• AndersFl

Ni som säger er "älska alla människor"

Ja det är ju populärt idag att vara fördomsfri och "älska alla människor" oavsett vad de är, vilken nationalitet de har eller hur deras livshistoria sett ut.

Men är ni riktigt ärliga med detta?

Finns det någon grupp av människor ni inte älskar eller rentav föraktar?

Handen på hjärtat nu!!!

• Svar på tråden Ni som säger er "älska alla människor"
  • Alecto

Jag har väldigt svårt att tycka illa om grupper - jag tycker illa om/föraktar individer.

• Lian Kesko

Att älska någon är ju ett stort ord, men att älska någon innebär inte att man måste tycka om alla handlingar de gör.

• rosyposy

Det är ju hyfsat stor skillnad på att vara fördomsfri och att älska alla människor...

• Queenie70

Finns det folk som säger så? Har jag aldrig hört.

Själv hatar jag folk som dömer andra utifrån kön, etnicitet eller sexuell läggning.  

• Cogito ergo sum

Jag älskar inte alla..men det handlar om individer inte om grupper.

• Velouria
    AndersFl skrev 2013-01-11 16:46:55 följande:
    Ja det är ju populärt idag att vara fördomsfri och "älska alla människor" oavsett vad de är, vilken nationalitet de har eller hur deras livshistoria sett ut.

Men är ni riktigt ärliga med detta?

Finns det någon grupp av människor ni inte älskar eller rentav föraktar?

Handen på hjärtat nu!!!

Nej. Varför ska man ogilla någon pga nationalitet?

Om jag ogillar någon så är det pga något den personen har gjort. Jag trodde att det var den vanligaste inställningen. Det är inget som har något med "popularitet" att göra, utan det är hur jag är som person.
    Jag tog nummer 3000
  • Rikard
    AndersFl skrev 2013-01-11 16:46:55 följande:

/.../
    Är det?

• sverker11
    Velouria skrev 2013-01-12 20:46:04 följande:

Nej. Varför ska man ogilla någon pga nationalitet?

Om jag ogillar någon så är det pga något den personen har gjort. Jag trodde att det var den vanligaste inställningen. Det är inget som har något med "popularitet" att göra, utan det är hur jag är som person.
    Intressant att du nämner att man inte ska ogilla något pga nationalitet men du nämner inget om att man inte skall ogilla någon pga av vad de är eller deras livshistoria. Det innebär att du kan ogilla flyktingar från t.ex. Somalia för att deras livshistoria gör att de måste fly medan du däremot inte har något emot de som stannar i Somalia. Även det att du ogillar personer för vad de gjort (t.ex. kommit till Sverige) skulle kunna tolkas som att det finns grupper som du inte älskar.
  • Grappa
    Queenie70 skrev 2013-01-11 17:42:44 följande:
    Finns det folk som säger så? Har jag aldrig hört.

Själv hatar jag folk som dömer andra utifrån kön, etnicitet eller sexuell läggning.  
    Inte heller hört.

Jag älskar verkligen inte alla, faktum är att jag ofta känner förakt för människor. Däremot har jag en 100% lojalitet mot de mänskliga rättigheterna, som inte diskriminerar eller dömer någon.
Svar på tråden Ni som säger er "älska alla människor"