• olandssol

Har någon erfarenhet om att ge ersättning som sista målet för natten?

Hej! Har ni som helammat börjat ge ersättning på kvällen före läggdags? Har er bebis sovit bättre? Har mjölken sinat då? Jag börjar bli så trött då bebis 3 mån vaknar mycket på natten och funderar på om det är ett alternativ för att få sova bättre?

• Svar på tråden Har någon erfarenhet om att ge ersättning som sista målet för natten?
  • Eleonor01

Vi började ge ersättning sista målet för natten när vår pojke var två månader. Mest för att pappa också skulle vara delaktig. Märkte dock ingen skillnad på sömnen. Han hade taskig sömn enda tills han var ett år cirka då började det bli bättre :) håll ut. Det e inte länge de e små men det e jobbigt när man e mitt i det

• Sisisisi

Har provat med båda barnen men de har inte sovit bättre. Men det kunde vara skönt att ge en flaska på kvällen ibland när bebben ammat på båda brösten 2-3 gånger i rad men ändå inte varit nöjd.

Just vid 3-4 månader vill nästan alla bebisar amma väldigt mycket och sover dåligt.

• olandssol

Okej tack för era svar... Jag känner att jag håller på att bli tokig av för lite sömn. Jag provar ikväll i alls fall och ser....

• Angelica8912

Vi gav ersättning från början, på kvällen alltså, då vi hade problem med amningen. Min dotter sov bättre men vi fick liksom aldrig till mer produktion och vid 7 veckor gick de inte alls längre.

• Cecese

Med tredje barnet så började jag ge en flaska ersättning varannan kväll, minns inte säkert hur gammal han var men jag tror han var runt 3 månader. Det tog 2 veckor sen vägrade han ta bröstet samt att han började sova sämre på nätterna. När jag helammade så kunde han sova 3-4 timmars pass på nätterna. Med ersättning så ville han äta varannan timme på nätterna.

• Pion82

Min dotter har fått ersättning som tillägg på kvällarna sen 2 månaders ålder (idag 6 månader). Då ammade jag alltså först och sen fick hon flaskan som lite extra innan läggdags. 
    Jag märkte skillnad då hon plötsligt sov 4-5 timmar första passet istället för max 3 som hon gjort tidigare.  

Så för oss har det funkat jätte bra. Amningen har funkat som den ska ändå och hon har alltid valt bröstet före flaskan.  
    Dock vet jag att man ska vara försiktig med detta eftersom det för många har fått negativ inverkan på amningen.

Sen är det ju som många säger att de ofta sover lite oroligare i den åldern, säkert pga att de har en tillväxtperiod då. Så man får nog avväga själv om man vågar chansa och ge flaskan eller om man orkar härda ut och kämpa på med amningen tills produktionen ökat igen. 

• olandssol

Tack för era erfarenheter... Vi ska testa idag. Återkommer med besked hur det gått;)

• mamalikola

Med tredje barnet helammade jag till sex månader och delammade sedan. Provade ge ersättning som sista mål vid åtta mån då han hängde vid bröstet hela tiden och det verkade som om min mjölk inte räckte till. Då funkade det inte alls, han fick jätteont i magen och vaknade hela nätterna av magknip. Dock provade vi igen vid 13 mån när jag höll på att trappa ner amningen och sedan dess har det fungerat utmärkt. Hos oss var det inga problem att växla mellan flaska eller bröst, har ofta gett utpumpad bröstmjölk i flaska även från att han var 3 månader ungefär. Men det verkar vara olika.

• olandssol

Hej! Jag har nu provat 3 kvällar med ersättning! Första kvällen drack han 10 ml ( vi låter han själv bestämma hur mycket han vill ha efter amningen) andra ggr åt han 50 ml och igår 30 ml. Han sover bara ca 30 min längre men det som varit skönt är att han somnar i sin egen säng och att man vet att han är ordentligt mätt då vi lägger honom. Han har innan sovit vid mig. När han vaknar får han äta sedan somnar han om i min säng.

• straw2008

Våra barn har sovit som stockar på ersättning, hela nätter from 2 v typ... heeelt stenade. alla jag känner har samma erfarenhet faktiskt.

I kinamockaskogen.....
  • Pion82

Vad roligt att höra att det gått bra! Ja de äter ju inte så mycket i början. Men jag tror att ju mer han äter desto godare kommer han sova. 
    Sen är det ju precis som du säger att man lägger dem med vetskapen om att de är riktigt mätta. Tyckte just den biten var svår på kvällen eftersom min lilla kunde ligga och amma flera timmar i sträck utan att aldrig verka riktigt nöjd. 

• Takex

Min 3 månaders har börjat vakna mycket på natten, det är ett språng / tillväxt dom går igenom :)

Svar på tråden Har någon erfarenhet om att ge ersättning som sista målet för natten?