• Findusia

Andra barnet - rädd för smärtan

Jag var ganska lugn innan min första förlossning och trodde mig ha en ok smärttröskel. Jag.blev väldigt förvånad över hur ont det gjorde och hur påverkad jag blev av smärtan. Jag hade en lång latensfas med hanterbara värkar (vattnet gick två dygn innan födseln) men sen sista 8 timmarna gjorde det bra ont plus att jag var slut efter att ha haft börjar i 1.5 dygn. Öppningsskedet gick snabbt och jag fick aldrig annat än lustgas.

Nu är det dags för nummer två i slutet av våren och jag är så nervös inför flera saker men framför allt för hur jag ska uppleva/orka smärtan. Jag är rädd att jag dessutom förstorar upp det nu när jag går och tänker på det.

Fler som har liknande tankebanor?n.

• Svar på tråden Andra barnet - rädd för smärtan
  • mortilltre

Vet att du fixar det!! Fokusera på det som du faktiskt kan påverka och det är bl.a. att träna mkt på avslappningen och att andas rätt. Känner du dej bekväm med detta så har du kommit riktigt långt. Vi hanterar smärtan så mkt bättre då! Inställningen styr massor. Läs på om dyktekniken, så bra!

• Findusia

Vi gick på profylaxkurs och det var tack vare andningen jag inte behövde mer smärtlindring och sedan gick öppningen på tre timmar. Dock hade jag krystvärkar i 2 timmar (framstupa hjässbjudning) och då var jag helt färdig. Direkt vi kom till förlossningen sa bm som mötte oss att "ni kommer inte behöva åka hem utan bebis" då frpgade min man hur hon kunde veta det? "Hon är så smärtpåverkad" sa bm då. Då var jag öppen 5 cm och 3 timmar senare helt öppen. Smärtan gjorde mig så borta. Som om jag var rejält berusad i huvudet.....jag gjorde bara som jag blev tillsagd...

• charlie och novas mamma

Jag väntar nr 4 och är LIVRÄDD för smärtan! När mitt 3:e barn föddes funkade inte ryggbedövingen och narkosläkaren hade inte tid att lägga om den fören det var för sent. Det var det värsta jag varit med om, så fruktansvärt ont, starka rejäla täta värkar. Tappade kontrollen totalt. Har aldrig varit så rädd för en förlossning som nu med 4:e. 

Fick gå till en aurora BM och hon sa att jag skulle få en planerad igångsättning där man lägger ryggbedövningen innan igångsättningen börjar. Nu känner jag mej mycket tryggare :)

• Svampp

Några små tips är:

- Se till att få sova. Det är helt möjligt att sova även när det är väldigt kort mellan värkarna (jag själv sov i pauserna under 40 minuter när det var ca 4 minuter från värkstart till värkstart, kanske 3 minuter paus). Man kan dock behöva stöd för att klara det (och framför allt faktiskt tro på att det är möjligt!). Man behöver sova efter ungefär 10 timmar med värkarbete, oftare om det är väldigt intensivt, för att man ska orka med. Några saker man kan göra är att släcka ner, låta någon ge monoton massage, t.ex. massera handen eller foten likadant hela tiden (det kan ta 20-30 min innan man somnar). Man kan be om akupunktur, det kan vara väldigt lugnande och gör inte alls ont. Stödpersonen kan upprepa ett ord, t.ex. tuuung, med mörk röst hela tiden.

- Ät och drick medan du orkar och drick åtminstone saft/energidryck hela förlossningen. Det är lätt att glömma så be din stödperson påminna och serva.

- Hitta en mening med smärtan. En kort koncis mening som betyder något för just dig. T.ex. "Smärtan för mig närmare mitt barn", "Jag tar en del av barnets smärta och hjälper det fram" "Smärtan är ett sätt för mig att känna vad som händer i kroppen/Smärtan berättar något för mig".

- Omdefiniera smärtan. Genom att tänka "kraft" istället för smärta får du en helt annan känsla för det som händer. Att tänka att förlossningen är arbetssam eftersom det är enorma krafter som arbetar ger en mycket mer positiv känsla än att tänka att förlossningen är plågsam och bara gör hemskt ont.

- Läs mer om dyktekniken och läs "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. En tråd om dyktekniken hittar du här: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m64285605.html Det är en jättehärlig stämning i den tråden med massor med stöttande människor.

- Överväg att ha med en doula, de är där enbart för att du ska få en fin upplevelse!

Lycka till!

• Emlak

Jag har fått beviljat snitt med andra barnet.. Känns jätteskönt att slippa oroa sig att det ska vara lika långdraget och illa som förra gången..

Svar på tråden Andra barnet - rädd för smärtan