• Smulan27

Hur sitter era barn i Britax Multitech?

Vår minsta son på 1,5 år har precis fått överta storebrors bilstol, en Britax Multitech och han sitter riktigt illa i den!! Även storebror satt illa i den, satt alltid mycket trångt och hans ben somnade alltid vid resor längre än 20 minuter. Dessutom är det alltid väldigt svårt att dra åt bilbiltet (5-punksbältet).

Är det fler som upplever detta? Någon med den stolen som har bild på hur era barn sitter? Tips på hur vi ska montera den så att det blir bättre plats för benen? Själv tycker jag att det bara finns ett sätt att montera den på, den ska ju skjutas mot sätet och då blir ju platsen för benen alltid den samma, eller?

Jag VET att barn ska sitta bakåt så länge som möjligt men hur sjutton löser man det när de sitter så trångt och faktiskt klagar? 

• Svar på tråden Hur sitter era barn i Britax Multitech?
  • Sisisisi

Jag har en 4,5-åring som är 113 cm som åker i multitech. Han sitter suveränt och har gjort det sen han fick den vid 2 år!

Har den monterad tryckt mot sätet med han sitter bra men benen ändå. Han åker alltid utan skor och vinterkläder förstås.

• stor grön drake

När stolen var relativt ny, sonen ca 7-8 månader:

http://www.familjeliv.se/hem/stor_gron_drake/gallery/phpche8rw.jpg

När vi bytte bil, sonen är ca 1 år 9 månader:

http://www.familjeliv.se/hem/stor_gron_drake/gallery/phpqb0ddb.jpg

3 år och nackstödet på högsta:

http://www.familjeliv.se/hem/stor_gron_drake/gallery/phphfma8n.jpg

Man kan montera MT längre ut på sätet, det gör vi numera.

• Smulan27

Men hur kan man montera den längre ut på sätet? Det blir ju att den automatiskt dras in mot sätet när man drar åt bältet som den är fäst med, eller?

• Liteniapril

Vi har en britax multitech II till vår 11 månader gamla dotter och hon trivs kanon!

Babyskyddet däremot var hon inte så imponerad av när hon började bli "stor"

• stor grön drake
    Smulan27 skrev 2013-01-17 21:31:45 följande:
    Men hur kan man montera den längre ut på sätet? Det blir ju att den automatiskt dras in mot sätet när man drar åt bältet som den är fäst med, eller?
    först ställer jag den och fäster underförankringsbanden och dra åt dem tills jag blir blå. Sen ner med stödbenet och sist fäster jag bilbältet. Stolen står stadigt, hur stadigt beror lite på hur mjukt sätet är osv, och hr inget behov av att vara mot ryggstödet på sätet.
  • Mellanmjölkens land

Det finns instruktionsfilmer på youtube med tips på hur man fäster en bakåtvänd stol.

Vi gör så här:
    1. Ställer stolen på plats
    2. Drar igenom bältet och knäpper det men spänner det inte överdrivet
    3. Spänner fästbanden så att de relativt spända
    4. Drar åt säkerhetsbältet ordentligt och fäster klämmorna
    5. Fäller ner stödbenet
    (6. Vid behov drar vi åt fästbanden lite till)

Då kan man sätta fast stolen en bit längre fram

• stor grön drake

Vill bara påpeka att orsaket till att man ska dra igenom bältet före är att det är sjukt svårt, ibland omöjligt, efter att man spänt ner underförankringsbanden ordentligt. Från en som gjort det misstaget en hel del gånger

Mellanmjölkens land skrev 2013-01-19 20:28:59 följande:
    Det finns instruktionsfilmer på youtube med tips på hur man fäster en bakåtvänd stol. Vi gör så här: 1. Ställer stolen på plats 2. Drar igenom bältet och knäpper det men spänner det inte överdrivet 3. Spänner fästbanden så att de relativt spända 4. Drar åt säkerhetsbältet ordentligt och fäster klämmorna 5. Fäller ner stödbenet (6. Vid behov drar vi åt fästbanden lite till) Då kan man sätta fast stolen en bit längre fram

• Sisisisi

Såhär sitter min son som är 4,5 år och 113 cm. Nackstödet är på högsta och stolen monterad så långt in på sätet det går så att vi får mer plats i fram. Både han och jag tycker att han sitter jättebra, har aldrig klagat.

Svar på tråden Hur sitter era barn i Britax Multitech?