• liz1

Vad kan jag göra för att öka mjölkproduktionen? Hjälp!

Vad kan jag göra för att öka mjölkproduktionen kvällstid? Under dagarna och nätterna är det inga problem alls, han blir mätt och nöjd. Men kvällarna bara skriker han av hunger, blir arg och frustrerad över att det inte kommer något från brösten. Tar ett, två tag, släpper och skriker. Håller på så tills han blir fullständigt tokig..
    Tyvärr fungerar det inte att amma när det inte är påfyllt med mjölk, han blir bara jätte arg och kan skrika hur länge som helst. Så att amma för att öka produktionen funkar inte för oss :/

Vad kan jag göra? Vad har funkat för dig?

• Svar på tråden Vad kan jag göra för att öka mjölkproduktionen? Hjälp!
  • zeppelinmamma

Att han skriker på kvällen behöver inte betyda att det inte finns mjölk. Det kan finnas fler förklaringar. För mycket mjölk kan tolkas som brist på mjölk, det kanske kommer för mycket och han blir arg. Det kan vara alla intryck från dagen som han bearbetar. Kolla in amningshjälpen.se och få råd och tips. Hjälper alltid mig. Lycka till och stå ut för det blir bättre.

• sweetbird

Jag försöker öka min produktion, och fick rådet av en hjälp mamma på amningshjälpen att pumpa pumpa pumpa och amma amma amma, även när barnet inte är hungrigt att det får ligga och snutta . Försöker pumpa 1 gång i timman eller varannan timme . Lite svårt när man har en bebis att ta hand om men jag försöker :)
    Sen fick jag utskrivet nässpray som ska ge mjölken en push på vägen , hjälpa till utdrivningen så jag får ur den mjölken som inte pumpen klarar av att pumpa ur ,
    Amningshjälpen har en öppen oj en stängd Facebook sida som du kan gå med i , man får väldigt bra råd om allt som handlar om amning och mjölk:) det finns hjälp mammor som hjälper till att svara på frågor , man kan även bli uppringd så man får prata med en hjälp mamma :) lycka till!

• Mary Wollstonecraft

Lättöl! Och amningste: kummin, fänkål och anis, hela kryddor. Ta två tsk anis, två tsk fänkål och en tsk kummin. Häll över 1 lit kokande vatten och låt det dra en stund - drick! Jag drack typ 2liter om dagen när donen var liten, tyckte att det hjälpte!

• liz1

Varför jag uppfattar det som hunger är att när jag försöker handmjölka ur brösten så kommer det vekrligen ingenting.... Och när jag pumpar blir det typ som att jag tömmer brösten, och det tar ett tag innan det fylls på igen. Och blir han hungrig där emellan finns det liksom inget..

Vi har gett honom ersättning en gång på kvällen nu ett par gånger, och då blir han genast lugn och nöjd. Men man vill ju liksom inte sabba amningen.. :/ 

• santigou

Kanske är utdrivningen som behöver en spark. Prova nässprej som du kan få utskrivet av bvc eller läkare som är en hormon som stimullerar mjölk utdrivningen.

• pigglet

De allra flesta som ammar upplever samma sak i perioder. Att bebisen strular på kvällen är mer regel än undantag. De vill amma hela tiden och det känns som att mjölken inte räcker till.

Det tar ett tag innan produktionen ställer in sig. Effektivast är att amma, amma, amma. Funkar inte det - pumpa. För att skynda på utdrivningsreflexen kan man dricka ett glas vatten samtidigt som barnet börjar suga, och tänka på vattenfall.
    Det sägs att en tupplur på eftermiddagen kan hjälpa upp mjölkmängden på kvällen. Kan ju vara värt att testa, om man har möjlighet.  

Svar på tråden Vad kan jag göra för att öka mjölkproduktionen? Hjälp!