämde. Jag är jätte nöjd med dagis, dem har jobbat mkt med Downs barn och har mkt träningsmaterial. Ang blicken/ medvetandet så vet jag inte hur hon va som bebis men vid dagis start så va hon sluten och väldigt inåt i sin lek. Det va svårt att få kontakt och bryta i leken. Låter ju helt galet att man inte kommer ihåg henne som bebis men den tiden var ju fylld med så mkt frågetecken.
  • Anfa

Ville bara uppdatera lite att nu är sonen snart 11 mån och kan fortfarande inte sitta,krypa eller stå upp. När man sätter honom i sittställning är det som att han är för stel på något sätt, han är för rak som att han inte kan sitta (svårt att förklara). Däremot sitter han i gåstolen bra, fast det är inte riktigt samma sak då han ändå har benen ner mer som i stå position.

Framsteg är att han blivit starkare i benen o kan stå längre när man håller honom. Han har även börjat gå mer med gåstolen åt sidan och lite framåt. vi har han inte mycket i gåstolen men har märkt att den faktiskt hjälper hans träning. Han rullar ju runt mycket nu så han kommer någon vart. Väldigt nyligen har han även börjat lyfta upp sig mer med armarna så att han lyfter upp överkroppen utan att ha nere armbågarna!

Han kämpar med att försöka kräla/krypa men han använder aldrig benen o armarna.samtidigt ( ibland försoker han dra sig fram med armarna men det går ju inte när benen e helt stilla. Och ibland försöker han putta med benen utan hjälp av armarna vilket leder till en.snurr istället).

Och doktorn.... Hon är väldigt irriterande. När vi gick till henne för ca två mån sen, så testade hon hans reflexer o försökte sätta honom upp. Hon sa att oj han kan imte sitta ännu och sa att han e lite sen bara. Hon tog inga prover eller ngt. Sen fick mannen recept på två saker vi skulle ge sonen.

Ena var kalcium i flytande form. Andra var någon medicin som var för skelettsjukdomar och/eller kalciumbrist. Drt stod även i instruktionerna att man skulle kolla kalciumnivåerna regelbundet när man tog den medicinen.

Man blir ju knäpp. Hon tog inget prov för att se kalciumnivån på honom, kan man se det på annat sätt? O sen sa hon till min man att han bara behöver vitaminer och så får man värsta medicinen? Helt galet.

Min man ska t läkare med honom igen.för att hon ska kolla igen nu när han e äldre, hoppas hon tar andra riktiga prover nu bara.. Annars vet jag ej var man kan hitta annan läkare.

I värsta fall kanske han får en riktig undersökning i september när vi e i sverige igen..

• Veritaslux
    Anfa skrev 2013-05-01 15:17:40 följande:
    Ville bara uppdatera lite att nu är sonen snart 11 mån och kan fortfarande inte sitta,krypa eller stå upp. När man sätter honom i sittställning är det som att han är för stel på något sätt, han är för rak som att han inte kan sitta (svårt att förklara). Däremot sitter han i gåstolen bra, fast det är inte riktigt samma sak då han ändå har benen ner mer som i stå position.

Framsteg är att han blivit starkare i benen o kan stå längre när man håller honom. Han har även börjat gå mer med gåstolen åt sidan och lite framåt. vi har han inte mycket i gåstolen men har märkt att den faktiskt hjälper hans träning. Han rullar ju runt mycket nu så han kommer någon vart. Väldigt nyligen har han även börjat lyfta upp sig mer med armarna så att han lyfter upp överkroppen utan att ha nere armbågarna!

Han kämpar med att försöka kräla/krypa men han använder aldrig benen o armarna.samtidigt ( ibland försoker han dra sig fram med armarna men det går ju inte när benen e helt stilla. Och ibland försöker han putta med benen utan hjälp av armarna vilket leder till en.snurr istället).

Och doktorn.... Hon är väldigt irriterande. När vi gick till henne för ca två mån sen, så testade hon hans reflexer o försökte sätta honom upp. Hon sa att oj han kan imte sitta ännu och sa att han e lite sen bara. Hon tog inga prover eller ngt. Sen fick mannen recept på två saker vi skulle ge sonen.

Ena var kalcium i flytande form. Andra var någon medicin som var för skelettsjukdomar och/eller kalciumbrist. Drt stod även i instruktionerna att man skulle kolla kalciumnivåerna regelbundet när man tog den medicinen.

Man blir ju knäpp. Hon tog inget prov för att se kalciumnivån på honom, kan man se det på annat sätt? O sen sa hon till min man att han bara behöver vitaminer och så får man värsta medicinen? Helt galet.

Min man ska t läkare med honom igen.för att hon ska kolla igen nu när han e äldre, hoppas hon tar andra riktiga prover nu bara.. Annars vet jag ej var man kan hitta annan läkare.

I värsta fall kanske han får en riktig undersökning i september när vi e i sverige igen..
    Klart ni måste uppsöka en annan läkare! Vad menar ni med att ni inte kan hitta en annan läkare? Det ni behöver uppsöka är en riktig barnläkare. Ge er inte förrän ni får hjälp!
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • smurffan

Nu har det gått ett tag för er. hur ser allt ut nu? är utvecklingen ikapp? kram kram!!

Svar på tråden Är min son på 7 mån sen i sin utveckling?