• Skruttensmamma02

Bli torr

Hur gjorde ni när er son/dotter skulle sluta med bjöjjor?
    Är ute efter inspirerande tips!
    Mitt barn är 2 år och 4 mån , jag har försökt tidigare strax innan hon blev två år men varken jag eller hon var  motiverade att sluta med blöjorna innerst inne, det var nog mest omgivningens frågor som gjorde att vi försökte den gången. Hon verkade inte förstå sambandet mellan toaletten/pottan( har både potta och toasits) och att det skulle komma kiss eller bajs. Det vart mest frustrerande eftersom hon kissade och bajsade överallt hela tiden så jag bestämde mig för att strunta i det då.
    Nu känner jag mig jättemotiverad att jobba med pottträningen och har även pratat med förskolan om det och de skulle också göra detsamma

Har tänkt att låta henne vara utan blöja när hon kommer hem från förskolan , då får hon sätta på sig sina trosor det tycker hon om. Och sedan ta henne till pottan /toaletten med jämna mellanrum.
    Det jag brukar göra är att ställa pottan framför tv för då sitter hon ett tag . Eller ge lite russin eller en bok hon kan sysselsätta sig med

Tips ?

• Svar på tråden Bli torr
  • Frozen

Vi har precis börjat jobba på det själva. Dottern blev 2 i början på November och har nyligen börjat visa intresse för att sitta på toaletten. Vi har inte vart så ambitiösa i våra försök hittills och ofta kom det inget när hon väl satt där. Men det jag märkt hittills är att det har kommit mer och mer i toan när jag börjat sätta henne där oftare, och ju oftare jag ber henne gå på toaletten ju oftare går hon med på det också :) Nu har vi som rutin att sätta henne där det första vi gör på morgonen och sen testar jag igen efter välling och fortsätter så under dagen. Ibland får hon ha trosor mellan besöken på toa, speciellt om det kommit mycket och vi är hemma, ska vi bort eller kissar hon inte i toaletten så behåller vi blöjan på. Känner fortfarande att ambitionsnivån kanske inte är jättehög från vår sida men det går definitivt framåt.

Bra att förskolan vill hjälpa till, när jag frågade lite snabbt under ett föräldramöte på vårt dagis så fick jag svaret att de inte alls tog på sig det jobbet att potträna, klart de kunde hjälpa barnet till toaletten men verkade inte som de tyckte det var deras jobb att fråga barnet eller sätta det på toaletten på rutin typ. Det blir ju lite svårt att potträna på heltid då förstås, men vi gör vad vi kan hemma så får vi se vart det leder så småningom. 

Lite dåligt med tips kanske :) Men som sagt, ju oftare vi sätter henne där ju oftare kommer det något och ju större intresse från hennes sida. Vi har också tagit med henne att handla trosor, hon gillar också när hon får ha det istället för blöja så det blir ju som belöning. Sen tror jag det är bra som ni gör med pottan framför tvn så hon inte känner att hon behöver avbryta mitt i ett spännande program eller rolig lek. 

• Skruttensmamma02

Frozen : Tack för ditt svar. Det känns som att det gäller att hela tiden ta dem till toaletten precis som ni gör. Kan berätta att imorse tog jag henne och satte henne framför tv på pottan efter hon vaknat och gick sedan för att göra frukost till oss , när jag kom tillbaka hade hon kissat och jag blev superglad haha.  det verkar som att hon börjar förstå sambandet mellan pottan och kisset.

Va tråkigt att din dotters förskola inte nappade på idén med pottan .

Nej varför jag sätter framför tv eller med något att smaska på är att jag  försöker göra det till en så positiv grejj som möjligt för jag känner min dotter hon är ganska bestämd ,vill inte att hon ska börja sätta sig på tvären :)

• Frozen

Va kul! Jag blir också jätteglad när hon väl presterar, hehe Jag tror det är bra att visa att det är något positivt att de använt pottan/toan, dottern blir ju själv stolt varje gång det faktiskt kommer kiss eller bajs och som belöning får hon ha trosor på sig utan blöjan

Det jag funderat på lite nu när vi börjat med potträning och jag läst lite om det, är att det av nästan alla uppmuntras att ge beröm och belöning. Det är alltså ett helt ok i det här fallet till skillnad från när barnet äter bra, då ska man inte tala om hur duktigt barnet är som äter ordentligt tex.
    Jag försöker nämligen också få toabesöken att framstå så positiva som möjligt och säger hon att hon är klar så accepterar jag det och vill absolut inte tvinga henne att sitta kvar även om jag inte tror hon är färdig. För som du säger vill man inte att de börjar sätta sig på tvären. Just därför tror jag även det är bra att köra på med potträningen nu också, innan de blir äldre och börjar få starkare åsikter om hur det ska gå till  

Jag ska ta upp det med förskolan igen, nu när vi kommit igång lite, på nästa utvecklingssamtal som kommer ske snart. Jag tror att om vi gör framsteg här hemma så kan de nog försöka hjälpa till lite även om deras inställning känns lite som "det är inte vårt jobb". 

