• lina822

Kan mjölken plötsligt försvinna???

Min dotter är bara 2 veckor och jag ammar henne jätte ofta. Varannan timme på natten och nästan lika mycket på dagen. Idag vid kl.14.00 så hade jag som vanligt spända och hårda bröst med mycket mjölk. Men sen blev det nästan slut. Brösten känns mjuka och spänner inte. innan började mina bröst spänna redan efter 1 timme.Kan mjölken ha tagit slut? Har inte mått bra i natt och åt och drack ingenting fram till kl. 16.00. Vad ska jag göra? Ge ersättning?

• Svar på tråden Kan mjölken plötsligt försvinna???
  • Natulcien

Brösten är ju inte hårda så länge. De mjuknar efter ett par veckor. Mjölken tar ju inte slut på det sättet. Hur har det verkat när du har ammat under em och kvällen då?

• mmikaela

Har du inte druckit och ätit så kan det bli mindre och om du inte mår bra, men försök dricka mycket, det brukade sätta fart för mig. 

• lina822
    Natulcien skrev 2013-01-10 22:10:32 följande:
    Brösten är ju inte hårda så länge. De mjuknar efter ett par veckor. Mjölken tar ju inte slut på det sättet. Hur har det verkat när du har ammat under em och kvällen då?
    Jag tycker att hon klunkar bara lite i början. Inte alls som innan. Just nu har hon ont i magen. Har provat ge lite flaska men hon drack bara 10ml. 
  • Flickan och kråkan

Nej, mjölken sinar inte plötsligt när man har fått igång en väl fungerande amning, vilket du har fått. Däremot så har spädabarn ökningsperioder som första tiden kommer tätt. De växer så mycket att de hela tiden behöver mer mjölk än mammans kropp producerar. Brösten känns tommare (för att de helt enkelt är det, barnet har ätit det mesta som finns) och vill amma ofta för att öka produktionen. Efter ett par dygn av intensiv amning så ökar mjölken. Sedan så anpassar sig kroppen till hormonpåslaget vid mjölktillrinningen. Hårda bröst har man bara inledningsvis. Har man det när man ammat lite längre så oroar man sig för mjölkstockning. Jag har haft överproduktion med båda mina och har ammat länge. Håda bröst hade jag bara inledningsvis och någon gång efter en intensiv ökningsperiod då de ammat som tokiga.

• lina822
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-11 06:03:11 följande:
    Nej, mjölken sinar inte plötsligt när man har fått igång en väl fungerande amning, vilket du har fått. Däremot så har spädabarn ökningsperioder som första tiden kommer tätt. De växer så mycket att de hela tiden behöver mer mjölk än mammans kropp producerar. Brösten känns tommare (för att de helt enkelt är det, barnet har ätit det mesta som finns) och vill amma ofta för att öka produktionen. Efter ett par dygn av intensiv amning så ökar mjölken. Sedan så anpassar sig kroppen till hormonpåslaget vid mjölktillrinningen. Hårda bröst har man bara inledningsvis. Har man det när man ammat lite längre så oroar man sig för mjölkstockning. Jag har haft överproduktion med båda mina och har ammat länge. Håda bröst hade jag bara inledningsvis och någon gång efter en intensiv ökningsperiod då de ammat som tokiga.
    Fast hon har inte börjat amma oftare. Tvärtom hon sov 3 timmar i sträck. Innan max 2. 
  • Flickan och kråkan
    lina822 skrev 2013-01-11 15:52:26 följande:
    Fast hon har inte börjat amma oftare. Tvärtom hon sov 3 timmar i sträck. Innan max 2. 
    Men hon är ju äldre och ammar troligtvis mer effektivt.
  • lina822
    Flickan och kråkan skrev 2013-01-11 16:05:20 följande:
    Men hon är ju äldre och ammar troligtvis mer effektivt.
    Hoppas det:)
  • vännen

Brösten blir mjukare efter ett par veckor. Inget konstigt. Sålänge du ammar regelbundet så tar inte mjölken slut.

• mikroE

Brösten ska bli mjuka, det är bra. Om barnet dessutom ammar så sällan som 2-3 timmar så har du mjölk. Gå på BVC och väg henne om du är osäker. Prova att handmjölka och se om det kommer något så kanske det känns bättre.

• lina822
    mikroE skrev 2013-01-11 16:38:43 följande:
    Brösten ska bli mjuka, det är bra. Om barnet dessutom ammar så sällan som 2-3 timmar så har du mjölk. Gå på BVC och väg henne om du är osäker. Prova att handmjölka och se om det kommer något så kanske det känns bättre.
    Kan bara mjölka med pump. Det kommer inte så mycket. Fast det betyder inte att mjölken är slut. Ska väga henne igen på tisdag. Hon har gått upp bra men då ammade hon lite oftare. Nu kan hon sova 3,5 timme utan att vakna.
  • mikroE
    lina822 skrev 2013-01-11 20:32:15 följande:
    Kan bara mjölka med pump. Det kommer inte så mycket. Fast det betyder inte att mjölken är slut. Ska väga henne igen på tisdag. Hon har gått upp bra men då ammade hon lite oftare. Nu kan hon sova 3,5 timme utan att vakna.
    Om det kommer något så är det mest troligt inte någon som helst fara. 
  • pigglet

Brösten blir mjuka efter ett tag. (Tack och lov!  Flört)

Lita på att du har mjölk så det räcker! Så länge du ammar varje gång som bebisen vill ha, så ställer produktionen in sig. Börjar du ge ersättning så kommer hon bli för mätt - och det går längre tid mellan amningarna - och då börjar det produceras mindre mjölk.  

Vid 3 veckor har de flesta bebisar en period när de vill amma hela tiden, det känns som mjölken inte alls räcker till. Speciellt kvällarna blir jobbiga. Förvarnar... så slipper du tro att det är ett bevis på att du sinar.  

• lina822

jag ger inte ersättningen. Men om bebisen vill bara amma hela tiden så orkar jag nog inte. Är redan för trött och sliten. Sover nästan ingenting. Fast hon kan sova 3 timmar i sträck.

• pigglet

Det är ju lite så de första månaderna - man ammar hela tiden. Så småningom går det längre tid mellan amningarna, men i början hinner man inte så mycket annat.
    Kan du inte sova när hon sover, eller har du fler barn? Finns pappan med i bilden, så han kan ta henne en stund på eftermiddagen medan du vilar?

Att amma är struligt i början, det tycker nästan alla. Men de flesta tycker att det är värt det och att det är SÅ smidigt senare när det flyter på.    

Svar på tråden Kan mjölken plötsligt försvinna???