• Amanda 957

Vad är maxgränsen för en ryttare på en c-ponny?

För jag väger ca 58 och undrar då om jag kan rida en c-ponny

• Svar på tråden Vad är maxgränsen för en ryttare på en c-ponny?
  • Sisisisi

Beror ju på bl.a. ras, form, hästens ålder mm. Men de flesta c-ponnys borde du kunna rida.

• Blgebo

Jag väger som du och har ridit C-ponny av lite grövre modell utan problem, även i hoppning. 

• Majsan70

Min stora dotter väger runt 60 kilo o rider sin lillasysters B ponny då o då. Viktmässigt funkar det men längden är det värre med.

• Litet My

Hur rider du?

Ras spelar inte så stor roll, däremot är det tyngre för ponnyn att bära upp en ryttare som rider hästen i fel form (där ryttaren studsar på ryggraden) än en tung men duktig ryttare som rider hästen i rätt form och sitter "still".  

• Kaupa Jaur
    Litet My skrev 2013-04-10 13:49:39 följande:
    Hur rider du?

Ras spelar inte så stor roll, däremot är det tyngre för ponnyn att bära upp en ryttare som rider hästen i fel form (där ryttaren studsar på ryggraden) än en tung men duktig ryttare som rider hästen i rätt form och sitter "still".  
    Håller med, väger du 58 kg och rider hyfsat bra så skulle du utan tvekan få rida mina c-ponnyer.
  • Plupp73

Utan tvekan ja. Jag har själv som vuxen en C-ponny, jag är 160 cm och väger 48 kg. Hon passar mig perfekt, och ingen har sagt annat än att jag inte ens ser stor ut.

Svar på tråden Vad är maxgränsen för en ryttare på en c-ponny?