Nästa steg jag väntar på nu är att hon ska säga till själv att hon önskar gå på toa för att hon faktiskt är kissnödig, och jag inte bara ska behöva läsa signaler.  

• Frozen

Litet bakslag igår, dottern bajsade i badkaret jag var inte med men fick höra det sen. Men det hade troligen inte hänt om min sambo hade satt henne på toaletten innan de hoppade...

Men idag gick det bättre, då kom hon själv och sa att hon ville kissa på toaletten jag följde med henne dit och väl där både kissade och bajsade hon  

• Skruttensmamma02

Frozen : Va bra att hon kom själv och berättade att hon ville kissa ! Och att det sedan gjorde det också . Min lilla kommer ibland och säger att hon vill gå men sen kommer det inget men det gör såklart inget :)
    Det du skriver om beröm har jag läst lite olika om, vissa säger ju att man inte ska hålla på att säga att de är duktiga så att det inte blir en prestationsgrejj men det tycker jag är lite att ta i att man inte ska göra det. (obs det är bara i en tidning jag läst detta) annars har jag bara hört att dundra på ordentligt med beröm när hon kissar. Att det nästan ska vara riktig fest när det kommer något på pottan.
    Och det har fungerat för oss för det går framåt. Och jag  jag tror att det är nu det gäller att träna (hon är 2 år och 4 mån) för jag är också rädd att blir hon större så blir blöjan en trygghet som jag tar bort från henne . Ju längre hon har den desto mer blir det en vana att kissa i den.

Det verkar också som att när jag var liten , jag är 24 år , då var alla torra i hennes ålder. Jag har fått massa kommentarer från just äldre att när ni var små då gick ni redan på pottan 1,5 år.
    Man ska ju inte lyssna på andras kommentarer men det blir ju lätt så .
    Men ingen annan har sagt något och jag tror faktiskt hon först nu är mogen och det håller jag fast vid och det får ta den tid det tar, vill hon inte tänker jag inte tvinga henne men jag är ganska envis med att hon ska sitta och jag mutar henne lite ibland. Med russin osv för att det ska bli en mysig stund att sitta ,sedan kan man ta bort det när hon vant sig tänker jag..

• Frozen

Ja just i potträningsfrågan verkar det vara fler, både experter i tidningar, och tex här på FL som säger att man ska ösa beröm över barnet när det lyckas få något i pottan  

Ja det stämmer nog att de allra flest blev torrare tidigare förr, troligen för att blöjorna var av sämre kvalitet och barnet kände det skönt att slippa dem, och man var säkert mer motiverad som förälder då också när blöjorna kanske inte var lika smidiga som idag. 

Idag sprang dottern runt naken men när jag ser att hon sätter sig ner på huk frågar jag direkt om hon vill gå på toaletten och det ville hon, hade tidigare sagt nej. Men nu ville hon sitta där inne själv och stänga dörren, detta gjorde mig lite nervös för jag vet att hon gärna reser sig ibland innan hon är klar...Men tillslut frågade jag om hon var klar, efter att jag fått be henne sätta sig igen ett par gånger :) och det var hon, och då hade hon bajsat. 

Det var mycket mer för några veckor sen att hon bara ville sitta på toaletten och det nästan aldrig kom nånting, men ju oftare de får testa att sitta där ju troligare är det det även börjar komma kiss. Och när det väl börjar komma i pottan så tror jag de blir mer angelägna om att få till det igen Ett tips jag nyligen läste var också att spola/hälla varmt vatten på foten när de väl sitter på pottan för att få igång kissreflexen ;)  

• Skruttensmamma02
    CoolSpännande tips ! Hi hi. Undra vad man får för reaktion om man provar det.
    Har de börjat på din dotters förskola att ta henne på pottan?
    Jag tänkte på det och det borde ju inte vara något krångel med det!
  • Frozen

Jag har sagt att de gärna får fråga henne om att gå på toaletten men har inte fått någon respons på det mer än att de såklart tar dit henne om hon själv ber om det. Men det kommer hon ju inte göra så länge hon har blöja på sig och så långt har vi inte kommit än att jag vill skicka henne till dagis utan blöja. Kan hända att hon själv börjar fråga om de börjar med att sätta henne på toa, men det måsta börja nånstans så att hon även får in vanan på dagis. 

Känns som att det är ganska stökigt överlag på förskolan just nu också med många vikarier, så jag känner att det är svårt få till ett bra samarbete. Vi får helt enkelt träna henne mer hemma innan vi sätter mer press på förskolan. 

Svar på tråden Bli torr