• Gaytjej

Vad har ni för bilar, ni som har två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet?

Vi letar efter en ersättare till vår V70 av äldsta modellen, den som är så rymlig alltså. I den kan vi ha en Britax Two-Way bakom passagerarsätet och en Britax Hi Way på mittenplatsen, vilket gör att förarens stol inte påverkas. 

Så vill vi ha det även i nästa bil! Att köra med knäskålarna i hakan är inte vår melodi, och båda vuxna vill kunna åka fram.

Men frågan är, kan man ha det så i alla bilar? Eller vilkar fungerar/fungerar det inte i?'

Bonusfråga: Upplevern ni bagageutrymmet som stort/litet? 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Svar på tråden Vad har ni för bilar, ni som har två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet?
  • Kakmonster

Vi har en Opel Vectra kombi -04. Har två britax two way bredvid varann. En bakom passageraren och en i mitten. Den lutar dock mot förarstolen. Men gubben och jag är lika långa så vi behöver aldrig ända förarstolen. Sen kan en vuxen sitta bredvid. Lite trångt, men det går, helt klart.

En stoooor nackdel med den bilen är dock att det INTE går att koppla ur airbagen på passagerarsätet, så det går inte att ha en barnstol fram.

Bagageutrymmet är gigantiskt! Super. Har alltid en chicco lite way liggandes där, samt vår Phil and Ted. Allt står på "längden".

Tycker dock att dem drar mycket soppa. Har 2,0 turbo.

• Älska livet som det är

Vi har en Mazda 5 och då har vi ett Babyskydd i acta graco i en bas. Så det tar ganska stor plats. Men påverkar inte på något utav sätena. Sen har vi en bakåtvänd stol be safe eller vad den heter. Funkar på båda sidorna där bak med. Så vi e nöjda.

• daimstrut

Vi har en Opel Vectra-06. Har en Britax Multitech och en Britax Hi-way i mitten och så brukar jag sitta bredvid dem bak. Finns relativt god plats framför Multitechen trots att hon snart är fyra år. Vi har en norsk snålmotor, 1,8 liters och vår drar väldigt lite bensin Ford Mondeo skulle jag också rekommendera att titta på.

• Zezzan

Vi har en Skoda octavia RS. Har två Britax HiWay på sidorna i bak. Maken tycker inte att det är trångt att köra. 

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Gladskit

Min syster har en Ford S-max med två bakåtvända stolar och ett babyskydd i bak.
    Barnen är 5,5 år, 2 år och bebis.

• Asra
    Älska livet som det är skrev 2013-01-12 23:05:36 följande:
    Vi har en Mazda 5 och då har vi ett Babyskydd i acta graco i en bas. Så det tar ganska stor plats. Men påverkar inte på något utav sätena. Sen har vi en bakåtvänd stol be safe eller vad den heter. Funkar på båda sidorna där bak med. Så vi e nöjda.
    Vi har ocks[ en Mazda 5 och ska ha trean nu snart. Var har ni babyskyddet, på vilken plats i bilen?
  • Gaytjej

Kan svara på min egen tråd nu!

Vi köpte en 9-5:a -05 och till min förvåning så var den lika, eller nästan lika bred i baksätet och förmodligen lite djupare än vår stora V70! Våra bilstolar sitter kanon och vi i framsätet behöver inte böja på knäna ens =)

Bagageutrymmet är sedan smalare, men kanske 2 dm djupare så även det känns rymligt.

Mkt bil för pengarna dessutom - vi hade kunnat köpa 2,5 stycken Saabar till samma pris som en styck V70 med samma mil och årsmodell... 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Vad har ni för bilar, ni som har två bakåtvända bilbarnstolar i baksätet?